Planen: Rikta ilskan mot Sahlin

Publicerad
Uppdaterad
Alla kurvor pekar nedåt för moderaterna i Expressens och Demoskops januarimätning.
Men partiet har en krisplan för att blidka väljarna.
Den går ut på att rikta ilskan mot oppositionen.
- Vi måste mycket tydligare jaga Mona Sahlin, säger moderaternas partisekreterare Per Schlingmann.
Räkna med hårda tongångar på onsdag, när Fredrik Reinfeldt möter Mona Sahlin i årets första debatt i riksdagen.
Moderaternas krisstrategi går ut på trappa upp attackerna på den rödgröna oppositionen.
– Vi måste mycket tydligare jaga Mona Sahlin och få henne att visa vad hon vill göra, och med vilka hon vill göra det. Och vi måste påminna väljarna om att socialdemokraterna 2006 lämnade ett Sverige efter sig med en och en halv miljon människor i utanförskap, säger Per Schlingmann.
Det finns en enkel förklaring till offensiven: Opinionsläget.

Lägsta sen 2004

I Demoskops och Expressens januarimätning fortsätter väljarna att fjärma sig från Fredrik Reinfeldts person, parti och regering.
m Statsministern får förtroendebetyget 2,85. Det lägsta sedan maktskiftet 2006.
m I väljarbarometern får moderaterna 20,7 procent. Ett ras på 5,2 procentenheter och den lägsta nivån sedan juni 2004.
m Regeringens stöd är 38,6 procent, mot de rödgrönas 57,6 procent. Deras övertag är det största på nästan sex år.
Mätningen genomfördes den 2-9 januari.

”Alltid jagade”

Socialdemokraternas partisekreterare Marita Ulvskog tar salvan från det moderata högkvarteret med ro.
– Vi är alltid jagade. Ibland med väldigt ojusta metoder. Och ibland mer i det fördolda än vad Schlingmann gör nu, säger hon.

Jagar Sahlin. Senaste siffrorna ser katastrofala ut för moderaterna och Reinfeldt. Nu ska partiet blidka väljarna genom att jaga Sahlin.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag