Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Polisen: Inga no go-zoner i tunnelbanan

Rinkebys tunnelbana är ingen no go-zon, enligt trafikförvaltningen och den lokala polisen.Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Christoffer Bohman, tillförordnad lokalpolisområdeschef på Järvafältet.Foto: Polisen
Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på trafikförvaltningen inom Stockholms läns landstingFoto: STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING / ANDREAS LUNDBERG

Stockholms tunnelbana har inga ”no go-zoner”.

Det anser både den lokala polisen på Järvafältet och trafikförvaltningen – tvärtemot vad SL:s ordförande, Kristoffer Tamsons (M), hävdar.

– Det politiska samtalet är en sak medan det faktabaserade dagliga arbetet är något annat, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på trafikförvaltningen.

”Detta är på riktigt. Det händer här och nu. Det finns no go-zoner i Stockholm och det är vår förbannade plikt att tala klarspråk om de insatser som krävs för att vända utvecklingen.”

Så skrev Kristoffer Tamsons, moderat trafiklandstingsråd och ordförande för Storstockholms lokaltrafik, SL, i en debattartikel i Expressen på onsdagen.

Det handlar om tunnelbanestationerna i Rinkeby och Tensta och tidvis även Rissne och Hjulsta. De personalgrupper som ska upprätthålla tryggheten och säkerheten där kan inte göra sitt jobb utan polisuppbackning, enligt Tamsons. 

”Polisen kan samtidigt sällan prioritera att vara på plats för att ge det nödvändiga skyddet”, skriver landstingsrådet, med följden att ”redan utsatta och otrygga områden lämnas i de kriminellas våld.”

Polisen: Lite förvånad

Christoffer Bohman är tillförordnad lokalpolisområdeschef på Järvafältet. 

– Vi har en problematik i området, inget snack om det. Vi har både en allmänhet och en servicefunktion som är utsatt. Jag kommer aldrig att förringa det, säger han. 

Christoffer Bohman, tillförordnad lokalpolisområdeschef på Järvafältet.

Men han tycker inte att uttrycket ”no go-zoner” beskriver verkligheten i hans område.

– Våld mot tjänsteman runt tunnelbanan går ner, och våldsamt upplopp förekommer knappt längre. Jag är lite förvånad över att man pratar om ”no go-zoner” nu, när vi hade en betydligt värre situation för tre år sedan.

 

LÄS ÄVEN Kristoffer Tamsons debattartikel: Här är no go-zonerna i Stockholms t-bana 

 

”Många förlitar sig på polisens närvaro”

Christoffer Bohman vill inte peka ut någon enskild personalgrupp. Men han ifrågasätter att det skulle finnas platser där det inte går att arbeta utan polisuppbackning.

– Generellt sett ser jag att det är många parter som förlitar sig på polisens närvaro – i lägen där man borde kunna hitta andra lösningar. Ibland förutsätter man att ett arbete ska rendera i hot och våld. Därför uteblir man ifrån det arbetet, säger Bohman. 

Han fortsätter:

– Sker det brott, då är det polisens uppgift att utreda det, punkt slut. Vid en hot- eller våldssituation, då ska vi dit och stötta. Men det finns inte en chans i världen att vi ska gå bredvid alla andra parter, vid alla uppdrag.

Rinkeby rödmarkerat på kvällstid

Suss Forssman Thullberg är kommunikationschef på trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting.

– Det är inte så att vi slentrianmässigt ringer polisen. Men det finns definitivt situationer som vi bedömer att vi inte klarar själva och därför måste ha polisens stöd. Men jag vill understryka att vi har ett väl fungerande samarbete med polisen, säger hon.

Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på trafikförvaltningen inom Stockholms läns landstingFoto: STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING / ANDREAS LUNDBERG

SL:s trygghetscentral delar in tunnelbanestationerna i olika färger utifrån det bedömda säkerhetsläget.

Stationerna är indelade i färgerna grönt (normalt säkerhetsläge), gult (förhöjt säkerhetsläge) och rött (sällsynt säkerhetsläge). Vid röd färg görs en bedömning om man behöver polisförstärkning eller utökade egna resurser.

– För närvarande har vi en rödmarkering på Rinkeby efter klockan 18, säger Suss Forssman Thullberg.

Biljettkontrollanter särskilt utsatta

I Tensta, Rissne och Hjulsta går markeringen ofta upp på röd, men det görs kontinuerliga bedömningar av säkerhetsläget på de olika stationerna.

Om en station är rödmarkerad skickas inte biljettkontrollanter dit utan förstärkning. 

– De är utsatta, och det finns tider och platser där de inte jobbar utan polis, säger Suss Forssman Thullberg. 

När det gäller ordningsvakterna görs en bedömning i varje enskilt fall.

– Vi har ofta en kontakt med polisen för att stämma av läget. Ibland åker vi dit tillsammans med dem, ibland skickar vi dit förstärkt bemanning. 

”Vi använder inte det uttrycket”

Inte heller Suss Forssman Thullberg står bakom uttrycket no go-zoner.

– Vi använder inte uttrycket. Det handlar inte bara om vissa platser. Det kan handla om tidpunkter och inte minst specifika händelser som gör att vi rödmarkerar och begär polishjälp – till exempel större fotbollsevenemang.

Blir det inte svårt för stockholmarna att förstå när SL har dubbla budskap i den här frågan?

– Andemeningen, att vi måste jobba för en säker och trygg kollektivtrafik för både resenärer och personal, den delar alla inblandade parter, oavsett vad vi sätter för etikett på det. Jag hoppas att stockholmarna är kloka nog att förstå att det politiska samtalet är en sak medan det faktabaserade dagliga arbetet är något annat.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.