Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Oliver: Jag ville
bara sätta mig

Här är bilderna på det som kunde ha blivit en riktigt allvarlig olycka i helgen.

Skärmflygaren Oliver är fastspänd i en vajer på 300 meters höjd när ett flygplan passerar några få meter från linan.

– Hela kroppen skakade och jag ville bara ner på marken och sätta mig ner, säger Oliver till Expressen.se.

Oliver filmade den dramatiska händelsen i lördags på ett flygfält i Härkeberga utanför Enköping. Aftonbladet.se var först med att visa videon där Oliver är fastspänd i en vajer till marken på ungefär 300 meters höjd.

När han tittar ner ser han ett sportflygplan som är på väg rakt emot vajern och en allvarlig katastrof.

– Det gick på bara någon sekund. På filmen ser man att jag tittar upp, och när jag tittar ner igen så är planet plötsligt där. Jag hann inte reagera, säger han till Expressen.se.

Hann inte bli rädd

Oliver hann inte ens att bli rädd. Men instinktivt lösgjorde han sig från vajern och tog sig ner till marken så fort som möjligt.

– Det tar fem, sex minuter att komma ner. Jag ville bara dit och känna fast mark, säger han.

På vägen ner började han inse hur nära en katastrof han varit.

– Hela kroppen började skaka och det fortsatte i 20 minuter efter att jag kommit ner på marken, säger han.

"Max fem meter"

Vid skärmflygning med vinsch dras flygaren upp i luften av en kraftig vajer. På 300–400 meters höjd kopplas flygaren loss och glider sedan fritt i 5–15 minuter, beroende på väder.

Björn Hårdstedt, ordförande i Fenix skärmflygklubb, menar att det var mycket nära att bli en allvarlig olycka.

– Det är max fem meter till linan. Hade planet träffat är det mycket stor risk att det skulle ha blivit ett haveri både för flygplanet och för skärmflygaren. Vingen kunde ha sågats av och det är risk för att planet skulle ha störtat, säger han.

Kräver märkning

Både Oliver och Björn är noga med att inte peka ut någon skuld på piloten.

– Piloten såg helt enkelt inte vajern. Det här var varken pilotens eller skärmflygarens fel, säger Björn Hårdstedt.

I stället kräver han nu att skärmflygplatser märks ut på flygkartorna.

– Vi vill rikta en skarp reprimand mot Transportstyrelsen som inte tagit det här på allvar när vi påpekat det tidigare. Det är dags att skärmflygplatser märks ut på flygkartorna, säger han.

– Det här är ett bevis på att en allvarlig olycka kan inträffa.