Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nya bevis från kraschen fick Trump att förbjuda planet

Israeliska utredare undersöker vraket från planet som kraschade den 10 mars i Etiopien. Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN
Vid Boeings lokaler i Renton, Washington. Personal arbetar vid ett plan av max 8-modellen. Foto: TED S. WARREN / AP TT NYHETSBYRÅN
President Trump. Foto: ALEX BRANDON / AP TT NYHETSBYRÅN

På onsdagskvällen vände USA från sitt tidigare beslut om att fortsätta hålla olycksplanet Boeing 737-8 i drift, och förbjöd genast alla flygningar med planet i USA:s luftrum.

Detta efter att nya bevis hittats på olycksplatsen som pekar på likheter med dödskraschen i Indonesien.

– Piloter och flygbolag har blivit informerade. Flygbolagen instämmer i beslutet, säger Trump i ett uttalande från Vita huset. 

Europeiska luftfartsmyndigheten EASA stoppade på tisdagen all trafik från olycksplanet Boeing 737-8 efter att ett tiotal länder tagit nationella beslut, och på onsdagseftermiddagen följde även Kanada efter. 

Alla ögon riktades mot USA – som meddelade att man inte ser någon anledning att sluta flyga modellen. 

Men på onsdagskvällen, svensk tid, bekräftar president Donald Trump i ett uttalande från Vita huset att Boeing 737-8 och 737-9 kommer att förbjudas även från amerikanskt luftrum.

Det nya beslutet är en order som går emot det tidigare beslutet från FAA, den amerikanska luftsäkerhetsmyndigheten. 

– Piloter och flygbolag har blivit informerade. Flygbolagen instämmer i beslutet. Det amerikanska folkets och alla människors säkerhet är vår främsta prioritet, säger Trump.

Enligt Trump är det ny information och nya fysiska bevis bland annat från olycksplatsen som ligger till grund för att man ändrat sitt beslut. 

Likheter med olyckan i Indonesien

Detta bekräftades senare av FAA. I ett uttalande skriver man. 

”Myndigheten har tagit beslutet med anledning av datainsamlingsprocessen och att nya bevis har samlats upp från olycksplatsen och analyserats i dag. Dessa bevis, tillsammans med ny satellitdata, ledde till beslutet.”

https://twitter.com/FAANews/status/1105908677612056578

I ordern som Trumpadministrationen skickade ut under onsdagskvällen framgår att de nya bevisen pekar mot att det finns likheter mellan de två olyckorna som ”kräver vidare utredning av om det finns en gemensam orsak bakom de två olyckorna som behöver förstås och uppmärksammas.” 

Boeing: Vi rekommenderar att alla avgångar ställs in

Samtidigt skriver Boeing i ett uttalande att man har fullt förtroende i olycksmodellen. Dock, skriver man, att man stöder besluten som tagits om att ta flygplanen ur bruk och att man rekommenderar att alla avgångar med modellen – alltså hela den globala flottan – ställs in. 

–Å hela Boeing-teamets vägnar vill vi uttrycka våra djupaste sympatier till familjer, nära och kära till de som miste livet i dessa två tragiska olyckor, säger Dennis Muilenburg, vd på Boeing i pressmeddelandet.

https://twitter.com/Boeing/status/1105905375650287616

Flyget har ett digitaliserat nödsystem 

Orsaken bakom kraschen i Indonesien hör till ett nytt system som tidigare Boeing-modeller inte haft. 

Boeing 737-8 och 737-9 har ett digitaliserat nödsystem kopplat till autopiloten som ska förhindra att flygplanet stiger för kraftigt, skriver TT. Det är ett slags nödsystem som ska ta över styrningen om planet får signaler om att planet har för låg fart och piloten inte kompenserar för detta genom gängse rutiner – nosen sänks då automatiskt. 

– Det finns datorer som räknar ut att signalerna är sådana att man ska sänka nosen på planet för att öka farten när det är för låg flygfart, säger flygexperten Hans Kjäll till nyhetsbyrån. 

När olyckan i Indonesien inträffade hade systemet felaktigt gått i gång och piloterna lyckades aldrig ta över systemet manuellt igen, vilket ledde till kraschen. Enligt Hans Kjäll misstänker nu Boeing en bugg i detta system som gjort att man inte kan stänga av autopiloten. 

– Ja, jag håller med Boeing om att det kan finnas en felfunktion i programvaran som gör att det inte går att stänga av nödläget och autopilten som styr flygplanet. Att det inte går att övermanna och att det därför dyker.

– Men det är fortfarande öppna hypoteser, vi kan inte säga att det är så. Vi avvaktar utredningen av det Etiopiska haveriet, säger han till TT.

Två piloter berättar för nyhetsbyrån AP att de har rapporterat om problem med planet som tappat kraftigt i höjd när autopiloten har kopplats in – innan olyckorna inträffade.

Nosen på planets nos ska just ha vänts nedåt snabbt och ”aggressivt”.

I rapporten skriver piloterna att de ska ha fått upp planet när de har kopplat ur autopiloten, utan större problem. Piloterna har lämnat sina redogörelser i en frivillig rapport som NASA har samlat in, skriver AP

Enligt FAA pekar nu alltså spåren efter Etopien-kraschen på att just detta inträffat igen, utan att piloten lyckats få planet på rätt kurs igen. 

Ethiopian Airlines vd: Betydande likheter

Även vd:n för Ethiopian Airlines är inne på samma linje.

– Det finns betydande likheter mellan krascherna. I båda fallen har piloten bett om att få vända om på grund av tekniska problem ombord, säger Tewolde GebreMariam på flygbolaget till CNN. 

I de båda fallen får piloterna grönt ljus för att få vända om – men då var det för sent. 

 

På frågan om de svarta lådorna kommer undersökas i Etiopien är svaret nej. 

– De två svarta lådorna kommer inte undersökas här, eftersom det inte finns den nödvändiga tekniska utrustningen.

Lådorna kommer förmodligen att skeppas till USA eftersom flygplanstillverkaren är där: Boeing. Sedan kommer de att skickas vidare till Frankrike för analys.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!