Det var för två veckor sedan som Eric Fredriksson hämtade ut sitt paket med en ovanlig skärbräda från 60-talet. Då upptäckte han att paketet var intryckt i mitten och att det hade ett smalt däckspår över paketet.
Det satt även fem blåa lappar från Postnord med en text som förklarade att paketet skadats i hanteringen.
– När jag kom hem och öppnade så var den knäckt, säger han.
Eric Fredriksson har samlat på de speciella skärbrädorna i över 15 år. Men när han fick hem den trasiga skärbrädan kunde han inte längre ge den som en julklapp till sin fru.
– Min fru älskar skärbrädorna. Jag blev därför så glad när jag hittade en till jul nu, säger han.

”Tycker man kan vara försiktig”
– Jag tycker det är skit. När de går ut med att varje paket kommer fram. Då tycker jag man kan vara lite försiktig, säger Eric Fredriksson.
Eric valde därför att reklamera sitt trasiga brev.
– Jag vet om att brev inte är försäkrade, men eftersom lapparna förklarade att det skett i deras hantering så reklamerade jag ändå, säger han.
Av Postnord fick han som svar att eventuell ersättning för paketet utgår, detta då paketet skickats som ett ”1:a-klassbrev” och dessa paket har inte någon försäkring.
– Jag förstår att det händer olyckor i arbetet och att det kan hända saker. Men när man först skriver att man gjort det på lapparna, och sen att man inte gjort det. Det reagerade jag på, säger han.

Postnords svar: ”Gör allt för att undvika sådana skador”
Trots att paketet är trasigt och Postnord satt på flera lappar där de beklagar sig över att den skadats vid hanteringen, så utgår ingen ersättning för paketet, berättar Henrik Ishihara, på PostNords presstjänst.
– Vill man ha en försäkrad försändelse så har vi sådana tjänster, säger Henrik Ishihara och fortsätter:
– Vanliga brev är inte försäkrade på det sättet. Vi beklagar så klart att det sker och vi gör allt för att undvika sådana skador, säger Henrik Ishihara.