Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Passagerarna om skräckresan: "Besättningen skrek och grät"

Ett Air Asia-passagerarflygplan föll 6 700 meter i höjd. Foto: AHMAD YUSNI / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Passagerarplanet från Air Asia gjorde ett dramatiskt fall på 6 700 meter i höjd. 

Då utbröt panik bland passagerarna – och kabinpersonalen.

– Paniken blev bara värre när besättningsmedlemmar skrek, grät och såg chockade ut, säger passageraren Clare Askew till Perth Now. 

Nu ber flygbolaget om ursäkt.

Under söndagsmorgonen lyfte Air Asias passagerarflygplan från Perth med destination Bali. 

Men drygt en timme in i flygningen gick något snett – och flygplanet rasade i höjd.

Trycket i kabinen föll och panik utbröt bland passagerarna. 

Nu riktas hård kritik mot flygbolaget, vars kabinpersonal inte gjorde mycket för att lugna de oroade passagerarna. 

– Paniken blev bara värre när besättningsmedlemmar skrek, grät och såg chockade ut, säger passageraren Clare Askew till Perth Now. 

Nu får bolaget kritik – efter att panik utbrutit hos personalen.Foto: JOSHUA PAUL / AP

Kritik mot personalen: "De var panikslagna"

– Vi vände oss till dem för att bli lugna men det blev vi inte, vi blev bara ännu mer oroliga eftersom de var panikslagna. 

Free Malaysia Today har pratat med passageraren Leah som berättar om de omtumlande minuterna på planet. Hon befarade det värsta och trodde att planet skulle krascha. 

– Jag tog faktiskt upp min telefon och skickade ett sms till min familj, och bara hoppades på att de skulle få det. Alla på planet sa adjö till varandra. Det var verkligen upprörande, säger hon enligt sajten. 

Free Malaysia Today skriver att inga passagerare ådrog sig några fysiska skador och planet kunde till slut återvända till Perth. 

Flygbolaget Air Asia ber om ursäkt

Nu ber flygbolaget om ursäkt och säger att man ska utreda vad som låg bakom det tekniska felet.

– Våra passagerares säkerhet är vår högsta prioritet. Air Asia ber om ursäkt för eventuella olägenheter, säger en talesperson för flygbolaget. 

Tidigare i år var samma flygbolag inblandat i ett annat uppmärksammat fall. Detta efter att ett passagerarplan börjat skaka kraftigt efter en smäll från planets vänstra sida. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.