Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nya lyxiga droghandeln – där kvinnorna har makten

”Cannabis är en medicin och hjälper människor”, menar influencern Alice Moon. Efter ett långvarigt cannabisbruk fick hon själv dock lov att ta ett uppehåll för att rädda sin hälsa. Foto: ANNE-SOFIE NÄSLUND
Legaliseringen av cannabis i Kalifornien öppnar upp för en miljardindustri med en helt ny målgrupp. Foto: AP / TT / NTB Scanpix

LOS ANGELES. Legaliseringen av cannabis i Kalifornien öppnar upp för en miljardindustri med en helt ny målgrupp.

Plötsligt säljs cannabis med hjälp av hälsa, lyxig livsstil och kvinnor.

– Vi tar stil till cannabisvärlden, säger influencern Alice Moon.

Alice Moon beskrivs ofta som en av cannabisindustrins tyngsta influencers. En person som marknadsför produkter med sig själv som personlig avsändare.

I maj var hon värd för ”Cannabisvärldens Oscarsgala” The California Cannabis Award och förra året nominerades hon av Dope Magazine i kategorin Bästa tech för ”Swallow”, en Yelpliknande recensionsapp för cannabis.

Nu har hon lagt ner appen och jobbar i princip heltid som influencer. Vi träffas på en media- och techkonferens i närheten av det exklusiva Los Angeles-området Bel Air dit hon är inbjuden för att tala om hur techföretagen och cannabisvärlden kan lära av varandra – och om kvinnligt entreprenörskap.

Butikerna där cannabisprodukterna säljs påminner om Applebutiker, där produkterna ligger i påkostade förpackningar bredvid Ipadliknande skärmar. Foto: ANNE-SOFIE NÄSLUND

– Jag älskar att vara en röst i den här världen, säger hon när ytterligare en person kommer fram och ber om en selfie.

LÄS ÄVEN: Cannabis blir lagligt i Kalifornien – men stoppas i flera städer

Alice Moon: ”Det förändrade mitt liv” 

Alice Moon började röka gräs för åtta år sedan när hon flyttade från New Orleans till LA och fick jobb som ”budtender”, försäljare av medicinsk cannabis, några år efter Kalifornien legaliserade medicinskt bruk.

– Det förändrade hela mitt liv, säger hon. Jag fick bättre aptit, bättre sömn och min oro försvann nästan helt.

Sedan dess har det hänt en hel del. Alice Moon säger skämtsamt att industrin är en ”shit show” där rika investerare kommit in med pengar och professionalitet men med sämre koll på produkten – samtidigt som hela industrin genomgår en jätteförvandling.

Ingen kan säga säkert vart den är på väg men enligt Alice Moon finns några tydliga trender: Cannabis normaliseras och marknadsförs som något flott. ”We bring class to cannabis” för att använda hennes egna ord.

När Laura Alberts ska ut och resa tar hon med sig sin necessär. ”Jag gillar att ha fina kläder och smycken så självklart vill jag att mitt cannabiskit ska vara lika fint”, säger hon. I kittet ingår bland annat några joints, gräs och en pipa i ametist. Foto: ANNE-SOFIE NÄSLUND

– Det handlar inte om folk som röker på och är lata. Cannabis är en medicin och hjälper människor, säger hon.

Nya trenden inom cannabis 

En annan trend är ”microdosering”. Att konsumera cannabis fast i förhållandevis mycket små mängder.

– Många konsumenter är ju helt nya för cannabis så de vill utforska, men för att göra det på ett säkert sätt måste du börja med en väldigt liten dos. Allt fler produkter inriktar sig därför på små doser, säger hon.

Den tredje trenden är kvinnorna. En grupp det har talats om länge, åtminstone sedan magasinet Newsweeks uppmärksammade omslag från sommaren 2015 med rubriken ”WOMEN IN WEED”. I ett långt reportage beskrevs hur laglig marijuana kan bli den första miljardindustrin som inte styrs av män. Cannabisindustrin har den största andelen kvinnliga vd:ar av alla branscher. När Newsweek publicerade sin artikel var siffran 36 procent, nu är den nere på 27, men det är fortfarande den högsta andelen (genomsnittet i övriga branscher är 23 procent).

Laura Albers, 38, kommer från reklambranschen men startade nyligen LA Research + Strategy, ett företag som hjälper andra företag att lyckas på cannabismarknaden. Hon är också en av kvinnorna som engagerat sig i ”The Cannabis Feminist”, en plattform med över 35 000 följare på Instagram vars syfte är att lyfta kvinnor i branschen. Grundaren Jessica Assaf, 26, drömde om att starta ett multinationellt skönhetsmärke men under åren på Harvard Business School upptäckte hon cannabis – och snart sin egen nisch: produkter som ger välmående och skönhet med hjälp av cannabisolja.

För Laura Albers som växte upp i den konservativa delstaten Missouri var det lite som att hitta hem.

– Industrin har inte fokuserat tillräckligt på kvinnorna, det har varit för många ”stoner bros”. Jag är ingen ”stoner bro” utan sökte ett sammanhang med människor som var mer som jag, som var passionerade kring cannabis och ville förändra businessen.

