Stefan Löfvens vädjan om hjälp till Greta Thunberg

”Jag tycker inte att vi ska känna skam”

Snabbtåg, Arlanda och kärnkraft. 

I ett antal klimatfrågor pressas Stefan Löfven från både höger och vänster.

För Expressen berättar S-ledaren och statsministern hur såväl vanliga svenskar som Greta Thunberg ska involveras i ”framtidsprojektet”, som han kallar klimatomställningen.

Till de som tvivlar säger han:

– Om ni tror att ni är smartare än åtminstone 90 procent av vetenskapen så får ni väl tro det då. 

Publicerad 15 dec 2019 kl 09.12

Expressen har bett alla åtta partiledare att ta med sig ett föremål som sammanfattar deras klimatpolitik.

Stefan Löfven håller i en liten flaggstång.

– För mig är klimatomställningen en nationell angelägenhet. Vi ska hjälpas åt. Det är inget som enskilda individer ska ansvara för och känna en tyngd av. Här hjälps vi åt som vi alltid brukar göra i Sverige. Det är svenska flaggan.

– Den är gjord i trä eftersom jag ser skogen och trä som en stor tillgång i klimatomställningen, lägger statsministern till.

undefined

Stefan Löfven väljer Sveriges flagga för att sammanfatta sin klimatpolitik. ”För mig är klimatomställningen en nationell angelägenhet”, säger statsministern.

Foto: Olle Sporrong

Ebba Busch Thor talar om att vi inte får bli ”klimatnationalister” och att vi kan göra större nytta genom att minska utsläppen i andra länder. Betyder flaggan att vi främst ska fokusera på svenska utsläpp?

– Nej, nej. Vi är redan pådrivande för att EU ska bli klimatneutrala 2050 och vi är aktiva i hela världen. Vi betraktas som en ledande nation. Men när vi i Sverige ställer om – för vi ska också göra det – då ser vi till att det är möjligt för hela landet att vara med.

Intervjun med statsministern görs ombord på X2000 på väg till Skövde, där en bussturné och flera verksamhetsbesök väntar. Stefan Löfven hoppas att vi i framtiden sitter på ett ännu snabbare tåg.

Stefan Löfvens klimatsvar – på tre minuter:

Regeringen har i uppgörelsen med C och L kommit överens om att gå vidare med planerna på nya stambanor för höghastighetståg till Göteborg och Malmö från Stockholm. 

De vill samla alla partier utom SD kring en långsiktig finansiering, men Moderaterna och Kristdemokraterna säger nej till projektet. Anledningen är den saftiga prislappen – minst 230 miljarder kronor – samt att Trafikverkets analyser visar att både den samhällsekonomiska nyttan och klimatnyttan riskerar att bli marginell.

Hur påverkas byggets framtid av att M och KD säger nej?

– Jag tycker att det är tråkigt med pessimism och bakåtsträvande. Nya stambanor ska möjliggöra att vi kan köra mer tåg på de befintliga. Vi måste ha mer – inte minst godstransporter – på järnväg. Vi har för många flaskhalsar i dag. Tänk på slutet av förra seklet när man såg framför sig stambanorna: Vilken framtidstro! Vilken optimism! Det är klart att vi måste fortsätta projektet. 

undefined

”Det kommer att åkas tåg i framtiden”, säger Stefan Löfven om planerna på nya höghastighetståg. Här med Expressens reporter Filippa Rogvall.

Foto: Olle Sporrong

Finns det några risker?

– De har inget veto. Här gäller det att få ett parlament som ställer upp och säger ja till det här. Det hoppas jag verkligen. Det här är framtiden.

Ulf Kristersson (M) har sagt att han hellre rustar upp befintlig järnväg och satsar på att bygga elmotorvägar för tunga transporter. Stefan Löfven tycker inte att det ena utesluter det andra.

– Vi kommer att behöva göra både och. Dels ska vi flytta över transporter från lastbil till järnväg. Det är smart. Men det kommer vi inte kunna göra överallt. Vi måste också kunna köra lastbil. Då ska det elektrifieras.

Klart att det är en frihetsfråga

Kritiker till de nya snabbtågen anser också att vi riskerar att bygga in oss i teknologi som är omodern när den står klar om 30 år. Statsministern delar inte den bilden.

– Det kommer att åkas tåg i framtiden. Det är smartast att åka höghastighetståg i stället för att flyga. Då får vi ner utsläppen.

