Om du använder Tiktok är chansen stor att snubblat över en av Madeline Robsons, 31, videor – hon har nämligen närmare 180 000 följare på plattformen.
Kontot kretsar kring roliga iakttagelser om Sverige och svenskar – något kanadensiska Madeline blivit något av en expert på.
Hennes Tiktok-videor handlar om allt från kulturkrockar till svenskars tvättstugebokningar.
Allt började en kväll i juni 2017, när Madeline träffade en svensk kille på en bar i New Orleans. Länge trodde hon inte att det skulle bli mer än en semesterflört.
Men paret höll kontakten och reste till och från varandra under en längre tid.
– Till slut insåg vi att det inte var hållbart, berättar Madeline.
Hon fick ett så kallat ”working holiday visa” – uppehållstillstånd för ferier. Det är ett avtal Sverige har med ett antal länder, som innebär att ungdomar mellan 18-30 kan komma hit och arbeta tillfälligt.
Flyttade till Sverige
– Jag var sugen på en förändring. Det var lätt för mig att få ett visum och nu är jag kvar, tre år senare.
Madeline märkte direkt av skillnaderna mellan den nya hemstaden Malmö och Kanada.
– Jag visste att svenskar hade bra föräldraledighet. Den är bra i Kanada också, men det är inte så tillgängligt eller ekonomiskt fördelaktigt. Och konceptet ”vab” var nytt. Jag kommer ihåg när jag började jobba här och alla mina kolleger har barn. Jag blev så förvånad när de vabbade. Jag har inte barn så jag vet inte hur folk gör i Kanada. Men jag tror inte att det är lätt.
Det var när hon började lägga upp sina iakttagelser om svenska samhället på Tiktok som hon förstod hur stort intresset var för livet i Sverige.
– Vi var på Ica Maxi och jag tänkte jag skulle filma mataffären och dela med mig av produkter som jag inte är van vid. Och den fick typ 100 000 visningar bara över natten.

Efter det förstod Madeline att hon var något på spåren och hon fortsatte dela liknande klipp på Tiktok.
Hon berättar att det finns en stor fascination kring svensk och skandinavisk kultur. Många av hennes följare är svenska, men hon har också en hel del från andra europeiska länder och USA.
Lördagsgodis väcker uppmärksamhet
Allt som rör olika typ er av kulturkrockar engagerar hennes följare. Hon får mycket kommentarer kring videor om hur Sveriges välfärdssystem är uppbyggt – men också om lördagsgodis.
– Den mest populära videon var en sammanslagning av olika kulturkrockar. Den har visats närmare tio miljoner gånger.
Hon fortsätter:
– Det mest överraskande för folk var att barn bara äter godis på lördagar. De tyckte att det var det konstigaste de någonsin hört, berättar Madeline.

Även en klassisk svensk midsommar väckte stor uppmärksamhet.
– Videon jag gjorde om midsommar blev väldigt framgångsrik, om traditionen att lägga sju sorters blommor under kudden. På grund av skräckfilmen ”Midsommar” var många väldigt intresserade av det.
Nu har Madeline nästan 180 000 följare på Tiktok, och blir ibland igenkänd på gatan i Malmö. De flesta vågar dock inte gå fram, utan skickar i stället ett meddelande efteråt – något Madeline menar är typiskt svenskt.
– De flesta skulle aldrig prata med mig. Men jag ser att de tittar och förstår att de känner igen mig.