Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nya tunnelbanan – nio miljarder dyrare än beräknat

Tunnelbanan i Stockholm ska byggas ut – men det blir dyrare.Foto: TT NYHETSBYRÅN
Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande för SL.Foto: PRESSBILD

Nio miljarder dyrare än vad som först sades.

Så mycket mer kommer bygget av nya tunnelbanan i Stockholm att kosta. Detta enligt en kartläggning som Dagens industri tagit del av.

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) säger att det ännu är oklart vem som ska stå för notan. 

– Jag vill naturligtvis se en redovisning av hur det kan ha blivit sådana stora fördyringar, förklarar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) för DN.

Di har tidigare berättat om turerna kring Förbifart Stockholm. Motorvägsbygget är kraftigt försenat och kostnaderna har i stort sett fördubblats.

Och här är en ny ekonomisk chock för för regionen: Utbyggnaden av tunnelbanan.

Det är förvaltningen i region Stockholm som gjort en ny kartläggning av kostnaderna för att bygga ut tunnelbanan till Nacka, Barkarby och Solna.

De första beräkningarna indikerade att kostnaden skulle landa på 23 miljarder kronor. En ny översyn ger dock vid handen att notan nu är blir 32 miljarder.

– En genomlysning av tunnelbanans utbyggnad har gjorts av vår förvaltning och jag konstaterar att genomlysningen visar på ökade kostnader. Den dominerande delen av fördyringen består i direkta eller indirekta statliga pålagor. Jag manar nu till handling och att alla parter sätter sig ner och kommer fram till hur vi kan lösa situationen, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL till Expressen.

Extra servicetunnel kostar 4,5 miljarder

Dyrast är kravet på en extra servicetunnel. En sådan betyder att hela 50 procent mer berg behöver sprängas bort och som gör projektet 4,5 miljarder dyrare.

Det är ännu oklart vem som kommer att få betala de extra nio miljarderna.

– Jag vill naturligtvis se en redovisning av hur det kan ha blivit sådana stora fördyringar som Tamsons och Stockholmsregionen bär ett ansvar för, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till DN.

Utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka, Barkarby och Solna är den största på 40 år. Sammanlagt rör det sig om två mil nya spår – och tolv nya stationer.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.