Svenskar flyger fem gånger mer än globala genomsnittet. Ditt statsråd Tomas Eneroth har sagt att vi måste flyga mindre än i dag. Hur mycket kan vi flyga?

– Vi ska flyga i framtiden också. Det är viktigt att komma ihåg att vi ska leva goda liv, även i klimatomställningen. Människor ska leva i frihet och kunna utveckla sina liv.

Är flyget synonymt med frihet?

– Det är klart att det är en frihetsfråga. Det är också ett sätt att knyta ihop världen. Men flyget måste bli rent. Därför säger vi nu att flyget måste betala sin del av utsläppen.

undefined

”Att åka tåg till Bangkok tar lite längre tid”, säger Stefan Löfven, som anser att flyget är en fråga om frihet. Foto: Olle Sporrong

undefined

Stefan Löfven om hur han lever klimatsmart:

undefined

• Jag har sedan några år tillbaka bestämt mig för att äta mindre kött. Bara i skillnaden mellan nötkött och kycklingkött utsläppsmässigt kan man göra mycket. 

Jag åker tåg och tycker att det är smart. Men som statsminister har jag vissa begränsningar i hur jag kan förflytta mig.

• Det är ytterst få gånger jag väljer att ta en plastkasse, därför att vi måste dra ner på plasten.

undefined

Men under tiden då, har ditt statsråd fel om att vi måste flyga mindre?

– Nej, men vi kan flyga mindre också. Det flygs redan mindre mellan Stockholm och Göteborg till exempel. Om det finns möjligheter att åka tåg så låt oss göra det. Men att åka tåg till Bangkok tar lite längre tid.

Apropå Bangkok så står inrikesflygen för en ganska marginell del av utsläppen, medan vi flyger allt längre bort och oftare. Vad ska en flygresa till Thailand kosta om 10 år?

– Oj, det kan inte jag svara på. Men jag litar på den nya tekniken. Tänk att det har flugit ett plan runt jorden på solenergi. Det tog ett år. Det är lite för lång tid. Men med den teknikutvecklingen som vi har kan jag sätta rätt mycket på att snart tar det inte ett år, utan det tar några månader. Snart tar det bara en vecka, och sedan är du framme där. Då har vi ytterligare ett sätt att förflytta oss på som är rent.

Det har flugit ett plan runt jorden på solenergi

Socialdemokraterna vill bygga ut Arlanda med en ny landningsbana, men Miljöpartiet sätter just nu stopp för planerna av klimatskäl. Är det rimligt att fördubbla kapaciteten på flygplatsen? 

– Jag ser inte det som ett självändamål att fördubbla. Jag vet inte om just det är det rätta. Däremot behöver Sverige ha en internationellt stark flygplats. Det är ingen tvekan om det. Om det innebär en fördubbling eller inte ska jag låta vara osagt. 

Är en internationellt stark flygplats viktigare än klimatmål?

– Man behöver inte sätta dem mot varandra. Klimatmålen ligger där. Vi har en lagstiftning som är tydlig över vad vi ska göra. Nettonollutsläpp 2045 och så ska vi minska transportsektorns utsläpp och en del av flyget med 70 procent till 2030. Då måste man både jobba för att flyget blir renare – så att vi kan fortsätta flyga – och att Arlanda ska vara en internationellt konkurrenskraftig flygplats. Annars tappar Sverige konkurrenskraft och det ska vi inte göra. 

undefined

Att shoppa mindre är inte nödvändigt – så länge vi får ner utsläppen, anser statsministern.

Foto: Olle Sporrong

Kan du gå med på Miljöpartiets krav och slopa den här landningsbanan?

– Vi måste titta på vad som behövs. Jag får höra att en av de befintliga landningsbanorna inte är så bra. Frågan är om vi har tre landningsbanor i dag eller om vi bara har två, och att det egentligen handlar om att byta ut en landningsbana. Men låt oss titta på hur vi ser till att ha en internationellt konkurrenskraftig och så ren flygplats som möjligt. 

Förra året var årets julklapp något återvunnet. Samtidigt slog julhandeln nytt rekord och svenskarna shoppade för 80 miljarder kronor i december. Hur borde vår konsumtion se ut i framtiden?

– Vi kommer att konsumera också i framtiden, men vi måste göra det smartare. Vi måste hela tiden tänka hur vi minskar utsläppen. För vår egen skull men inte minst för de som kommer efter oss. Vi ska ha så lite gifter som möjligt i olika material, kläder och skor och vad det nu kan vara. Det gäller att se helheten.

Kan man genom politiken få folk att shoppa mindre?

