Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Operatörer fortsätter lagra datatrafik

Trots beslutet i EU-domstolen fortsätter operatörerna att lagra datatrafik. Enda skillnaden: Man lagrar inte längre missade samtal. Foto: Shutterstock

Flera mobiloperatörer fortsätter att lagra datatrafik trots att de tidigare uppgett motsatsen.

Enligt Sveriges Radios granskning har operatörerna inte gett hela bilden till sina kunder.

Nu medger Telenor att informationen varit dålig.

– Det är väldigt beklagligt om folk har missuppfattat det här, säger Telenors chefsjurist Ola Hanson till Expressen.

Blir du upprörd över att din datatrafik lagras?

Sveriges Radios Ekot har granskat mobiloperatörernas hantering av EU:s datalagringsdirektiv. Enligt granskningen har operatörerna inte gett hela bilden till sina kunder.

– Vi ville vara tydliga från början och göra klart att vi slutade följa datalagringsdirektivet när det föll i EU-domstolen. Vi har aldrig påstått att vi helt och hållet slutat spara viss typ av information, bara det som tillkom som en konsekvens av direktivet, säger Ola Hanson till Expressen.

Så här skrev Telenor i ett pressmeddelande:

"För att värna våra kunders integritet i det oklara juridiska läge som råder, har Telenor Sverige beslutat att upphöra med den lagring av trafikuppgifter som EU:s datalagringsdirektiv kräver."

– Det kan finnas behov att förtydliga det, säger Ola Hanson nu.

Kan man inte väldigt lätt tro att ni slutade lagra trafikuppgifter?

– Vi har ingen ambition att mörka det här. Det är invecklade frågor som naturligtvis kan missuppfattas men vår ambition har hela tiden varit att försöka vara tydliga. Kundernas integritet är väldigt viktig för oss och vi vill vara tydliga om vad som lagras och inte.

I verkligheten fortsätter flera av de stora operatörerna i Sverige att lagra information om sina användare. Att tvingas lagra data, som det var innan, är något helt annat än att spara data för internt bruk och sedan radera informationen när den inte behövs, menar man.

– Vi följer telelagen, som har funnits tidigare, säger Patrik Hiselius, bolagsjurist på Telia.

Enligt honom måste lagrad information kastas så snart den inte behövs längre. Det finns dock undantag för exempelvis uppgifter som behövs för att fakturera kunder.

Operatörerna lagrar fortfarande IP-adresser.

– Ja, vi sparar information om IP-adresser en kortare tid och skälet är att vi skall kunna förhindra säkerhetsrisker i nätet. Innehållet, till exempel vilka sidor man besökt, sparar vi inte, varken tidigare eller i dag, säger Ola Hanson.

En annan uppgift är positionering av mobil, som talar om var du befann dig vid samtalets början. Till Ekot uppger Patrik Hiselius att den enda skillnaden i vilka uppgifter som sparas är att "missade samtal" inte längre lagras.

Även operatören Tre lagrar fortfarande uppgifter om IP-adresser och mobilposition, medan Bahnhof och Tele 2 endast sparar "gjorda samtal", uppger Ekot.