Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Peter, 62, fick inte åka ända fram till terminalen

I lördags skulle Peter Jonsson och hustrun Eva åka på semester till Mallorca. När de kom fram till terminal 5 på Arlanda fick de problem. Foto: Privat
Terminal 5 på Arlanda. Foto: LISA MATTISSON EXP / LISA MATTISSON EXP

Peter, 62, skulle flyga från Arlanda men fick inte köra intill terminalen – trots att han har svårt att gå. 

I stället fick han ta hjälp av taxichauffören och frun Eva till terminalen, där han kunde få en rullstol. 

– Det är olyckligt, säger Johan Monie, på Arlanda Swedavia. 

Peter Jonsson, 62, från Lidingö lider av sviterna av en ryggskada och har svårt att gå utan hjälp. I lördags skulle han och hustrun Eva åka på semester till Mallorca. De hade bokat taxi till Arlanda, men när de kom fram till terminal 5 fick de problem. 

– Vi ville köra så nära terminalen som möjligt, men fick beskedet att det inte längre är möjligt på grund av nya regler, säger Peter Jonsson.

Personalen tänkte inte släppa förbi dem

Peter, Eva och taxichauffören försökte övertyga flygplatspersonalen om att det var nödvändigt, då Peter är rörelsehindrad. Trots påtryckningar stod beslutet fast. Flygplatspersonalen tänkte inte släppa förbi parets taxi, utan den skulle stanna en bit bort från terminalen med de andra taxibilarna. 

– Hade jag varit frisk hade det inte varit några problem. Men jag kan inte gå så det blev väldigt bökigt. Min fru och taxichauffören fick hjälpa mig till terminalen. För mig är 30-40 meter ett jätteavstånd. Det var fruktansvärt jobbigt och jag blev så förbannad för det gjorde så ont, säger han.  

Peter fick sedan vänta utanför terminalen på att Eva hämtade en rullstol. Därefter flöt det på fint för paret inne på flygplatsen. Men Peter Jonsson är kritisk till upplägget utanför flygplatsen.

– Jag har varit fullt frisk spelat tennis, så råkade jag ut för en olycka och då får man ett helt nytt perspektiv. Men så här ska det inte vara. 

Terminal 5 på Arlanda. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle. Foto: LISA MATTISSON EXP / LISA MATTISSON EXP

Swedavia: ”Olyckligt”

Johan Monie, ansvarig för resenärsprocess på Arlanda för Swedavia, bekräftar att taxibilar inte ska stanna intill terminalen – men att det finns kontaktpunkter där man kan beställa ledsagning och hjälpmedel om man har särskilda behov. 

– Jag kan inte svara för vilken kommunikation som varit. Men det är olyckligt att man inte sett eller blivit informerad om help-pointen. Vi hjälper nästan 700 resenärer per dag från våra 13 help-points på Arlanda. Det är inte okej att den här herren inte hittat det här, säger han och fortsätter: 

– Vi blir oroliga över att den här tjänsten inte är tillräckligt tydlig, säger han. 

Arlanda ska vara tillgänglighetsanpassat och erbjuder bland annat ledsagning. Flygplatsen uppmanar resenärer med särskilda behov att förboka eventuell hjälp via sitt flygbolag 48 timmar innan resan. 

"En väl bevarad hemlighet"

Peter Jonsson och frun Eva hade meddelat att de behövde en rullstol, men kände inte till de så kallade help-pointsen.

– Det verkar vara en väl bevarad hemlighet. Det var ingen som berättade det, vare sig när vi bokade rullstol eller när vi kom fram med taxin, säger Peter Jonsson. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!