Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nya sambandet mellan kraschade flygplanen

Söder om Addis Ababa störtade planet i mars 2019. Foto: AP/TT
En del av det störtade Lion Air-planet tas upp ur vattnet. Foto: AP/TT
Ett Lion Air-plan, dock inte det på bilden, störtade i oktober förra året. Foto: AP/TT

Utredare har hittat ett nyckelbevis i utredningen av flygkraschen i Etiopien. Enligt uppgifter till Washington Post ska detta peka på samma problem som det kraschade Lion Air-planet ska ha haft.

– Det skulle få nosen att gå ner, säger John Cox, en före detta pilot och flygbolagssäkerhetskonsult till tidningen.

Undersökningar om varför Ethiopian airlines-planet kraschade bara några minuter efter att det lyft från flygplatsen i Addis Abeba pågår. 

Ett nytt bevismaterial har enligt Washington Post hittats på olycksplatsen. Material som ska peka på att planet hade problem med ett nytt kontrollsystem, ett problem som också misstänks i Lion Air-kraschen i oktober. Information som pekar på likheterna mellan de två krascherna. 

Utredare hittade en enhet i vraket som används för att ställa in trimmen som höjer och sänker planets nos. Detta ska indikera att planet var konfigurerat att dyka, enligt John Cox, en före detta pilot och flygbolagssäkerhetskonsult. 

Till Washington Post säger John Cox att han blev informerad om beviset av en person insatt i utredningen. 

– Allt vi kan säga definitivt är att trimmen var i en position som liknar den position som hittades på Lion Air-planet, och det skulle få nosen att gå ner, säger han. 

 – Det pekar på en central länk. Men vi behöver data från inspelningarna. Vi behöver det så snabbt som möjligt.

Samtidigt har franska luftfartsexperter börjat jobba med flygets väldigt skadade data- och röstinspelare. De två svarta lådorna kom till Frankrike på fredagen.

Enligt News.com ville etiopiska myndigheter att europeiska utredare hanterade datan, på grund av dess komplexitet. De ska ursprungligen ha bett Tyskland, som dock sa att de inte hade den kapacitet som krävdes. I stället är det den franska BEA, som har stor erfarenhet från att undersöka svarta lådor efter krascher och incidenter, som tagit på sig jobbet. 

Nu ska data, piloternas kommunikation och avläsningarna från de olika sensorerna, användas för att rekonstruera den sex minuter långa flygningen innan planet kraschade och alla 157 passagerare och besättningsmedlemmar omkom. 

Kritik från flyghjälten

BEA har inte gått ut med hur lång tid det kommer att ta att analysera datan, men experter säger att det normalt tar nästan en månad att skapa en omfattande analys.

Chesley Sullenberger, piloten som 2009 blev berömd efter att ha nödlandat ett plan på Hudson River i New York, har uttalat sig om olyckan. 

På sin Facebook-sida skriver han, att även om vi i dagsläget inte vet vad som orsakat kraschen av Erhiopian 302, finns det många likheter mellan den kraschen och när Lion Air-planet störtade i höstas. 

”Det har varit uppenbart sedan Lion Air-kraschen att det är brådskande att göra åtgärder av 737 Max 8. Men det har fortfarande inte gjorts, och de föreslagna åtgärderna är inte tillräckliga”.”

En preliminär utredning av Lion Air-kraschen tydde på att en felaktig sensor orsakade att ett automatiskt system tryckte ner nosen på planet. Risken att samma scenario inträffade även i Ethiopian Airlines-fallet har gjort att över 50 länder förbjudit Max 8-jeten att flyga. Sammantaget har mer än 300 personer dött i de två krascherna.

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!