Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Pilot larmade om planet – två år före krascherna

Här är några av dagens största toppnyheter. Få fler i Expressen TV.
”Systemet löper amok i simulatorn”, skrev Boeing-piloten Mark Forkner redan 2016.Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN
Alla Boeing-plan av den olycksdrabbade modellen försattes med flygförbud efter att två plan av samma typ kraschade på mindre än fem månader.Foto: TED S. WARREN / AP TT NYHETSBYRÅN

Boeing kände till problemen med 737 Max-planen – två år före krascherna som kostade 346 människor livet.

Det avslöjar nu tidnigen The New York Times.

”Systemet löper amok i simulatorn”, skrev Boeing-piloten Mark Forkner redan 2016.

Alla Boeing-plan av den olycksdrabbade modellen försattes med flygförbud efter att Ethiopian Airlines-planet från Addis Abeba på väg mot Nairobi kraschade och samtliga 157 ombord dog den 10 mars i år. Fyra av dem svenska medborgare.

Knappt fem månader tidigare hade ett indonesiskt Lion Air-Jet plan av samma flygplansmodell med 189 passagerare ombord störtat ner i havet efter ett okänt flygplanshaveri.

Olyckorna kopplades snabbt samman och snart stod det klart att de tragiska dödsolyckorna orsakades av ett systemfel på en mjukvara som kallas MCAS.

Boeing har kategoriskt svurit sig fria från att de skulle ha känt till problemen med mjukvaran. Men de tragiska dödsolyckorna kunde ha hindrats.

Larm om planet redan 2016

På fredagen avslöjade The New York Times uppgifter som visar att en av flygplanstillverkarens testpiloter slog larm om planet redan i november 2016.

Felet med MCAS-systemet upptäcktes när Boeing-piloten Mark Forkner utförde en testflygning i flygplanssimulator, enligt tidningen. I meddelanden till en kollega skriver han att systemet ”löper amok i simulatorn”.

Detta var mer än två år innan de tragiska dödsolyckorna och innan flygplansmodellen hade godkänts av den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA.

Krisen har redan kostat flygplanstillverkaren över 8 miljarder dollar, motsvarande omkring 77,5 miljarder svenska kronor. Efter avslöjandet på fredagen föll Boeing:s aktie med ytterligare 7 procent. Bara minuter efter New York Times publicering kommenterade FAA avslöjandet på Twitter.

Utredning släpptes förra veckan

Där uppger FAA att Boeing uppmärksammat dem om uppgiften.

”FAA finner dokumentens innehåll oroväckande. FAA är också besvikna på Boeing som inte omedelbart informerade oss om dokumenten när de fick kännedom om att de fanns”, skriver myndigheten och tillägger att det inte finns någon bestämd tidsplan över när flygförbudet ska hävas.

Så sent som förra veckan släpptes en utredning av tio oberoende utredare en rapport som konstaterar att Boeing inte helt har kunnat förklara MCAS för FAA.

”Detta är mer bevis på att Boeing vilselett piloter, myndighetsregulatorer och andra luftfartsexperter om säkerheten för 737 Max,” sade Jon Weaks, ordförande för Southwest Airlines Pilots Association, i ett uttalande på fredagen.