Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Polisens storsatsning – mot id-kapningarna

Under 2015 fick 156 000 svenskar sina identiteter kapade – en var tredje minut. Foto: Andreypopov/GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO
Enligt DN är detta ett av de brott som ökar snabbast i landet. Foto: Lisa Mattisson

Polisen storsatsar för att få bukt med id-kapningarna - ett brott som ökar kraftigt.

Var tredje minut får en person sin identitet kapad, skriver Dagens Nyheter.

– Det har gått från småkriminalitet till att handla om organiserad brottslighet. Tjuvarna blir smartare, och brottet kommer att förändras och bovarna hittar ständigt nya vägar, säger PA Prabert, vice koncernchef på försäkringsbolaget My safety.

Tecken på att du kan ha blivit id-kapad

• Post saknas, till exempel beställda ID-kort och bankkort

• Någon tecknar telefonabonnemang i ditt namn

• Någon beställer varor i ditt namn och du får fakturor på varor du inte beställt

• Nya kontokort beställs eller bankkonton öppnas i ditt namn

• Det kommer brev från kreditupplysningsföretag om ansökta krediter som du inte känner igen

Så skyddar du dig mot id-kapningar

• Öppna inte e-post eller länkar som är okända för dig

Risken finns att du får in virus i din dator som till exempel kopierar dina inloggningsuppgifter.

• Lösenordshygien

Använd inte för enkla och framför allt inte samma lösenord till olika tjänster

• Installera skydd mot skadlig kod

Finns för alla typer av enheter – ger ett hyfsat skydd

• Appar

Ladda inte ner nya appar utan att ha kontrollerat om de ett tag funnits, kolla recensioner och omdömen.

• Kontrollera alltid kreditupplysningar extra noga.

Var noga med att informationen är korrekt när du får en kopia på en kreditupplysning. Om du inte har sökt lån, köpt varor på kredit eller tecknat abonnemang hos företaget som begärt ut kreditupplysningen måste du omedelbart ta kontakt med företaget och bestrida att det är du som sökt krediten. Anmäl missbruk till polisen och kreditupplysningsföretaget.

• Exponera inte dina personuppgifter i onödan

Vi använder gärna personnummer för allt, ta bara alla medlemsklubbar för olika butiker med mera. Här står folk och säger sitt personnummer hög och tydligt i kassan för att de inte orkar dra fram medlemskortet eller körkortet. Sedan kan man ju börja ifrågasätta om butiken verkligen behöver personnumret, eller om det inte vore bättre med någon annan typ av kund- eller medlemsnummer. Fyll definitivt inte i personuppgifterna i olika obskyra tävlingar som du får via Facebook eller andra sociala medier.

• Var försiktig med att lämna ut konto- eller kortuppgifter

Lämna aldrig ut sådana uppgifter utan att ha kontrollerat att mottagaren verkligen är den som den utger sig för att vara. Det är väldigt ovanligt att myndigheter, organisationer eller företag endast via ett mejl begär att du ska lämna ut den typen av uppgifter. Om du får ett mejl eller sms där du uppmanas att lämna ut dina konto- eller kortuppgifter – ring avsändaren och kontrollera varför du fått detta.

• Ha kontroll på dina ID-handlingar

ID-handlingar är värdehandlingar och om de kommer i orätta händer kan de göra stor skada. Om du förlorar en ID-handling ska du ta det på allvar och genast spärra dem. Om du tappat bort en identitetshandling, anmäl det till polisen och till kreditupplysningsföretag.

• Var kritisk när du får en faktura

Har du inte beställt varan eller tjänsten ska du omedelbart bestrida fakturan skriftligen till företaget. Läs på om bluffakturor.

• Ha ett shopping-kort

Koppla ett extra bankkort till ett konto där du har en mindre summa pengar som du använder när du handlar på nätet eller i butik. När du ska handla kan du föra över den mängd pengar som du behöver. Skulle du bli av med det kortet blir du då inte av med hela lönen eller sparkapitalet och skadan blir inte lika stor för dig.

• Spärra dina kort för utlandsköp och/eller internetköp

Många banker erbjuder dig möjlighet spärra kortet för utlandsköp och/eller internetköp - en bra möjlighet som du bör använda om du sällan gör sådana köp. Om du vill använda kortet utomlands eller vid köp på internet så kan du tillfälligt låsa upp spärren.

• Kasta inte personlig information i soporna

Brev och papper som innehåller personlig information som personnummer eller kontonummer hör inte hemma i soporna eller tidningsinsamlingen - strimla eller bränn!

