Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nya uppgifter: Därför kraschade flygplanet

Besättningen på det norska Herculesplan som kraschade i Kebnekaise fick ingen varningssignal.

Det visar nya uppgifter i haverikommissionens utredning, skriver Svenska Dagbladet.

– Ingenting tyder på att besättningen var medveten om faran, säger utredningsledare Agne Widholm vid statens haverikommission till tidningen.

De omkomna militärerna:

• Truls Audun Ørpen, 46, överstelöjtnant.

• Siw Robertsen, 45, kapten.

• Steinar Utne, 35, kapten.

• Bjørn Yngvar Haug, 40, kapten.

• Ståle Garberg, 42, kapten.

HERCULES C-130 J

Hercules C-130 J är ett transportflyg som tillverkas av amerikanska Lockheed Martin.

Planet har fyra turbopropmotorer. Vingspannet är 40,4 meter.

Herculesplanet har en marschfart på 657 km/h. Marschhöjden är omkring 8 000 meter.

Räckvidden med last är 4 600 km. Det finns över 40 olika varianter av Herculesplan i fler än 60 länder.

Alla fem besättningsmännen på det norska Herculesplanet dog omedelbart när planet kraschade in i Kebnekaise den 15 mars i år.

Nu säger nya uppgifter från i haverikommissionens utredning att de inte fick någon förvarning om faran när planet kraschade, skriver Svenska Dagbladet.

Först flera månader efter kraschen, i augusti, hittades planets svarta låda. Analysen av innehållet är snart klar.

– Ingenting tyder på att besättningen var medveten om faran. Inget i de nya informationer vi fått motsäger det, säger utredningsledare Agne Widholm vid statens haverikommission till SvD.

"Inte funnit tekniska fel"

Planet hade olika system för att varna för kollisioner. Och systemet var inte inställt för att flyga genom bergsmassivet, utan för landning.

– Vi har inte funnit några tekniska fel och systemen har inte gett någon kollisionsvarning. Det är tekniskt invecklat, men beroende på hur man använder systemen kan man få olika varningar. Men det finns ingen förvarning och ingen undanmanöver, säger Agne Widholm till SvD.

Planet flög genom moln när det kraschade in i bergväggen.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.