Hotellet ligger i den lilla fiskebyn Arguineguín på Gran Canaria, en av Kanarieöarna. Den första av hotellets gäster som insjuknade gjorde det den 28 november i år. Sedan dess har 103 olika fall dokumenterats, uppger Vings informationschef, Magdalena Öhrn.
– Det var flera hotell som hade samma problem. Även lokalbefolkningen insjuknade under den här perioden, säger hon.
Oklart hur många som drabbades totalt
Hur många utöver de som bodde på hotellet som drabbades av sjukdomen är oklart.
– Nästan alla man pratade med hade haft någon i sitt sällskap som haft diarré eller kräkningar. Så det verkade vara väldigt utbrett, säger en av hotellets gäster, som bodde där första veckan.
Hon var där tillsammans med tre andra vuxna och ett barn. De blev sjuka allihop.

– Det är självklart jättetråkigt, för det här var ju en resa som vi hade sett fram emot, säger hon.
”Jag hade frossa, frös och svettades samtidigt”
Den i sällskapet som insjuknade först drabbades på tisdagen.
– Vi var ner och åt och sedan dröjde det bara några timmar innan jag började må illa. Sedan gick jag upp på hotellrummet och sedan började jag bara att spy, berättar han.
Därefter blev de sjuka en efter en. De drabbades av både kräkningar och diarréer.
– Jag hade frossa, frös och svettades samtidigt. Jag blev ju sängliggande i två och en halv dag. Sedan har jag mått dåligt och inte känt någon matlust, säger han.
Hotellet på Arguineguín på Kanarieöarna fortsatte med buffén
Något som de både reagerade på var att hotellet fortsatte att servera sin buffé, trots smittan.
– Jag kan ju tycka att när så många blivit smittade, så ska man inte ha en öppen buffé där man plockar mat. Det är ju som gjort för att smittan ska sprida sig, säger en av dem.
Ving uppger att man testat både maten och poolvattnet löpande och man ska inte ha hittat något som tytt på att smittan spreds på det sättet. Därför valde man att inte erbjuda någon ersättningsmat eller liknande.
– Hundra personer låter ju mycket, men det var ju under en lång tid. Det är 900 personer som bor på hotellet åt gången. Hade det varit fler som hade blivit sjuka, om övervägande delen hade varit sjuk, då hade man kanske funderat på en sådan åtgärd. Men nu var det inte så många åt gången, så det var väl därför vi fokuserade på att förebygga spridningen i stället, säger informationschef på Ving, Magdalena Öhrn.
Ving skickade ut sms med information
Ving skickade ut sms med information om smittan och satte även ut handsprit på toaletter och vid buffén. Städerskorna hade också instruerats hur de skulle städa för att se till att ytor desinfekterats.

– De agerade ju, men de kanske borde ha haft lite kraftigare åtgärder när så många blev dåliga. De borde ha någon slags åtgärdsplan där de går ut med tydligare direktiv om vad som gäller vid en buffé, säger en av hotellets gäster.
Men Vings åtgärder verkar dock ha gett effekt.
– Det har inte varit några utbrott de senaste dagarna. Så förhoppningsvis så är det här över nu, säger Magdalena Öhrn.
LÄS MER: Svenskar magsjuka på Gran Canaria-hotellet Orquidea