• Ha lås på din postlåda eller postfack.

Kontrollera så att obehöriga inte kan komma åt din post. Detta gäller även om du bor i flerfamiljshus.

Källa: Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef, IIS (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)

Under 2015 fick 156 000 svenskar sina identiteter kapade – en var tredje minut, skriver Dagens Nyheter som tagit del av en ny Sifo-undersökning, beställd av försäkringsbolaget My safety. Siffrorna visar att id-kapningarna hade ökat med 56 procent jämfört med 2014.

Enligt DN är detta ett av de brott som ökar snabbast i landet.

Nya utredare, analytiker och ekonomer rekryteras av polisen i en storsatsning för att stoppa id-kapningarna, skriver tidningen. Bristande resurser har hittills lett till att många bedrägeribrottsärenden lagts ner.

– Det kom ett efterlängtat beslut i början på sommaren om att anställa fler medarbetare, säger Jessica Christiansen, sektionschef för utredning av bedrägeribrott på Stockholmspolisen, till DN.

Bedrägerisektionen i Stockholm har i dag 80 utredare och styrkan kommer i och med rekryteringen att utökas med 30 personer.

– Men det kommer ändå inte att räcka. Det här är ett modernt och väldigt snabbt ökande brott, som tyvärr inte kan utredas bort. Man behöver också arbeta preventivt, förklarar Jessica Christiansen vidare för DN.

Även polisens nationella bedrägericentrum anställer nya medarbetare på grund av underbemanning.

Polisen storsatsar för att få bukt med id-kapningarna Foto: Tomas Leprince

 

LÄS OCKSÅ: Säkerhetsluckan i ditt bank-ID

Har inte varit straffbart tidigare

PA Prabert, vice koncernchef på My safety, säger att företaget länge försökt belysa problemet med id-kapningar och därför gjort återkommande undersökningar de senaste tre åren för att kartlägga situationen.

PA Prabert, vice koncernchef på My safety. Foto: JKF Photo

– Vi har velat ta reda på hur stort problemet verkligen är. Det är ett brott som inte ens varit straffbart tidigare. Det är ju först nu sedan första juli. Det är naturligtvis bra att polisen tillsätter mer resurser, men precis som de själva säger kommer det inte att räcka. Därför är det viktigt att vi från näringslivet får vara med och hjälpa till. Bland annat genom att vid ett tidigt stadium säkerställa att människor blir försiktigare, säger han.

Id-kapning faller sedan den 1 juli under lagen om olovlig identitetsanvändning. Tidigare har det bara varit ett brott från den stund som identiteten använts för ett bedrägeri. Straffet är böter eller fängelse i högst två år.

– Problemet är större än vad de undersökningar visat där man tittat på antalet anmälda brott. Det är uppenbart att många mindre id-stölder aldrig anmäls. Tyvärr känner sig den enskilde individen maktlös och tror många gånger inte att det är lönt att anmäla.

Säkerhetschefen: Oroande

Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef på Internetstiftelsen i Sverige (IIS), tycker att det växande problemet med id-kapningar är mycket oroande.

Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef på Internetstiftelsen i Sverige (IIS) Foto: Sara Arnald / PRESSBILD

Konsumenter slarvar och lämna ifrån sig kontouppgifter och koder via mejl eller telefon, menar hon.

Men även företagen behöver bli bättre på att säkerställa att det är rätt person bakom transaktionerna.

– Företagen har släppt ansvaret till kunden och bör i större utsträckning hjälpa sina kunder till ökad säkerhet, menar Anne-Marie Eklund Löwinder.

– Folk är väldigt slarviga med hur de lämnar ifrån sig sina personuppgifter. Det är mycket märkligt kan jag tycka efter att ha tjatat i 20 år på att man ska vara försiktig med att dela med sig av sina koder, personnummer och så vidare, säger hon.

Det kan till exempel handla om att man får ett mejl som säger att ett konto måste uppdateras och verifieras.

– En del svarar på det här och matar in sina uppgifter. Det handlar om nätfiske och är förstås väldigt tråkigt då det bidrar till att de blir id-kapade, säger hon.

Så skyddar du dig mot id-kapningar

• Öppna inte e-post eller länkar som är okända för dig

Risken finns att du får in virus i din dator som till exempel kopierar dina inloggningsuppgifter.

