Postkodlotteriet har oskäliga avtalsvillkor, menar Konsumentverket. Foto: PostkodlotterietPostkodlotteriet har oskäliga avtalsvillkor, menar Konsumentverket. Foto: Postkodlotteriet
Postkodlotteriet har oskäliga avtalsvillkor, menar Konsumentverket.  Foto: Postkodlotteriet
För att säga upp sitt avtal behöver man skicka ett brev eller ett mejl. Men det är fel, menar Konsumentverket. Foto: Sanna DolckFör att säga upp sitt avtal behöver man skicka ett brev eller ett mejl. Men det är fel, menar Konsumentverket. Foto: Sanna Dolck
För att säga upp sitt avtal behöver man skicka ett brev eller ett mejl. Men det är fel, menar Konsumentverket. Foto: Sanna Dolck

Postkodlotteriet har oskäliga avtalsvillkor

Publicerad

Det stormar kring Svenska Postkodlotteriet igen. Orsaken: De använder sig av oskäliga avtalsvillkor, menar Konsumentverket.

Genom att kräva att kunder som vill säga upp prenumerationen skickar brev eller mejl med specifika uppgifter.

Föreningen bakom lotteriet måste nu förklara hur avtalen ska förändras senast den 24 juni.

Otto Johansson Hansson är jurist på Konsumentverket. han berättar vad den nya kritiken bygger på:

– Det här rör villkoren hur man säger upp prenumeration på lotter. Det har ställts krav i villkoren på att uppsägning ska ske på ett visst sätt. Där har vi bedömt att det kan vara fråga om ett oskäligt avtalsvillkor. Vi har tittat på hur Marknadsdomstolens praxis, och i de avgörandena har man kommit fram till att det är oskäligt att ställa upp krav på att säga upp avtal och prenumerationer skriftligen.

I ett mejl, tipsar en Expressenläsare om det snabbaste sättet att avsluta sin postkodlotteriprenumeration på: "Det enklaste sättet att avsluta sitt postkodlotteri är att ta bort autogiromedgivandet i sin bank."

Enligt Konsumentverket ska ett avtal kunna sägas såväl skriftligen som muntligen.

Tar ställning senare

Hur kommer ni att agera vidare i det här fallet?

– Nu får bolaget att ge sin syn på det här så att Svenska postkodföreningen får möjlighet att se hur de ser på det. Utifrån vad de kommer fram till får vi ta ställning till om det är något vi ska vidare med, säger Otto Johansson Hansson.

Men vad är nästa steg?

– Om de skulle vidhålla att villkoren kan se ut på det här sättet så får vi ta ställning till om det är något som vi eventuellt ska driva i Marknadsdomstolen alternativt utfärda ett förbudsföreläggande.

Vad skulle det kunna innebära?

– Att det utgår ett visst vite eller belopp som de får betala om de inte följer det här föreläggandet.

Enligt Otto Johansson Hansson det inte kommit särskilt många anmälningar.

– Nej, det kan jag inte säga.

Postkodlotteriet slår nu tillbaka i ett mejl till Expressen:

"Tillsynsmyndighet för lotteriet är, som du vet, Lotteriinspektionen. Under tio års tid (så länge lotteriet existerat) har vi haft samma villkor, som årligen godkänns av Lotteriinspektionen. Villkoren säger att om du har flera lotter och vill minska antalet så kan du göra det över telefon, i samtal med kundtjänsten. Vill du däremot avsluta lotteriet helt krävs det skriftlig uppsägning. Varför? Vi vill inte att någon annan ska kunna ringa och avsluta en persons lott som sedan går miste om en eventuell storvinst."

Postkodlotteriets presschef Roger Magnergård säger:

– Det är förvirrande, vi har genom åren ansträngt oss för att följa vad myndigheterna anser att vi bör göra för att lottköparna ska känna sig trygga. Nu kommer en annan myndighet och vill att vi gör något annat.

Han tillägger:

– Vi kommer självklart att rätta oss efter det som myndigheterna kräver och svarar Konsumentverket inom utsatt tid.

Inte första stormen

Det är inte första gången det stormar kring postkodlotteriet. Framförallt allt har det tidigare gällt företagets vd Niclas Kjellström-Matseke och hans miljoninkomster. Det har varit extra känsligt med tanke på att postkodlotteriet gjort en stor sak av att överskottet ska gå till välgrande ändamål.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag