Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Oväntade stödet till Karolina Skog

Som nybliven miljöminister gick Karolina Skog (MP) ut hårt på onsdagen och bekände i Sveriges Radios "P4 Extra" att hon cyklar utan hjälm.
Foto: Olle Sporrong
Karolina Skog gör rätt som väljer cykeln, med eller utan hjälm, menar Lars Strömgren, ordförande i Cykelfrämjandet.
Foto: Pressbild

Miljöminister Karolina Skog gör rätt som cyklar utan hjälm.

Det menar Lars Strömgren, ordförande i Cykelfrämjandet.

– Även om Karolina Skog inte har hjälm på sig när hon cyklar, så är det så otroligt mycket hälsosammare att cykla än att inte göra det. Vi tycker att hjälmen är fel fokus, säger han.

Som nybliven miljöminister gick Karolina Skog (MP) ut hårt på onsdagen och bekände i Sveriges Radios "P4 Extra" att hon cyklar utan hjälm. Ministerns skäl: Hjälmen kan faktiskt göra cykelturen mindre säker, enligt henne.

– Det jag sa var att det inte är självklart säkrare att använda cykelhjälm. Det beror bland annat på att bilister tar större risker gentemot cyklister som har hjälm, sa hon till Expressen efter programmet.

Statliga verket: Hjälm minskar risken

Trafikverkets siffror visar att risken för allvarlig skada minskar med hjälm. Monica Green, ordförande i trafikorganisationen NTF, gick ut på onsdagen och kritiserade Karolina Skogs resonemang. Hjälm är bra, menar NTF.

– Vi menar att vi har statistik för det. Hjärnskadorna blir så fruktansvärda om man drar i backen, sa hon.


LÄS MER: Ministern tycker det kan vara säkrare att cykla utan hjälm


Nu får Karolina Skog medhåll av Cykelfrämjandet. Lars Strömgren, ordförande, menar att det finns forskning som visar att det är 20 gånger hälsosammare att cykla än att inte cykla, även om man räknar in olyckor och luftföroreningar.

– Trafiksäkerhetsfrågan har använts som hävstång för att bygga ut bilsamhället. Hjälmen har blivit en symbol för att man förstorar upp varför det skulle vara farligt att cykla, när det i själva verket är väldigt nyttigt. Det är lite som korta kjolen på krogen, "victim blaming". Istället för att bygga en infrastruktur som är säkrare så lägger man ansvaret på cyklisten, säger han.

"Farligare att inte röra sig"

Karolina Skog gör rätt som väljer cykeln, med eller utan hjälm, menar Lars Strömgren.

– Det finns många skador där hjälmen inte hjälper. Och många skador som orsakas av att man rör sig för lite.

Det finns också forskning som visar att hjälmtvång drar ner cyklandet, särskilt bland folk som rör sig lite. Andra siffror visar att cyklister trots allt skadas mindre allvarligt i trafiken jämfört med fotgängare och bilister, det hävdar Europeiska Cykelfederationen (ECF) på sin hemsida.

"De flesta olyckorna är singelolyckor"

Fredrik Carling, vd på Hövding som tillverkar en airbaghjälm som fäller ut sig vid en olycka, är kritisk till både Karolina Skogs och Cykelfrämjandets resonemang.

– Vi har reagerat på uttalandet att det kan vara säkrare att cykla utan hjälm. För så är det inte. Det är dessutom så att de flesta skador för cyklister uppkommer i singelolyckor, säger Carling.

Hövding har funnits i drygt tio år och skapades just eftersom många cyklister tycker hjälm är fult, bökigt och ger en instängd känsla. För tio år sedan var det 15 procent av vuxna svenskar som använde hjälm. Målet är att få upp siffran till 70 procent, men år 2013 hade siffran bara stigit till 36 procent, enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

– Det är olyckligt att hjälmindustrin inte har kommit längre, säger Fredrik Carling.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.