Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Piloternas oro efter första olyckan – krävde åtgärder

Alla 737 Max står numera på marken och det är oklart när de kan flygas igen. Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN
Förtvivlade familjemedlemmar på en minnesceremoni för de omkomna efter olyckan i Etiopien. Foto: STR / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Resterna av det Ethiopian Airlines-flygplan som kraschade städas undan. Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN

Redan efter kraschen i Indonesien i höstas oroade sig flera piloter för säkerheten i flygplansmodellen 737 MAX.

De krävde säkerhetsåtgärder – men fick nej.

Boeing-cheferna ville inte ”skynda fram” något, skriver New York Times.

Några månader senare inträffade nästa dödskrasch.

Den amerikanska flygplanstillverkaren Boeings modell ”737 Max” har varit kraftigt omdebatterad de senaste månaderna. Detta efter att den varit inblandad i två dödskrascher.

Först i Indonesien i oktober i fjol, då ett Lion Air-plan störtade och 189 personer omkom.

Sen i Etiopien i mars, då ett Ethiopian Airlines-plan av samma modell knappt hunnit upp i luften innan det kraschade. Alla 157 personer ombord dog.

Piloter i möte med Boeing

Nu avslöjar New York Times att piloter från American Airlines redan efter den första dödsolyckan uttryckte oro.

Under ett möte bakom stänga dörrar den 27 november krävde piloterna att Boeing skulle vidta säkerhetsåtgärder, som troligtvis hade bidragit till att 737 Max tvingats ur bruk. Piloterna var särskilt oroliga för det så kallade anti-stall-systemet, som automatiskt sänker planets nos för att återfå lyftkraft.

Men Boeing-chefer sa nej.

De ville inte skynda fram en lösning och sa att de förväntade sig att piloterna skulle kunna hantera problem, skriver New York Times – som har tagit del av en inspelning från mötet.

– Ingen har dragit slutsatsen att den enskilda orsaken till det här (olyckan i Indonesien) var den här funktionen på flygplanet, ska Boeing-chefen Mike Sinnett ha sagt.

737 Max utreds

Mindre än fyra månader senare inträffade den andra dödskraschen.

Boeings 737 Max har tagits ur bruk över hela världen efter olyckan i Etiopien. Flera utredningar pågår och det är oklart när modellen kan börja flygas igen.

Boeing har inte velat kommentera New York Times uppgifter om mötet.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!