– Ja, men för mig är det inte det nödvändiga – det är att få ner utsläppen. Kan vi då skicka varor på ett smartare sätt, eller inte skicka varor lika mycket som vi gör nu med e-handeln? Jag förstår att det också är en slags frihetskänsla, men det blir också väldigt mycket transporter. Vi kan inte smutsa ner hur mycket som helst. 

– Ekvationen ligger i att behålla människors frihet och välstånd och samtidigt släppa ut mindre. Vi värnar om att den gröna skatteväxlingen ska göra det möjligt – också för de med lägre inkomster – att känna att alla kan vara med i det här framtidsprojektet.

undefined

Stefan Löfven är på turné i Västsverige. Här i Skövde.

Foto: Olle Sporrong

En växande klimatrörelse med Greta Thunberg i spetsen tycker inte att svenska politiker gör tillräckligt för klimatet. Tycker du att regeringen jobbar i enlighet med hur bråttom det är att ställa om?

– Jag tycker att vi skyndar på så mycket som vi förmår. Vi höjer vår ambition hela tiden. Jag har full respekt för uppfattningen att vi måste göra mer och snabbare. Jag förstår det. Men jag vill också att vi ska andas optimism i det här. Ingen ödestro eller fatalism. 

– Jag vill också att de som är aktiva i klimatforum kommer med och säger hur vi gör detta. Mitt svar är att vi hör er. Vi fattar att det måste göras. Det är därför vi har lagstiftning, grön skatteväxling och att bilar ska köras på el, och så vidare. Kan vi göra något ännu snabbare, låt oss göra det. Men det är viktigt att vi samlas. Politiken och samhället är inte en fråga där några ska begära en förändring och några ska leverera den. Det här ska vi göra tillsammans.

undefined

Greta Thunberg på en klimatstrejk i Montreal, Kanada, i september. Foto: Eric Demers/Polaris images

undefined

Socialdemokraterna vill:

undefined

• Ha en 100 procent förnybar elproduktion år 2040.

• Minska utsläpp från vägtrafiken genom ytterligare höjda krav på att blanda in biodrivmedel i bensin och diesel.

• Att Sverige arbetar för en mer ambitiös klimatpolitik i FN och EU.

undefined

Kärnkraften har varit föremål för debatt den senaste tiden. Du har själv ändrat åsikt i frågan. Hur landade du i att Sverige inte behöver ny kärnkraft?

– Det som har förändrats är att det nu finns rejäla alternativ. Det gällde inte då. Då stod vindkraften för en pytteliten del, men de senaste åren har det investerats 80 miljarder i svensk vindkraft. Nu börjar det bli så mycket volym att vi kommer att klara en elektrifiering av vägar och fordon. Vi har det största överskottet på el i år som vi någonsin har haft. Det kommer att fortsätta att vara så även när kärnkraftsreaktorerna tas ur drift.

– Att då göra kärnkraftsfrågan till nummer ett – där vi kanske har nytta av den om 30 eller 40 år – löser varken dagens eller morgondagens problem. Lägg kraften där vi kan få så stor utveckling och så mycket ren energi som möjligt. 

Du har sagt att lägre tillväxt inte är rätt väg för att nå klimatmålen. Istället talar du om en slags grön tillväxt och cirkulär ekonomi. Men enligt flera studier kommer vi fortsätta leva över jordens resurser trots bättre resursutnyttjande och stora teknikhopp. Hur ska det gå ihop?

– Jag tror vi kommer att hitta lösningar på den ekvationen också. Det är klart att vi måste använda jordens resurser på ett smart sätt. Men jag är teknikoptimist och därför använder vi ekonomiska styrmedel och subventionerar forskning för att hitta de allt smartare lösningarna.

undefined

Under turnén som Expressen är med på görs ett stopp i Tibro, där Stefan Löfven får vara med och laga efterrätt åt pensionärer på ett boende.

Foto: Olle Sporrong

Trots det väntas temperaturerna stiga – med dagens globala ambitionsnivå går vi mot tre graders uppvärmning. Vilka konsekvenser av klimatförändringarna borde Sverige ta höjd för?

– Vi ska rikta in arbetet på att uppfylla Parisavtalet och hålla uppvärmningen under 1,5 grader. Jag tänker inte sitta och titta på och tänka att ”nu blir det så här eländigt”. Sedan måste vi även här i Sverige låta forskarna titta på om vi får vattennivåhöjningar och i så fall var det kan komma.

