Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Prada slutar använda päls i sina kläder

Modeföretaget Prada stoppar all päls i sina kläder. Foto: SGP/FAMEFLYNETITALY / STELLA PICTURES SGP/FAMEFLYNETITALY

Nu kan man inte ge Prada på pälsen längre.

För modeföretaget ska sluta med den.

Modeindustrin har i många år kritiserats för att använda riktig päls i sina kreationer. Kraven från många konsumenter har varit att använda så kallade fuskprodukter (syntet).

Flera stora företag har tidigare valt att böja sig för kritiken, och satsa på en mer etisk hållning.

Nu följer Prada efter. På det italienska modemärket säger man att det ska vara slut med påpälsat från djur från och med februari 2020, då vårkollektionen för kvinnor presenteras.

Man har tidigare valt att blanda in delar av mink, räv och kanin i sina designerkläder.

Ställningstagandet från Prada är att flera djurrättsorganisationer ihärdigt uppvaktat med krav och en förhoppning att man skulle lyssna på dem.

Flera företag hann före Prada

Nu har Prada alltså valt att göra det. 

Man följer därmed i spåren av Michael Kors, Gucci, Versace, Burberry, Chanel, Coach, Donna Karan, Diane von Furstenberg och Jimmy Choo som de senaste åren förbjudit päls. Även Hugo Boss, Armani och Tommy Hilfiger har valt att använda sig av syntetiska material i stället.

Miuccia Prada på modeföretaget som bär hennes efternamn. Foto: CORRADO GIAMBALVO / AP

– Prada har ett socialt ansvar som vi måste ta. Vårt pälsfria ställningstagande är ett resultat av det, och de samtal vi fört med organisationer kopplade till djurens rätt, säger Miuccia Prada, exekutiv chef.

– I och med att vi nu kan fokusera på andra material kan vi också flytta fram gränserna för vad ett plagg egentligen är. Päls och kläder är nu en kombination som tillhör historien.

Beslutet hyllas av många

Beslutet har redan hyllats av flera djurrättsorganisationer.

– Att ett stort företag som Prada tar det ett sådant här beslut gör att också konsumenterna tänker till. Om de inte redan gjort det, konstaterar Claire Bass på engelska Humane Society.