• Lösenordshygien

Använd inte för enkla och framför allt inte samma lösenord till olika tjänster

• Installera skydd mot skadlig kod

Finns för alla typer av enheter – ger ett hyfsat skydd

• Appar

Ladda inte ner nya appar utan att ha kontrollerat om de ett tag funnits, kolla recensioner och omdömen.

• Kontrollera alltid kreditupplysningar extra noga.

Var noga med att informationen är korrekt när du får en kopia på en kreditupplysning. Om du inte har sökt lån, köpt varor på kredit eller tecknat abonnemang hos företaget som begärt ut kreditupplysningen måste du omedelbart ta kontakt med företaget och bestrida att det är du som sökt krediten. Anmäl missbruk till polisen och kreditupplysningsföretaget.

• Exponera inte dina personuppgifter i onödan

Vi använder gärna personnummer för allt, ta bara alla medlemsklubbar för olika butiker med mera. Här står folk och säger sitt personnummer hög och tydligt i kassan för att de inte orkar dra fram medlemskortet eller körkortet. Sedan kan man ju börja ifrågasätta om butiken verkligen behöver personnumret, eller om det inte vore bättre med någon annan typ av kund- eller medlemsnummer. Fyll definitivt inte i personuppgifterna i olika obskyra tävlingar som du får via Facebook eller andra sociala medier.

• Var försiktig med att lämna ut konto- eller kortuppgifter

Lämna aldrig ut sådana uppgifter utan att ha kontrollerat att mottagaren verkligen är den som den utger sig för att vara. Det är väldigt ovanligt att myndigheter, organisationer eller företag endast via ett mejl begär att du ska lämna ut den typen av uppgifter. Om du får ett mejl eller sms där du uppmanas att lämna ut dina konto- eller kortuppgifter – ring avsändaren och kontrollera varför du fått detta.

• Ha kontroll på dina ID-handlingar

ID-handlingar är värdehandlingar och om de kommer i orätta händer kan de göra stor skada. Om du förlorar en ID-handling ska du ta det på allvar och genast spärra dem. Om du tappat bort en identitetshandling, anmäl det till polisen och till kreditupplysningsföretag.

• Var kritisk när du får en faktura

Har du inte beställt varan eller tjänsten ska du omedelbart bestrida fakturan skriftligen till företaget. Läs på om bluffakturor.

• Ha ett shopping-kort

Koppla ett extra bankkort till ett konto där du har en mindre summa pengar som du använder när du handlar på nätet eller i butik. När du ska handla kan du föra över den mängd pengar som du behöver. Skulle du bli av med det kortet blir du då inte av med hela lönen eller sparkapitalet och skadan blir inte lika stor för dig.

• Spärra dina kort för utlandsköp och/eller internetköp

Många banker erbjuder dig möjlighet spärra kortet för utlandsköp och/eller internetköp - en bra möjlighet som du bör använda om du sällan gör sådana köp. Om du vill använda kortet utomlands eller vid köp på internet så kan du tillfälligt låsa upp spärren.

• Kasta inte personlig information i soporna

Brev och papper som innehåller personlig information som personnummer eller kontonummer hör inte hemma i soporna eller tidningsinsamlingen - strimla eller bränn!

• Ha lås på din postlåda eller postfack.

Kontrollera så att obehöriga inte kan komma åt din post. Detta gäller även om du bor i flerfamiljshus.

Källa: Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef, IIS (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)

 

LÄS OCKSÅ: Pensionsmyndigheten varnar för bedragare

Tar tid att reda ut

Ann-Marie Eklund Löwinder tycker inte att man bara ska skylla på användarna och deras oförmåga.

– Även företag, banker och försäljare måste bli bättre på att förvissa sig om att det är rätt person i andra änden, konstaterar hon. De har ett ansvar att försöka hjälpa sina kunder till ökad säkerhet. Ofta är man försiktiga med att höja säkerhetsnivån för att man har uppfattningen om att kunden tycker att det blir jobbigt, förklarar hon.

– Med högre säkerhet följer en viss obekvämlighet. Men personligen tycker jag det är värt det om jag annars löper risk att få min identitet kapad och få skulder som inte är mina. Bara när man går ut och handlar fysiskt med kort, hur många tittar faktiskt på legitimationen och underskriften när kunden inte har pinkod? Det är inte så himla vanligt.

Hon poängterar att det tar väldigt mycket tid och kraft att reda ut en id-kapning och få tillbaka sin identitet.

– Det kan vara svårt att bevisa att det inte är man själv som ligger bakom transaktionerna. Förövarna löper en väldigt liten risk att bli lagförda.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!