Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Pilotens sista ord: ”Avbryt, avbryt”

Räddningsarbetare vid olycksplatsen söder om Addis Abeba i Etiopien. Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN
Boeing 737 Max 8-planet från Ethiopian Airlines störtade i söndags. Foto: STR / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN

Ethiopian Airlines Boeing 737 Max 8-plan störtade efter bara några minuter i luften. 

Enligt New York Times ska kaptenen efter tre minuter ha bett om att få återvända till flygplatsen.

Det var i söndags morse för snart en vecka sedan som ett Ethiopian Airlines-plan kraschade några minuter efter att det lyft från flygplatsen i Addis Abeba. 

Alla 157 ombord på planet, som var på väg till Nairobi, dog.

Piloten Yared Getachew, 29, var visserligen ung men rutinerad med sina 8000 flygtimmar. 

Till New York Times säger en person med insyn i kommunikationen mellan planet och flygledningen att piloten bad om att få vända om efter tre minuter i luften. 

– Avbryt, avbryt, begäran om att få vända tillbaka, ska kaptenen ha sagt. 

Därefter ska Yared Getachew ha bett om att få landa på Bole International Airport igen – något som han fick tillstånd till. 

Nu kommer uppgifter om pilotens sista ord innan dödskraschen. Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN

”Jag kommer till Nairobi”

Men planet vände aldrig om mot flygplatsen igen. Trots en erfaren pilot och bra väder kraschade det nästan nya planet rätt ner i marken, i en hastighet som låg över marschhastighet.

Innan Yared Getachew lyfte sitt plan pratade han med sin mamma. 

Enligt Daily Nation var hans sista ord till mamman: 

”Jag kommer till Nairobi. Jag har glömt min telefon, men vi pratar så snart jag kommer dit.”

Vad som orsakat flygplanolyckan är ännu inte fastställt och utredningar pågår. Men likheterna med det Lion Air-plan som kraschade i höstas är flera - och därför har modellen förbjudits att lyfta i över 50 länder. 

Orsaken bakom kraschen med Lion Air-planet i Indonesien hör till ett nytt system som tidigare Boeing-modeller inte haft. 

 

Boeing 737-8 och 737-9 har ett digitaliserat nödsystem kopplat till autopiloten som ska förhindra att flygplanet stiger för kraftigt, skriver TT. Det är ett slags nödsystem som ska ta över styrningen om planet får signaler om att planet har för låg fart och piloten inte kompenserar för detta genom gängse rutiner – nosen sänks då automatiskt. 

När olyckan i Indonesien inträffade hade systemet felaktigt gått i gång och piloterna lyckades aldrig ta över systemet manuellt igen, vilket ledde till kraschen. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!