Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Peter Erikssons bil – en riktig utsläppsbov

Peter Eriksson (MP). Foto: Roger Vikström

MIljöpartiets tidigare språkrör Peter Eriksson vill bli ett toppnamn i valet till EU-parlamentet nästa år.

Där drev den gröna partigruppen före sommaren igenom nya tuffa utsläppskrav för personbilar.

Men Peter Eriksson kör själv en riktig utsläppsbov.

– Jag förväntar mig mycket mer av honom, säger Mattias Goldmann på föreningen Gröna bilister.

FAKTA

Riksdagsledamöterna som kör de skitigaste bilarna:

Namn, bilmodell (årsmodell), CO2/km

# Anders Karlsson (S), Volvo S60 (2003), 261

# Per Bill (M), Kia Carnival (2007), 260

# Thomas Finnborg (M), Nissan Maxima (2001), 252

# Tina Acketoft (FP), Saab 9-3 (2007), 250

# Göran Montan (M), Toyota J20 (2012), 250

# Gustav Nilsson (M), Chrysler 300C (2006), 250

# Mikael Damberg (S), Saab 95 (2008), 246

# Richard Jomshof (SD), Saab (2009), 246

# Lotta Finstorp (M), Ssangyong Kyron (2008), 242

# Christer Akej (M), Volvo XC90 (2007), 239

Undersökningen baseras på de bilar som varit registrerade på riksdagsledamöterna i juni 2013. I de fall en ledamot har haft flera bilar har endast den nyaste bilen räknats och bilar äldre än 1980 har inte tagits med.

De svenska riksdagsledamöternas bilar släpper i genomsnitt ut 171 gram koldioxid (CO2) per kilometer enligt en undersökning som bensinbolaget Statoil har gjort. Det är betydligt mer - 33 gram - än de bilar som nyregistrerades i Sverige under förra året.

– Det är lite taskigt eftersom man jämför med nya bilar. Men jag är förstås besviken, säger Mattias Goldmann och fortsätter:

– Riksdagsledamöter har en förbannad skyldighet att gå före och de har framför allt en lön som ger dem möjlighet att göra det.

Nästa sommar vill Peter Eriksson stå högt på Miljöpartiets lista till EU-parlamentet. Där tog man före sommaren ett av de viktigaste miljöbesluten den här mandatperioden då man satte en tuffare utsläppsgräns för bilar till 95 gram CO2/km innan 2020. Den gröna partigruppen, där Miljöpartiet ingår, hade slagits för en ännu lägre gräns - 68-78 gram CO2/km innan 2025.

Parlamentskandidaten Peter Erikssons bil lär inte imponera på hans partivänner i Europa. Hans 13 år gamla bensindrivna Citroen Xantia släpper ut 214 gram CO2/km.

Peter Eriksson: ”Ska försöka sälja den”

När Expressen konfronterar Peter Eriksson försvarar han sig med att han bara kör bilen några månader på sommaren - men lovar nu att göra sig av med utsläppsboven.

– Jag ska försöka sälja den i höst, om det är någon som vill ha den där skruttomobilen, säger han och konstaterar att det sedan inte blir någon ny bil för honom - om han inte skulle misslyckas med att komma in i EU-parlamentet.

– Då kommer jag att köpa en bättre bil med betydligt lägre utsläpp, säger han.

Det är inte första gången Peter Eriksson kritiseras för att han kört skitiga bilar. Det sänker hans trovärdighet, anser Mattias Goldmann.

– Det är svårt i retoriken om man argumenterar för något som man inte själv gör. Då blir det svårt att få något särskilt gehör, säger han och påpekar ännu en gång att våra ledande politiker har ett ansvar att gå före i omställningen till renare bilar.

– Man tjänar jättebra, man snackar mycket miljö och man ställer tuffa krav på medborgarna. Då bör man vara ett föredöme själv, säger han.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!