Den globala uppvärmningen slår allra hårdast mot utvecklingsländer och enligt FN kommer den största konsekvensen av klimatförändringarna vara att miljontals människor drivs på flykt. 

Om ni tror att ni är smartare så får ni väl tro det

Är klimatflyktingar något som Sverige borde räkna med? 

– Jag tänker nog inte ta ut de konsekvenserna. Men det är klart. Jag har pratat med de här små länderna. Vi gjorde det inför diskussionerna om Parisavtalet också, eftersom Sverige är en stor givare i den gröna klimatfonden. Vi var störst och vi ska ändå fördubbla stödet. Det är vår signal till de här länderna. Om vi inte gör tillräckligt måste människor fly, eftersom de inte kan leva kvar där de har bott i generationer. Deras land kommer att vara under vatten. Det är skäl nog för att alla ska förstå att vi måste göra det vi kan.

Avslutningsvis säger Stefan Löfven:

– Till de här som tvivlar – eller till och med förnekar – så är mitt budskap att om ni tror att ni är smartare än åtminstone 90 procent av vetenskapen så får ni väl tro det då. Resten av oss tänker i alla fall lyssna på vetenskapen och göra det vi kan. 

undefined

”Det är klart att vi måste använda jordens resurser på ett smart sätt. Men jag är teknikoptimist och därför använder vi ekonomiska styrmedel och subventionerar forskning för att hitta de allt smartare lösningarna”, säger Stefan Löfven.

Foto: Olle Sporrong

Se hela intervjun med Stefan Löfven:

undefined
undefined

Kan vi fortsätta flyga? 

– Ja. Vi ska fortsätta flyga, men vi ska flyga klimatsmart.

undefined

Ska vi bygga ut och fördubbla kapaciteten på Arlanda flygplats? 

– Arlanda är en viktig flygplats för oss. Vi kommer att behöva ha en konkurrenskraftig internationell flygplats. Om den exakt ska fördubblas eller inte, det tycker jag inte är huvudsaken.

undefined

Är det rätt tänkt – som SSU föreslagit – att på sikt förbjuda flygtrafik mellan Sveriges tre största städer?

– Jag tror inte på förbud. Däremot tror jag att ytterst få kommer välja flyget i framtiden med de tåg som vi ska ha.

undefined

Ska vi bygga höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg/Malmö?

– Svar ja. Vi behöver nya stambanor, och tänk vilket framtidsprojekt det är.

undefined

Ska vi låta Preemraff bygga ut och då bli Sveriges största utsläppare?

– Där pågår en prövning. Den får ha sin gång, helt enkelt.

undefined

Borde skolor ha vegetarisk mat som utgångspunkt?

– Jag tycker att man får välja vilken mat man ska servera på skolorna, men det är viktigt att det finns ett sådant alternativ. Allt fler barn och unga vill äta vegetariskt. Skolorna får hantera det själva.

undefined

Ska privatbilism förbjudas i svenska storstäder?

– Nej, det tycker jag inte. Däremot ska vi se till att köra klimatsmart. Om vi har elbilar körande på gatorna så är det okej.

undefined

Ska vi höja bensinskatten? 

– Vi håller på med en grön skatteväxling nu och där får vi se vilka miljöskatter som vi ska förstärka, respektive vad vi ska ge tillbaka till människor så att de kan hantera klimatomställningen. 

undefined

Mer eller mindre kärnkraft?

– Det väljer marknaden. Det är därför vi har en överenskommelse. Den som vill investera i kärnkraft får göra det, det är helt fritt. Just nu verkar det inte vara så många som är intresserade av det.

undefined

Känner du klimatskam?

– Nej, jag tycker inte att vi ska känna skam. Men vi ska vara medvetna om betydelsen av att göra rätt och agera efter det.

 

LÄS MER: Nyamko Sabuni: ”Att segla till USA är att backa in i framtiden”

LÄS MER: Ebba Busch Thor: ”Vanligt folk får betala stadsbornas t-bana” 

LÄS MER: Jonas Sjöstedt: Klimatförnekarna finns nästan bara till höger” 

LÄS MER: Jimmie Åkesson: ”Det handlar om att vi ska må dåligt” 

LÄS MER: Isabella Lövin: ”Det är en kvarts pizza i månaden” 

LÄS MER: Ulf Kristersson: ”Jag är rädd för de här alarmisterna”

LÄS MER: Annie Lööf: ”Det är inte flyget som är problemet”

LÄS MER: För dig med premium – allt det senaste inom:
Reportage & Granskning