Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nytt bottenrekord för svenska skolan

Bland barn till lågutbildade är det hela 42 procent som inte får ett godkänt slutbetyg efter nionde klass. Samma siffra för barn till föräldrar som har gymnasieutbildning är 15 procent och för barn till akademiker 5 procent. Utbildningsminister Jan Björklund på bilden. Foto: Gunnar Ask

Skolan når nya bottenrekord.

Hela 13,1 procent av eleverna i nionde klass fick inte godkänt i kärnämnena i våras.

– Det är en väldigt dyster siffra, den har stigit och nu fortsätter den stiga, och det är ett dåligt resultat för svenska skolan, säger Anna Ekström, generaldirektör på Skolverket till SVT Nyheter.

Utbildningsminister Jan Björklund hävdar att resultaten beror på tidigare regeringars misslyckande.

– Det här har pågått i 25 år, säger han.

Den negativa utvecklingen av elevernas skolresultat i Sverige fortsätter.

2006 var det 10,5 procent av niondeklassarna som inte fick godkänt i kärnämnena – och därmed inte fick behörighet till gymnasiet.

Fyra år senare hade siffran ökat till drygt 12 procent, rapporterar SVT som gjort en ny sammanställning av utvecklingen.

Nu visar nya preliminära siffror från Skolverket att 13,1 procent av eleverna som gick ut i våras inte fick godkänt.

I skollagen står tydligt att skolan ska vara likvärdig. Men trots det ökar skillnaderna mellan skolorna, något som Skolverket ser som mycket alarmerande.

Föräldrars bakgrund har betydelse

– Skillnaderna ökar, och ser man några år tillbaks i tiden har den till och med fördubblats, säger Anna Ekström till SVT.

Skolresultaten påverkas av vilken bakgrund föräldrarna har. Bland barn till lågutbildade är det hela 42 procent som inte får ett godkänt slutbetyg efter nionde klass.

Samma siffra för barn till föräldrar som har gymnasieutbildning är 15 procent och för barn till akademiker 5 procent. Genomgående har flickor bättre betyg än pojkar, rapporterar SVT.

Jan Björklund: "Kommunaliseringen ett fiasko"

Sedan utbildningsminister Jan Björklund tillträdde 2007 har resultaten för niondeklassare fortsatt att sjunka. Björklund ser allvarligt på utvecklingen men hävdar att det var kommunaliseringen av skolan som är orsaken till resultaten.

– Det hade kunnat gå att vända för 15 år sedan, men det gjordes först 2011. Regeringarna före mig gjorde ingenting, utan de satt och rullade tummarna, säger han och kallar kommunaliseringen ett fiasko.

Han menar att regeringen har försökt vända utvecklingen, bland annat genom att införa ett nytt betygssystem, lärarlegitimation och satsningen på speciallärare.

– Det är en omfattande reformering av svensk skola och syftet med de reformerna är att vända utvecklingen, säger Björklund, som menar att ordningsbetyg och förstatligande av skolan är ytterligare nödvändiga steg på vägen mot bättre skolresultat.

Men de redan genomförda reformerna har inte märkts av i skolresultaten än, enligt utbildningsministern.

– Både skolforskningsinstitutet och EU-kommissionen har gjort bedömningar och säger att Sverige är på rätt väg och att det kommer att vända inom de närmsta åren, säger Björklund.

Det skolforskningsinstitut som Jan Björklund hänvisar till instiftades så sent som tidigare i september i år.

"Duger inte att skylla ifrån sig"

Socialdemokraternas skolpolitiske talesperson, Ibrahim Baylan, beskriver läget som en "katastrofal utveckling" och vänder sig mot att Jan Björklunds förklaring till bottenresultaten.

– Det duger inte att bara skylla ifrån sig. Det är ynkligt att en skolminister som har suttit i åtta år på posten och som hela tiden hävdat att snart vänder det nu inte tar ansvar för de barn och ungdomar det drabbar. Det är en fullständig katastrof. Det är helt uppenbart att regeringen har gjort felaktiga prioriteringar och att man inte tar ansvar för det nu, säger han.

Han säger i sin tur att det beror på att regeringen "i varenda årsbudget prioriterat skattesänkningar".

– Det andra är att regeringen har gjort en hel del skolreformer, men de har inte utgått från det som forskningen visar fungerar. Det här experimenterandet som regeringen har ägnat sig åt har inte hjälpt skolan, snarare har det förvärrat situationen, säger Ibrahim Baylan.

Vad ska den förändringen vara?

– Vi har föreslagit stora investeringar i skolan. Det finns inga genvägar här och Stefan Löfven kommer i eftermiddag specificera exakt hur vi ska göra för att både höja kunskapsresultaten och minska klyftorna i skolan och se till att vi får en jämlikare skola.

Fridolin: Siffrorna borde sänka Björklund

Gustav Fridolin (MP) är kritisk till resultatet:

– Detta är katastrofsiffror, långt värre än PISA-provet. PISA är internationella jämförelser - men detta är människor av kött och blod, barn som gått nio år i skolan och inte fått med sig det man behöver för att gå vidare i livet. Sverige behöver en ny regering, det här måste vara Björklunds biljett ut ur svensk skola, skriver han i en kommentar till Expressen.se.

Eva-Lis Sirén är förbundsordförande för Lärarförbundet. Hon reagerar på söndagens siffror - och uppmanar politikerna att komma överens.

– Det är så sorligt att höra, att istället för att alla tar ansvar för den uppkomna situationen så fortsätter man med skylla ifrån sig-mentaliteten, säger hon.

Hon efterfrågar resursstyrning, lärarsatsningar för att få fler utbildade och behöriga lärare i alla skolor och särskilt stöd för att minska klyftorna.

– Det här är oerhört sorglig läsning. Det här handlar om något som Sverige har varit världsledande på, nämligen att ha små skillnader mellan sina lågpresterande och högpresterande elever, säger Sirén.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!