Piloten: ”Alla är med på att vi tar striden”

Följ senaste nytt i Expressen TV.
Missnöjet bubblar bland SAS-piloterna.
Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN

En knapp timme innan SAS strejk skulle starta kom beskedet – allt skjuts upp i 72 timmar.

Under torsdagen kommer signaler att förhandlingarna går framåt och parterna pratar nu utan medlare. 

Samtidigt bubblar missnöjet blanda piloterna. 

– Det är klart jag är hoppas att vi lyckas hitta en lösning men ska jag vara helt ärlig ser jag inte riktigt hur det ska kunna ske just nu, säger en anonym SAS-pilot som Expressen har talat med.

 Konflikten mellan SAS och företagets pilotfack är fortfarande olöst. Sveriges Radio Ekot rapporterar på torsdagen att samtal förs – men nu utan medlare. 

Pilotfacken kräver mer från företagsledningen innan de är beredda att blåsa av strejken som nu är uppskjuten till på lördag

En pilot som arbetar för SAS och vill vara anonym berättar för Expressen att en lösning känns långt bort, trots att han och hans kolleger ”hoppas”. 

– Vi har haft samma position sedan början: stoppa den öppna jaktsäsongen på våra arbetsplatser och sluta starta brevlådeföretag som anställer varenda legoknekt och WizzAir-reject de kan hitta, berättar Han. 

Piloten upplever att han och kollegerna anses av SAS vara ”för dyra och oflexibla”.

– Jag ser inte hur de ska kunna backa från den positionen och samtidigt bygga en meningsfull relation med sin flygande personal framgent, säger piloten. 

900 piloter kan tas ut i strejk

Omkring 900 piloter uppskattas att tas ut i strejk om den genomförs på lördagen. 

SAS har uppgett för nyhetsbyrån TT att 200-250 avgångar och mellan 20 000 och 30 000 passagerare kan komma att påverkas – per dag som strejken pågår.

Strejkvarseln har kallats för ”obegriplig och tondöv” av SAS som beskyller pilotfacket för att sänka bolaget genom att inte gå med på avtal som sänker personalkostnaderna.

För piloterna handlar konflikten bland annat om att SAS vägrar återanställa de 560 piloter som sagts upp under pandemin.

Expressen har frågat piloten från SAS hur det låter bland kollegerna . 

– Min uppfattning är att gruppen är enig och kampvillig. Det vill säga att alla är med på att vi antingen tar striden och företaget riskerar att gå under eller så tar vi inte striden och förlorar våra jobb ändå. 

SAS: ”Vi inte alls igen oss i bilden”

För SAS del handlar strejken om en ”otroligt svår situation” som främst beror på pandemin. 

– Vi känner inte alls igen oss i bilden som målas upp av företaget, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS.

– Vår finansiella situation har blivit ansträngd. Vi måste kunna genomföra transformationsplanen som bland annat innebär årliga besparingar på 7,5 miljarder kronor. Vi måste göra företaget starkt och konkurrenskraftigt, men den kräver att vi minskar våra kostnader.

Enligt henne måste ”alla vara med och bidra, även pilotföreningarna”, vilket företaget har varit tydliga med. 

 – Att då lägga fram krav som innebär stora kostnadsökningar är helt orimligt och något vi inte kan skriva under på. Vi har ett stort skuldberg efter pandemin, säger Nyman. 

”Kunderna blir gisslan”

Hon påpekar att det är kunderna som blir gisslan i situationen och att det därför är ”oerhört viktigt att komma överens”.

– Förhandlingarna måste vi lämna vid förhandlingsbordet, men jag kan konstatera att vi måste ha villkor som är långsiktiga och som innebär en förändring som är tillräcklig. En strejk skulle vara oerhört olycklig för alla parter. 

Är ni villiga att bemöta några av piloternas krav för att undvika en strejk?

– När det kommer till återanställningen till exempel så är alla redan välkomna att söka de nya tjänsterna, men återanställningsrätten gäller inte för andra bolag än det man var anställd på när man blev uppsagd. 

Se även: 

Lottie Knutsson: Vilka rättigheter har resenärerna?

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.