Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Piloten följde Boeings instruktioner före kraschen

157 personer miste livet i flygkraschen i Etiopien.Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN
Planet som kraschade var av typen Boeing 737 Max 8.Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN
Enligt uppgifter ska piloten ha försökt att stänga av autopiloten innan kraschen.Foto: TED S. WARREN / AP TT NYHETSBYRÅN

Piloten som flög den Boeing 737 Max 8 som kraschade i Etiopien ska ha följt Boeings nödlägesinstruktioner.

Bland annat försökte piloten stänga av autopiloten, men utan att återfå kontroll över planet.

Det uppger källor som tagit del av initiala uppgifter från undersökningen av svarta lådan, enligt the Wall Street Journal.

Det var under Ethiopian Airlines flygning från Addis Abeba till kenyanska huvudstaden Nairobi som allt gick fel. 

Flygplanet, en Boeing 737 Max 8 kraschade strax efter avgång den 10 mars. 

Samtliga 157 personer ombord omkom i olyckan.

Tidningen the Wall Street Journal har varit i kontakt med källor som tagit del av initiala uppgifter från flygplanets svarta låda. Enligt källorna ska piloten ha försökt att följa flera steg i Boeings nödlägesinstruktioner innan planet kraschade.

Försökte vidta åtgärder

Piloten ska bland annat ha försökt att stänga av autopiloten, som automatiskt tryckte ner planets nos. Åtgärden gav inte tillbaka kontrollen över planet, men fick motorerna som sänkte nosen att återaktiveras, skriver tidningen.

Kraschen gick inte att hindra. 

Med uppgifterna ifrågasätts nu Boeings och den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA:s påståenden om att planet skulle ha varit säkert, om piloterna bara följde instruktionerna som getts.

 

Kopplingar till kraschen i Indonesien

Tidigare under månaden uppgav FAA att man identifierat likheter mellan kraschen och kraschen i Indonesien. Myndigheten har , skriver CNN. 

Flygplanet av samma modell kraschade ner i Javasjön den 29 oktober. 189 personer miste livet i olyckan.

Runtom i världen har länder utlyst flygstopp för flygplansmodellen Boeing 737 Max 8. Totalt handlar det om omkring 50 länder, varav Sverige är ett. 

Expressen har tidigare rapporterat att flygstoppet riskerar att bli en dyr historia för Boeing. Analysfirmorna Melius Research och Jefferies har räknat ut att kostnaden – om planen blir ståendes i 3 månader – skulle landa på mellan 1 och 5 miljarder dollar. Det motsvarar drygt 46 miljarder kronor.

Under fjolåret gjorde Boeing en vinst på 10,6 miljarder dollar, dryg 98 miljarder kronor.