Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nya snabbtågen blir långsammare – för att spara pengar

Kina, Japan och Tyskland är andra länder som satsat på höghastighetståg Foto: ZHANG CHENLIN / XINHUA/AVALON.RED B950

De nya banorna för höghastighetståg banar inte väg för snabbare resor, uppger SVD.

För att spara pengar byggs nu banor som klarar 250 kilometer i timmen.

Det är samma hastighet som på vanliga tågbanor.

Den första delen på de nya banorna för höghastighetståg, den så kallade Ostlänken, ska byggas för 250 kilometer i timmen. 

Tidigare har det lobbats för riktiga höghastighetståg, där tågen kan gå i 320 kilometer i timmen. Men kostnaden för sådana tåg är högre än vad regeringens nationella plan har råd med.

Beslutet innebär att affären blir 11 miljarder billigare. Beräkningen utgår från att man då kan bygga på makadam i stället för en betongplatta.

Men det betyder också att Ostlänken mellan Järna och Linköping inte blir en snabbare än andra tågbanor i Sverige.

– Kommer det ett nytt politiskt beslut som ändrar på förutsättningarna följer vi naturligtvis det. Regeringen har full frihet att revidera den nationella planen när de vill. Vi var tvungna att fatta ett beslut om hastigheten nu annars hade vi fått pausa hela arbetet, säger Lennart Kalander, avdelningschef för nationell planering på Trafikverket, till SVD.

Försenar bygget

Arbetet med de nya banorna måste nu planeras om. Enligt prognosen kommer det att förlänga arbetet med ett till två år. Därmed kan de nya tågen börja rulla på Ostlänken 2035.

Trafikverket har också bestämt att sträckan Borås-Göteborg ska byggas för högst 250 kilometer i timmen. Anledningen är att det är svårt att köra tågen snabbare än så på sträckan.

Med ändringarna väntas tågen kunna köra mellan Stockholm och Göteborg på två timmar och åtta minuter. Tidigare räknade man med två timmar jämnt.

Resetiden mellan Malmö och Stockholms förlängs med fem minuter, till två timmar och 35 minuter.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!