Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Snart kan du åka världens snabbaste elfärja med i Stockholms lokaltrafik

”Den kommer att vara extremt energieffektiv, till stor del beror det på att den inte gör några vågor.” säger Erik Eklund på tillverkaren Candela.
Foto: Candela

Världens energieffektivaste och snabbaste elektriska passagerarfartyg ska testas i Stockholm, enligt regionen.

Planen är att köra resenärer i lokaltrafiken 2023. 

– Det här blir någonting som inte finns på jorden än, säger Erik Eklund på tillverkaren Candela. 

Med hjälp av bärplan ska den nya elfärjan fara fram med skrovet en halvmeter ovanför vattenytan, säger Erik Eklund chef för kollektivtrafik på tillverkaren Candela Speed Boat AB.

– Det blir mer av en flygande buss på vattnet än en vanlig båt. Den kommer att vara extremt energieffektiv, till stor del beror det på att den inte gör några vågor.

Den nya båten ska ta 30 passagerare och få en topphastighet på 30 knop (56 kilometer i timmen) vilket skulle göra det till världens energieffektivaste och snabbaste elektriska passagerarfartyg, enligt företaget och regionen

Kostnaden för pilotprojektet är 20 miljoner och delas lika av Trafikverket och tillverkaren själv. 

Erik Eklund chef för kollektivtrafik på tillverkaren Candela Speed Boat AB.
Foto: Candela

Företaget är baserat på Lidingö och har tidigare byggt andra mindre eldrivna bärplansbåtar.

Enligt planen ska pendlare kunna åka med båten 2023. 

Men allt är inte klart än. Projektet är i startgroparna och nu tas en kravspecifikation fram. Båten ska designas och byggas för att sjösättas i slutet av 2022, säger Erik Eklund. 

Då ska den testas under sex månader. Om den lever upp till alla säkerhetskrav och kan certifieras som passagerarfartyg ska den börja köra resenärer i reguljär linjetrafik under våren 2023 – men fortfarande som en del av pilotprojektet, enligt Region Stockholm.

Hur ser ni på risken att ni inte kommer att klara att leverera det ni lovar? 

– Man ska vara ödmjuk eftersom det aldrig har gjorts tidigare, samtidigt har vi byggt en mindre båt som ändå är ganska nära i storlek och med den har vi mycket erfarenhet vilket minskar riskerna markant, så vi känner oss trygga att kunna leverera, säger Erik Eklund. 

”Positivt för både djur och natur”

Det är sedan upp till regionen att utvärdera pilotprojektet och bestämma om det ska bli ett permanent inslag i lokaltrafiken.

Michaela Haga (C), sjötrafikutskottets ordförande i Region Stockholm ser fram emot att se hur båtarna fungerar under testerna. 

– Vi ska titta på hur driftkostnaderna påverkas och hitta nya lösningar för framtidens sjötrafik. Båtarna är emissionsfria och bärplanstekniken är väldigt intressant eftersom det minskar svallet som är en stor utmaning. Kan vi minska erosionen och belastningen på den känsliga kust vi har så kan ju det vara positivt för både djur och natur, säger hon.

Michaela Haga (C), sjötrafikutskottets ordförande i Region Stockholm.
Foto: Region Stockholm

Är det inte viktigare att satsa på tunnelbanan som kan ta mycket fler resenärer? 

– Tunnelbanan sträcker sig inte hela vägen ut i vårt regionnätverk och det kopplar inte heller ihop alla kommundelar med varandra, det här kan täcka upp där vi inte har kollektivtrafikanslutningar eller landvägar. Sedan visar det sig att de som reser med sjötrafiken är nöjdast av alla resenärer. Kan vi få fler bilister att välja sjötrafiken så har vi vunnit en hel del eftersom vi har ett problem med trängsel i regionen. 

Michaela Haga hoppas att Candelas båtar ska få dispens att köra snabbare än fartbegränsningarna – vilket skulle maximera deras effektivitet.

Målet: fossilfritt vid 2030

Beslutet om hastighetsbegränsningen ligger dock hos länsstyrelsen.

Något som talar för en dispens är att bärplansbåtar ger mindre svallvågor än konventionella båtar – samtidigt kan högre hastigheter fortfarande medföra en ökad risk för olyckor.

– Båten kan stanna snabbt och manövrera snabbt så vi ser stora möjligheter att kunna få dispens ändå, säger Erik Eklund. 

Region Stockholms mål är att all lokaltrafik ska vara fossilfri vid 2030. 

Det är ännu inte bestämt på vilka linjer bärplansfartyget skulle trafikera – eller om tekniken går att implementera permanent, enligt pressmeddelandet.



Peter Forsbergs nya miljon-båt: ”Bara att blunda och dra kortet”