Isbrytare är på plats för att försöka få loss de färjor som sitter fast i isen. Foto: Veronika Sydén
Isbrytare är på plats för att försöka få loss de färjor som sitter fast i isen. Foto: Veronika Sydén

Passagerarfärjor fast utanför Kapellskär

Publicerad
Uppdaterad
Isbrytaren Ymer arbetar i natt med att få loss tre fartyg som sitter fast i isen utanför Kapellskär.
Nu finns de hopp om att den dramatiska situationen för passagerarna kan vara över.
- De försöker få loss dem i natt, säger Peter Lindquist på Sjöräddningscentralen till Expressen.se.
Svårt isläge ställde till med stora problem för flera fartyg utanför Sveriges ostkust på torsdagen.
Vid klockan 16 satt sex stycken fast i isen utanför Kapellskär:
Viking Lines passagerarfärjor Isabella och Amorella, Baltic Scandinavian Lines passagerarfärja Via Mare, Finnlinks last- och passagerarfartyg Finnfellow samt Tallinks fraktfartyg Sea Wind och Regal Star.
Under kvällen lyckades flera av båtarna att ta sig loss, men vid midnatt var Amorella, Sea WInd och Regal Star fortfarande kvar.
Strax före midnat anlände isbrytaren Ymer till platsen. Enligt de första uppgifterna från Ymer verkar läget hoppfullt.
Vid midnatt försökte Ymer bryta upp isen kring Amorella. Därefter skulle man försöka hjälpa Regal Star och Sea Wind.
– De försöker få loss dem i natt, säger Peter Lindquist på Sjöräddningscentralen till Expressen.se.
Men det är svårtjobbat på platsen på grund av mörkret och vid midnatt var det oklart om fartygen skulle lyckas komma loss.

 

Stötte ihop


Läget var ett tag mycket dramatisk bland de sex fartygen som låg nära varanda och drev. Vid klockan 15 stötte två av fartygen – Amorella och Finnfellow – ihop.
Krocken orsakade enligt Sjöräddningscentralen inga allvarliga skador, men läget bedöms som allvarligt.
– Situationen är besvärlig där ute. Det skulle kunna hända något igen och därför har vi intagit beredskap, säger Peter Lindquist, presstalesman på Sjöräddningscentralen, till Expressen.se.
Alla fartygen har fått rekommendationer om att inte ge sig ut i isen, men valt att göra så ändå.
Alla fartygen har fått rekommendationer om att inte ge sig ut i isen, men valt att göra så ändå. – Det är upp till varje befälhavare att ansvara för sitt fartyg, säger Ann Ericsson, operatör på Sjöfartsverkets isbrytarenhet, till Expressen.se.

46 fast

Förutom de fem fartyg som fastnat utanför Kapellskär finns ytterligare 46 fartyg norr om Åland som väntar på hjälp av isbrytare. Ymer stävar nu mot Kapellskär – men bakom sig lämnar hon tolv fartyg som behöver hjälp utanför Sundsvall och Iggesund.
- Eventuellt kan vi skicka upp Balder Viking från Gävle för att hjälpa till, säger Johny Lindvall, rederichef på Sjöfartsverket.
Han säger att ett tiotal fartyg väntar i Åland hav och ett 20-tal i Norra Kvarken, där Atle och de finländska isbrytarna Fennica och Urho kämpar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag