Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Postkodlotteriet har oskäliga avtalsvillkor

Postkodlotteriet har oskäliga avtalsvillkor, menar Konsumentverket. Foto: Postkodlotteriet
För att säga upp sitt avtal behöver man skicka ett brev eller ett mejl. Men det är fel, menar Konsumentverket. Foto: Sanna Dolck

Det stormar kring Svenska Postkodlotteriet igen. Orsaken: De använder sig av oskäliga avtalsvillkor, menar Konsumentverket.

Genom att kräva att kunder som vill säga upp prenumerationen skickar brev eller mejl med specifika uppgifter.

Föreningen bakom lotteriet måste nu förklara hur avtalen ska förändras senast den 24 juni.

Otto Johansson Hansson är jurist på Konsumentverket. han berättar vad den nya kritiken bygger på:

– Det här rör villkoren hur man säger upp prenumeration på lotter. Det har ställts krav i villkoren på att uppsägning ska ske på ett visst sätt. Där har vi bedömt att det kan vara fråga om ett oskäligt avtalsvillkor. Vi har tittat på hur Marknadsdomstolens praxis, och i de avgörandena har man kommit fram till att det är oskäligt att ställa upp krav på att säga upp avtal och prenumerationer skriftligen.

I ett mejl, tipsar en Expressenläsare om det snabbaste sättet att avsluta sin postkodlotteriprenumeration på: "Det enklaste sättet att avsluta sitt postkodlotteri är att ta bort autogiromedgivandet i sin bank."

Enligt Konsumentverket ska ett avtal kunna sägas såväl skriftligen som muntligen.

Tar ställning senare

Hur kommer ni att agera vidare i det här fallet?

– Nu får bolaget att ge sin syn på det här så att Svenska postkodföreningen får möjlighet att se hur de ser på det. Utifrån vad de kommer fram till får vi ta ställning till om det är något vi ska vidare med, säger Otto Johansson Hansson.

Men vad är nästa steg?

– Om de skulle vidhålla att villkoren kan se ut på det här sättet så får vi ta ställning till om det är något som vi eventuellt ska driva i Marknadsdomstolen alternativt utfärda ett förbudsföreläggande.

Vad skulle det kunna innebära?

– Att det utgår ett visst vite eller belopp som de får betala om de inte följer det här föreläggandet.

Enligt Otto Johansson Hansson det inte kommit särskilt många anmälningar.

– Nej, det kan jag inte säga.

Postkodlotteriet slår nu tillbaka i ett mejl till Expressen:

"Tillsynsmyndighet för lotteriet är, som du vet, Lotteriinspektionen. Under tio års tid (så länge lotteriet existerat) har vi haft samma villkor, som årligen godkänns av Lotteriinspektionen. Villkoren säger att om du har flera lotter och vill minska antalet så kan du göra det över telefon, i samtal med kundtjänsten. Vill du däremot avsluta lotteriet helt krävs det skriftlig uppsägning. Varför? Vi vill inte att någon annan ska kunna ringa och avsluta en persons lott som sedan går miste om en eventuell storvinst."

Postkodlotteriets presschef Roger Magnergård säger:

– Det är förvirrande, vi har genom åren ansträngt oss för att följa vad myndigheterna anser att vi bör göra för att lottköparna ska känna sig trygga. Nu kommer en annan myndighet och vill att vi gör något annat.

Han tillägger:

– Vi kommer självklart att rätta oss efter det som myndigheterna kräver och svarar Konsumentverket inom utsatt tid.

Inte första stormen

Det är inte första gången det stormar kring postkodlotteriet. Framförallt allt har det tidigare gällt företagets vd Niclas Kjellström-Matseke och hans miljoninkomster. Det har varit extra känsligt med tanke på att postkodlotteriet gjort en stor sak av att överskottet ska gå till välgrande ändamål.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!