Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Pokémon Go kliver in i skolans undervisning

Heidi Öster, lärare i årskurs två och tre på Adolfsfors skola i Åmotfors, tänker göra en helt egen orientering i Pokémonanda på någon idrottslektion.
Marcus Ulmner, rektor på Alphaskolan i Västervik, är fascinerad av spelets popularitet och ser definitivt en möjlighet att införliva Pokémon Go i undervisningen.

Skolor i Uppsala, Helsingborg, Västervik och Åmotfors står klara att använda sig av succéspelet Pokémon Go i undervisningen när höstterminen nu börjar.

– Vi har faktiskt redan inlagt att vi ska ha pedagogiska promenader, där passar det här väldigt bra, säger Elisabeth Lindblom, lärare på Jensen grundskola i Uppsala.

Men alla är inte positiva. Håkan Fleischer, lektor som forskar om skolans digitalisering, säger:

– Lärarna har fått pippi på att elevernas intressen ska användas i undervisningen.

Mest nedladdat, hyllat och förbjudet

■Mer än 100 miljoner människor har laddat ned mobilspelet Pokémon Go på sex veckor. Det har sina rötter i ett 90-tals spel som fanns i olika spelkonsoler, tv-serier, långfilmer, samlarkort med mera.

■Spelet handlar om att på vissa geografiska platser fånga så många pokémon som möjligt och sedan träna dem för att vinna närkamper mot andra spelare.

■Appen använder mobilens GPS och bygger Pokémonvärlden på den verkliga kartan i området där du befinner dig.

■Mobilkameran används för att göra monstren verkligare: genom den verkar varelserna stå eller hoppa mitt framför dig på gatan.

■I Stockholm, Umeå, Malmö, Skövde, Skellefteå, Sundsvall, Växjö, Luleå och andra svenska städer har redan offentliga Pokéwalks arrangerats, då spelare går ut och jagar tillsammans.

■På Facebook finns hundratals grupper där spelare tipsar varandra och skryter om vilka ovanliga monster de har fångat.

■Pokémonjakten har förbjudits på arbetsplatser som Rönnskärsverken i Skellefteå och Stjärnholms gård i Oxelösund, bland gravplatserna på Västra kyrkogården i Umeå och på landningsbanorna (!) på Danmarks största flygplats Kastrup.

■Spelare med ångest och social fobi har vittnat om att Pokémon Go har hjälpt dem, och spelet har även hyllats av föräldrar till autistiska barn som tidigare inte velat gå ut, men nu gärna vill ut och fånga monster.

■Citat från spelare kan låta så här: "Spara på dustet", "Ett Lucky egg dubblar XP en halvtimme" och "Blir helt tokig, har letat efter Oddish/Gloom i en vecka nu!".

Ska Pokémon Go användas i undervisningen?

Sedan lanseringen i juli har mobilspelet Pokémon Go tagit Sverige och världen med storm, och när skolorna nu börjar efter sommarlovet kommer många elever att vara uppfyllda av jakten på små monster.

På Lidingö Bo skola öster om Stockholm har personalen redan under lovet tvingats sätta upp förbudsskyltar och köra bort unga och äldre som invaderade skolgården. Skolan har under sommaren haft fritidsverksamhet för kommunens lågstadieelever, men fick problem på grund av ett så kallat Pokéstop på skolgården. Det är en punkt där spelare kan samla på sig bollar och andra föremål.

Rektorn Emma Drott berättar att man behövt sätta upp förbudsskyltar för att skolgården invaderats av Pokemonjägare.

Rektor Emma Drott berättar:

– Det kom in många obehöriga på skolgården, och vi måste ju vara vaksamma på vilka som kommer och går när vi har så små barn där. Personalen fick förklara att de inte fick vara där, och satte också upp en skylt.

Att Pokémon Go innebär att spelarna måste ut och röra på sig tänker vissa skolor använda sig av. Elisabeth Lindblom, som undervisar i sjätte och sjunde klass på Jensen grundskola i Uppsala, tänker integrera spelet med skolans pedagogiska promenader.

– Jag tror att det kan vara en bra lära-känna-aktivitet, om de går tillsammans tre och tre, till exempel. Man får förstås vara försiktig, alla kanske inte har mobil, alla kanske inte får ha med den. Men då går man med någon kompis, det brukar lösa sig, säger Elisabeth Lindblom.

Elisabeth Lindblom tänker integrera Pokemon Go i skolans pedagogiska promenader.

 

LÄS MER: Bästa platserna för Pokémon Go i Sverige

Mobilförbud råder

Marcus Ulmner, rektor på Alphaskolan i Västervik, är fascinerad över vilken genomslagskraft mobilspelet har haft på så kort tid.

– Jag sitter i mitt rum i centrala Västervik och genom fönstret kan jag nu se ett 20-tal ungdomar som går omkring och spelar här utanför, säger han.

Från och med denna termin råder mobilförbud för de 130 högstadieeleverna på Alphaskolan.

– Vi vill inte att eleverna under lektionstid blir störda av sociala medier utan kan lägga energi på det som det är tänkt att de ska lägga energi på, och på rasterna ska de inte sitta med näsan i telefonen, säger Marcus Ulmner.

Samtidigt ser han definitivt en möjlighet att införliva Pokémon Go i undervisningen.

– Man måste bara hitta en form för det. Man kan ta ett utomhusbreak och göra det tillsammans, kanske spela i par eller olika team.

Startar med föreläsning

Jessica Brogård, som undervisar i årskurs tre på Laröds skola i Helsingborg, startar redan första skolveckan med en så kallad Grej of the day, en miniföreläsning om Pokémon Go. Hon tänker sig sedan att bygga vidare på detta när klassen går promenader.

– Jag har själv fyra barn i åldrarna 6-14 år, de har alla varit ute med Pokémon Go i sommar. Det här har varit en stor del av barnens sommarlov, och på det här viset kan även de bli delaktiga som INTE varit med, säger Jessica Brogård.

Jessica Brogård som undervisar i årskurs tre startar första veckan med en miniföreläsning om Pokémon Go.

På Adolfsfors skola i Åmotfors tänker Heidi Öster, lärare i årskurs två och tre, göra en helt egen orientering i Pokémonanda på någon idrottslektion.

– Vi lägger ut laminerade bilder på Pokémonmonster i naturen och sätter ut punkterna på kartor så får eleverna leta rätt på dem, berättar hon.

 

LÄS MER: Pokémon Go i Stockholm – här är hetaste platserna

"Elever har rätt till sin sfär"

Skolvärldens entusiasm för Pokémon Go ses med kritiska ögon av Håkan Fleischer, universitetslektor i pedagogik som forskar om digitaliseringen i skolan.

– Undervisningen handlar om att visa upp ett ämne på bästa möjliga sätt. Jag tvivlar på att Pokémon Go är bästa och effektivaste sättet. Lärarna har fått pippi på att elevernas intressen ska användas i undervisningen, men det är inte det elevnära betyder. Det kan också innebära en total frikoppling från elevernas egna intressen, säger han.

– Vi behöver inte vara inne och klampa i elevernas livsvärldar hela tiden. Precis som alla andra har elever rätt till sin privata sfär där skolan inte har att göra.