Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Polisen utreder nu skridskoåkarens död

Informationen om isbrytningen skickades ut först åtta timmar efteråt. Då hade redan en van skridskoåkare, en man i 70-årsåldern, varit ute på isen i flera timmar. Morgonen efter hittades han död i isrännan.

Foto: Lifeguard 001/Sjöfartsverket

Sven-Erik Alhem, rättsexpert och före detta överåklagare, säger att det absolut kan röra sig om ett brott. "Det är ju a och o att om inte riket befinner sig i krig så ska Försvarsmakten vidta alla möjliga åtgärder för att undvika att allmänheten råkar ut för missöden", säger han.

Foto: Tomas Leprince
Detta lades ut på Amfibieregementets Facebook, drygt åtta timmar efter att isbrytningen inleddes. Polis och allmänhet larmade redan under förmiddagen. Foto: Skärmdump

En van skridskoåkare hittades död i en isränna som Försvarsmakten brutit - och missat att informera om.

Polisen utreder händelsen och rättsexperten Sven-Erik Alhem ser det som självklart att en förundersökning inleds.

– Det är viktigt att en förundersökning sätts i gång så fort som möjligt, så man inte sumpar något i det här, säger han.

Tidslinje

Måndag:

08.30: Fartyget HMS Trossö lämnar Berga örlogsbas och bryter en drygt sex nautiska mil isränna ned mot örlogsbasen på Muskö.

10.00: Boende på Muskö larmar polisen om att isrännan utgör livsfara.

11.00: En man i 70-årsåldern ger sig av från Söderby brygga ut på en skridskofärd i kraftig dimma. Mannen beskrivs som en van skridskoåkare.

11.30: Polisen larmar Berga örlogsbas om att isrännan utgör livsfara och att allmänheten måste informeras.

14.30: Information om isbrytningen skickas ut till bland annat Sjöfartsverket, Friluftsfrämjandet och Stockholmradio, enligt Försvarsmakten.

19.50: Myndigheterna larmas om att skridskoåkaren, mannen i 70-årsåldern, inte har återvänt från sin färd. Fem svävare sätts in för att söka av området. Helikopter kan inte lyfta på grund av dålig sikt.

Tisdag:

07.49: Kort efter att räddningshelikopter har anlänt hittar man en död kropp mellan öarna Muskö och Jungfruhuvud.

Ordningslagen

Kapitel 3, paragraf 4:

"Den som tar upp en isränna eller vak, gräver, schaktar eller utför liknande arbete skall vidta de åtgärder som med hänsyn till platsen för arbetet och övriga omständigheter behövs för att förhindra att personer eller egendom kommer till skada."

Enligt Sjöfartsverkets rekommendationer ska information om brytning av isränna skickas ut 24 timmar i förväg.

Expressen kunde under onsdagen avslöja att Försvarsmakten missat att informera i tid om att man brutit den populära skridskoisen mellan örlogsbaserna Berga och Muskö i måndags morse.

Informationen skickades ut först åtta timmar senare, efter att både polis och lokalbefolkning varnat för att isrännan var livsfarlig.

Då hade redan en van skridskoåkare, en man i 70-årsåldern, varit ute på isen i flera timmar.

Morgonen efter hittades han död i isrännan.

Sven-Erik Alhem, rättsexpert och före detta överåklagare, säger att det absolut kan röra sig om ett brott.

Bland annat kan brott som vållande till annans död och grovt sjöfartsbrott bli aktuella, i så fall gäller det att hitta en individ som kan ställas ansvarig.

– Det är ju a och o att om inte riket befinner sig i krig så ska Försvarsmakten vidta alla möjliga åtgärder för att undvika att allmänheten råkar ut för missöden, säger han.

Polisen utreder isrännan

Polisen bekräftar att det finns en pågående utredning om fallet, en så kallad dödsorsaksundersökning.

Uppgifterna om Försvarsmaktens sena information och att polis larmat Försvarsmakten hade på torsdagen ännu inte nått utredningen - men polisen säger att uppgifterna om den bristande informationen ska undersökas.

Enligt uppgifter från boende i området var det fyra år sedan Försvarsmakten bröt is mellan baserna senast. Och i måndags var det dessutom öppet vatten utomskärs, mellan Berga och Muskö.

Men Försvarsmakten kan inte svara på varför rännan öppnades just i måndags.

– Det fanns ett behov av att ha den här vägen öppen och därför fattades beslutet att bryta rännan, säger Jesper Tengroth

Vad var det för behov?

– Jag kan inte svara på det. Men vi har ett behov att ta oss till och från basområdet.

Men det kunde ni ju utomskärs?

– I det här fallet har man ansett att det fanns skäl till att bryta den här rännan. Sen att det här inträffar är i sig oerhört sorgligt, säger Jesper Tengroth, och meddelar att Expressen inte kan få ställa frågor till personal som har varit involverade i hanteringen av rännan och informationen som uteblev.

HD-dom kan avgöra

Rättsexperten Sven-Erik Alhem pekar på en tidigare dom i Högsta domstolen som kan komma att spela en avgörande roll i fallet.

Den domen gör att domstolen kan pröva om man kan misstänka att mannen inte hade förolyckats om informationen gått ut i tid.

– Det är alltid en adekvat kausalitet som krävs. Men här är det en underlåtenhet att agera som orsakat att den här mannen med all sannolikhet har förolyckats, säger han och fortsätter:

– Det är viktigt att en förundersökning sätts i gång så fort som möjligt, så man inte sumpar något i det här.

Ordningslagen föreskriver att den som tar upp en isränna ska vidta de åtgärder som behövs för att förhindra att personer kommer till skada.

Enligt Sjöfartsverkets rekommendationer ska information om brytning av isränna skickas ut 24 timmar i förväg.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!