Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nya mystiken kring försvunna MH370

Foto: FAZRY ISMAIL / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Sökarbetet efter försvunna flygplanet har pågått sedan i mars 2014. Foto: CHEN WEIWEI / ZUMAPRESS.COM/ALL OVER PRESS

För exakt fyra år sedan försvann Malaysian Airlines flight MH370 från radarn och dök aldrig upp igen.

Nyligen försvann även den nya dykfarkost som letar efter planet under 80 timmar utan förklaring – något som skulle kunna tyda på att vraket hittats.

– Jag bedömer chansen att man hittar planet nu som 50 procent, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.

Den 8 mars 2014 lyfte Malaysian Airlines flight MH370 från Kuala Lumpur för en sex timmars flygresa till Peking. Planet kom aldrig fram, och än i dag kvarstår mysteriet kring försvinnandet.

Efter tre år och 1,5 miljarder i kostnader lades sökningarna efter planet ner i januari förra året.

Men nu gör det amerikanska företaget ”Ocean infinity” en ny sökning för ytterligare en halv miljard kronor – trots att de bara får betalt av den malaysiska staten om de faktiskt hittar vraket.

Ännu ett försvinnande

Och en vecka in i sökandet försvann plötsligt farkosten som söker efter flygplanet. Kommunikationssystemet AIS, som regelbundet skickar ut digitala radiosignaler, stängdes av på farkosten och slogs inte på igen förrän efter 80 timmar.

Varken företaget ”Ocean infinity” eller den malaysiska staten har svarat på några frågor rörande kommunikationsuppehållet, vilket gett liv åt nya konspirationsteorier.

En möjlig anledning till försvinnandet skulle kunna vara att farkosten faktiskt påträffat vrakdelar efter flygplanet och därför behövt stanna upp – något som skulle märkts tydligt och därmed kunnat väcka stor uppmärksamhet.

Den malaysiska staten har två representanter med i sökoperationen som täcker 25 000 kvadratkilometer av Indiska oceanen utanför den australiska staden Perth. Men varken de malaysiska representanterna eller ”Ocean infinity” har velat kommentera dykfarkostens märkliga försvinnande.

Väggen på flygplatsen i Kuala Lumpur fylldes av meddelanden efter att MH370 försvann. Foto: WONG MAYE-E / AP

”Tyder på att de bedömer chanserna som stora”

Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll har arbetat tillsammans med de flesta flygplansinspektioner i världen, och bedömer chansen för att man nu ska hitta MH370 som större än 50 procent.

– Mycket tyder på att företaget som utför sökningen bedömer sannolikheten som betydligt högre än så, säger han.

Enligt hans egna beräkningar för hur planet bör ha rört sig
söker det amerikanska företaget nu i rätt område utanför Australiens kust.

Hans Kjäll var först med att presentera den numera vedertagna teorin om orsaken till försvinnandet av MH370: en brand i bagageutrymmet till följd av självantändande litiumbatterier.

Teorin är anledningen till att litiumbatterier i dag är förbjudna på flygplan världen över, och understöds av en brännskadad flygplansplåt som hittats på den franska ön Réunion utanför Madagaskars östra kust, och som tros tillhöra det försvunna flygplanet.

En av de vrakdelar efter MH370 som hittats på den franska ön Réunion utanför Madagaskars kust. Foto: RAYMOND WAE TION / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Passagerarna kan ha flugit döda i sex timmar

Efter att Malaysianplanet förlorade kontakt med marken har man kunnat slå fast att det var luftburet i ytterligare omkring sju timmar – detta med hjälp av en råradar som fortsätter skicka ut signaler om det vanliga kommunikationssystemet slås ut.

Enligt teorin om en brand i bagageutrymmet, som skulle resulterat i att både kabintryck och syrgas gått förlorade, ska de 239 passagerarna då alltså ha flugit döda i planet i över sex timmar innan det slutligen störtade i havet.

– Det är den värsta haveriutredningen i luftfartens historia, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!