Janne "Loffe" Carlsson. Foto: Mikael Sjöberg
Janne "Loffe" Carlsson. Foto: Mikael Sjöberg

Per Oscarssons vänner i chock

Publicerad
Uppdaterad
Vännerna är i chock efter nyheten om att Per Oscarssons gård har brunnit ned. Nästan alla Sveriges skådespelare har arbetat med honom under hans 60-åriga karriär.
- Nej, det får inte vara sant! Vi får hoppas på ett mirakel, att det inte är så, säger Janne "Loffe" Carlsson.
Uppgifterna om den förödande branden på Skaraslätten - och om att Per Oscarsson och hans hustru Kia Östling befaras vara innebrända - spreds snabbt bland skådespelare och artister. Alla ser den legendariske aktören - som ännu i hög ålder varit aktiv både på film och scen - som en förebild och inspiratör.
- O nej, så förfärligt! Jag vill inte säga något. Jag vill veta säkert vad som har hänt först, att det verkligen är så, säger Lena Endre som spelade med Per Oscarsson i "Millennium"-filmerna.
Sven Wollter är förkrossad över nyheten. Han har känt Per Oscarsson i nästan 60 år.

Ledstjärna

- Per är en av mina äldsta vänner. Han har varit en ledstjärna i hela mitt konstnärliga liv, från 1953 när jag kom till Göteborgs stadsteater och han spelade Hamlet där. Sedan blev vi vänner, säger Wollter, som spelat mot Per Oscarsson i "Änglagård".
- Har det hänt, är det förskräckligt tråkigt, säger han.
Regissören Jan Troell samarbetade med Per Oscarsson i sina klassiska filmer "Här har du ditt liv", "Ole, dole, doff" och i Utvandrar-serien på 1960- och -70-talen.
- Det här är fruktansvärt att höra, säger Jan Troell.
- Han har betytt kolossalt mycket för mig i filmerna. Han är unik i sitt sätt att arbeta. Vi var väldigt goda vänner när vi jobbade.
- När vi jobbade med "Ole, dole, doff" satte han sig in i läraryrket och umgicks med den klass vi skulle filma. Det blev nästan som en dokumentär. Han var mycket noggrann och öppen för improvisation, säger Troell.
Janne "Loffe" Carlsson, som spelat mot Per Oscarsson i "Göta kanal" får nyheten om branden mitt under en revyföreställning i Växjö på nyårsafton.

"Finaste av alla"

- Det skulle vara en oerhörd förlust för alla oss som älskar Per Oscarsson. Älskade, lilla Per Oscarsson, säger han.
- Han är ju den finaste av alla, godheten själv.
- Jag har gjort mycket med honom och han har betytt mycket ända sedan i början av min karriär, säger "Loffe" och går ut på scenen igen för att roa sin publik.
Johan Rabaeus blir lika tagen när han får höra om eldsvådan.
- Man får en chock, säger han.
- Per Oscarsson är en av våra stora skådespelare. En inspiratör, en väldigt originell artist.

Går sin egen väg

- Jag har sett allt han har gjort genom åren. Han går sin egen väg. Å ena sidan är han enormt originell, å andra sidan väldigt generös och inkännande mot kolleger, säger Johan Rabaeus, som spelade mot Per Oscarsson i tv-serien "Stora teatern".
Ingvar Hirdwall, 76, har tagit emot nyheten om att vännen och kollegan Per Oscarsson befaras ha omkommit i branden med stor sorg.
– En sån katastrof! Men vi får invänta polisteknikernas jobb, men det ser inte bra ut.

Tongivande stjärna

Ingvar Hirdwall har arbetat i flera projekt med Per Oscarsson.
– Jag träffade honom för första gången när jag kom in på elevskolan i Göteborg 1957 då han var den tongivande stjärnan på Göteborgs stadsteater. Han var verkligen någon man respekterade, med en oerhört integritet som var väldigt seriös. Han var professionell, fantastiskt vänlig och under inspelningarna av "Kejsaren av Portugallien" fördes ju konstnärliga samtal på en härlig nivå mellan tagningarna.
– Hans stora, stora roll var ju i filmen "Svält". Han gick verkligen in i sina roller, praktiserade så kallad "method acting" likt skådespelare som Robert De Nero. Under inspelningen av "Svält" åt han ju inte på flera veckor, och när man ser filmen så tänker man att "det här tar han sig inte igenom". Skådespelarprestationen i den filmen var fantastisk.

"En klassiker"

Kuppen i Hylands hörna var typiskt Per Oscarsson menar Ingvar Hirdwall.
– Det är ju en klassiker. Det fanns ju folk som  svimmade i sofforna. Men han tog ju inte av sig bara för att ta av sig, det fanns ett seriöst syfte bakom.
Under en lång period brottades Per Oscarsson med svår scenskräck, och var borta från teaterscenen under många år. Det var inget som Ingvar Hirdwall tog upp med Per Oscarsson.
– All kreativitet är ju självförbrännande. Per Oscarsson hade som sagt en väldig integritet, och trivdes med ensamheten. Han gav ut en bok som heter "Nattens färger", jag har den här hemma, och där beskriver han det. Väldigt speciella tankar.

Spelade hans dotter

Marika Lagercrantz, skådespelerska, 56:
- Första filmen vi gjorde tillsammans hette ”Drömmen om Rita”, som vi fick pris för. Jag spelade hans dotter. Det var en fantastisk sommar, bland den roligaste jag har haft i mitt liv, att få arbeta med Per. Det var en stor själ. Stor humorist och humanist. Vi lekte mellan tagningarna och barn och hundar och alla som kom i vår närhet. Men när inspelningen började blev han väldigt allvarlig och väldigt ångestriden, det är något som har följt honom genom hela livet. Vi var tillsammans hela sommaren. ”Mannen med hatten” kallade vi honom. Vår yngsta dotter var liten och blev väldigt förtjust i Per. Sist jag träffade honom var för ett år sedan i Göteborg. Jag har saknat honom sedan dess. Han berättade sådana fantastiska historier ur sitt rika liv. Jag vet att han försökte sig på att skriva ned dem någon gång men jag vet inte vad som har hänt med det nu. Jag hoppas att Per och Kia har rymt och dyker upp på Mallorca där de sitter och dricker kaffe.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag