Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Polisens nya teori: Så gick dödskraschen till

Brittiska popbandet Viola Beach och deras manager dog i brokraschen. Foto: Viola Beach/Facebook
Polisen lägger nu fram sin egen, nya teori om olyckan. Foto: Pontus Stenberg
På torsdagen visade polisen upp innehållet i den övervakningsfilm som avslöjar delar av det inledande skeendet då popbandet Viola Beach störtade ner i Södertälje kanal den 13 februari. Foto: Janne Åkesson/Swepix
Medlemmarna och deras manager Craig Tarry avled i den splitternya hyrbilen – en svart Nissan. Foto: Pontus Stenberg

Polisen lägger nu fram sin egen, nya teori om olyckan, då det brittiska popbandet Viola Beach och deras manager dog i brokraschen.

Föraren svimmade i smällen med den första stoppbommen.

– Han kan avsvimmad ha haft foten på gasen och bara fortsatt mot det andra bomparet, säger förundersökningsledaren Lars Berglund till Länstidningen.

På torsdagen visade polisen upp innehållet i den övervakningsfilm som avslöjar delar av det inledande skeendet då popbandet Viola Beach störtade ner i Södertälje kanal den 13 februari.

Medlemmarna och deras manager Craig Tarry avled i den splitternya hyrbilen – en svart Nissan.

– Man ser att bilen kör i höger körfält, säger förundersökningsledaren Lars Berglund. Den kommer ikapp de stillastående lastbilarna i det högra körfältet, framför den nerfällda bommen. När den i god tid ser lastbilarna, byter den till vänster körfält, och fortsätter framåt. Man kan sedan se att den gör en liten förflyttning till vänster, sedan försvinner den ur bild. Sedan ser man ingenting mer.

Bron var på väg upp

Vid tillfället var bron över Södertälje kanal på väg upp och bommarna var nerfällda. Flera bilar hade redan stannat.

Själva bron hade hunnit lyfta närmare en och en halv meter när popbandet kom körande i hög hastighet.

Enligt polisen är det troligt att deras bil körde rakt in i bron som träffade vindrutan.

De två som satt i framsätet, och hade säkerhetsbälte, avled sannolikt omedelbart, enligt polisen. "Railsen", som satt monterade på bilens tak, slets loss vid den kraftiga kollisionen och landade uppe på bron. Vid själva kollisionen med bron, tumlade bilen ett varv. De två personer som satt i baksätet slungades ut genom ett hål som slitits upp i taket.

Då svaren från rättsmedicin inte är definitivt klara, går det inte att avgöra om personerna i baksätet avled vid smällen med bron – eller då de hamnade i vattnet.

Ingen medveten krasch, enligt polisen

Uppgifter i vissa medier, att kraschen skulle ha skett medvetet, är en felaktig tolkning, anser Lars Berglund. Däremot kan föraren ha haft begränsad uppmärksamhet vid tillfället.

– Min hypotes är att han har varit ouppmärksam av någon anledning, talat i mobilen, eller vänt sig om till de andra i bilen och inte upptäckt bommen i tid, säger han till lt.se.

Att bilen inte bromsade efter smällen med den första bommen kan ha en förklaring, i att föraren kan ha svimmat i den häftiga kollisionen.

– Han kan avsvimmad ha haft foten på gasen och bara fortsatt mot det andra bomparet, säger Lars Berglund till Länstidningen.

Tvåbarnspappan Kent Uddén såg den tragiska popbandsolyckan på relativt nära håll. Han har förhörts av både polisen och pratat med Statens haverikommission:

– Det enda jag hör är en dov smäll när jag sitter inne i bilen. Det är först svårt att ta in att det har hänt, för det var verkligen overkligt, berättar han.