Att presentationen ska tilltala kvinnor är viktigt, enligt Laura Albers. Foto: ANNE-SOFIE NÄSLUND

Hon plockar fram en necessär ur handväskan och visar sitt resekit. Ett par färdigrullade joints, en doseringspenna för microdosering, en specialdesignad tändare, gräs i en liten behållare och så favoriten: en pipa i ametist, en lila ädelsten som påstås ha helande effekter. Precis som hon gillar fina smycken så gillar hon fina produkter när hon röker på.

Att besöka butikerna är som att kliva in i en Applebutik 

Ofta handlar hon på MedMen. Den första cannabiskedjan att profilera sig som ”high-end” med butiker på några av Los Angeles finaste adresser – som Santa Monica Boulevard i West Hollywood och Robertson Boulevard i Beverly Hills.

Att besöka butikerna är som att kliva in i en Applebutik. Stilrent och väldesignat med unga, trevliga försäljare som direkt erbjuder sin hjälp. Produkterna ligger framme, bredvid iPadsliknande skärmar, snyggt förpackade i påkostade boxar och flaskor. ”Stoner bros” behöver knappast introduceras till cannabisvärlden. Istället är det mesta numera inriktat på de nya konsumenterna.

Även rent ekonomiskt är det viktigt att vinna över kvinnorna, menar Laura Albers. Det är kvinnor som driver ekonomin framåt genom att stå för de flesta av familjens inköp och ta flest beslut som rör hälsa. Att hon nämner hälsa är ingen slump. En stor del av produkterna som marknadsförs är baserade på CBD. En substans som påstås bota en rad symptom och lindra svåra sjukdomar som epilepsi, men till skillnad från den mer kända substansen THC verkar den inte psykoaktivt och orsakar inget rus. Samtidigt har det gjorts förhållandevis få vetenskapliga studier och den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har försökt stoppa företag från att marknadsföra produkter som medicin utan några vetenskapliga bevis för effekterna.

De nya användarna vill använda fina produkter. ”Industrin har inte fokuserat tillräckligt på kvinnorna”, säger Laura Albers. Foto: ANNE-SOFIE NÄSLUND

Laura Albers har sett tillräckligt många goda exempel för att ändå känna sig övertygad. Hon använder CBD dagligen för att kunna fokusera bättre, utöver sitt vanliga cannabisbruk, och hon gav sin 80-åriga mormor en CBD-kräm för sin onda axel som ett alternativ till kortisonspruta.

– Tre dagar senare frågade hon om hon kunde få fem flaskor till för att ge till sina vänner. Jag ger till och med min hund CBD och skulle säga att det gör honom 40 procent mindre skitstövel till hund, säger Laura Albers och skrattar.

MedMen. Den första cannabiskedjan att profilera sig som ”high-end” med butiker på några av Los Angeles finaste adresser. Foto: Anne-Sofie Näslund

 Krista Whitley är vd på den digitala plattformen Altitude Products som samarbetar med kändisar som Snoop Dogg och Whoopi Goldberg och är ett av de snabbast växande företagen i branschen. En av Krista Whitleys hjärtefrågor är att få bort stigmat kring kvinnor och cannabis.

Hon var själv emot cannabis under 30 år och såg det som en ”inkörsport till tyngre droger” men efter en bilolycka började hon röka mot smärtorna och fick upp ögonen för de positiva effekterna. 

– När jag började jobba i branschen var jag rädd att folk skulle döma mig som mamma och att mina barn inte skulle få leka med andra barn. Men det blev tvärtom, jag har blivit någon man vänder sig till när man vill veta mer.

I januari lanserade hon en hudvårdsserie med CBD-olja döpt efter 10-åriga dottern Bella.

– Bella har eksem och jag drömde om att hitta ett  botemedel och tillslut lyckades vi, säger hon.

Men reaktionerna har varit blandade. Många undrar om hon gör dottern hög.

– ”Nej” brukar jag svara – ”jag gör henne bara fantastisk”. Bella är också väldigt bra på att förklarar varför hon inte blir hög och varför CBD fungerar så bra. Det gör mig väldigt stolt som mamma.

LÄS ÄVEN: Cannabisaktier glödheta efter legaliseringar i USA

Riskerna med cannabis

Riskerna med cannabis är framför allt kopplade till skadeeffekter på hjärnan, i synnerhet hos tonåringar. Missbruket kan bland annat orsaka ångest, försämrad motorik, psykoser och sämre korttidsminne.

Denver Post utvärderade för ett år sedan effekterna av Colorados legalisering av marijuana år 2013. Bland annat fann tidningen att konsumtionen bland vuxna hade ökat med 42 procent och att antalet bilolyckor med dödlig utgång där föraren var påverkad av marijuana hade ökat dramatiskt.

Flera EU-länder, däribland Danmark, tillåter lagligt bruk av medicinsk cannabis till svårt sjuka personer.

 

Alice Moon kan inte längre bruka cannabis

Alice Moon lyfter också gärna hälsoaspekten. Men sanningen är att hon inte längre kan bruka cannabis. För ett par månader sedan fick hon diagnosen hyperemesissyndrom – en ovanlig sjukdom som kan uppstå efter ett långvarigt cannabisbruk. I början höll hon diagnosen hemlig av rädsla för hur folk skulle reagera.

– Jag var en influencer som själv inte kunde använda produkterna, men efter Cannabisgalan bestämde jag mig för att "komma ut" och informera för att hjälpa andra.

Första symptomen kom 2016 när Alice Moon plötsligt började kräkas. I vintras blev det allt svårare att behålla maten och efter många undersökningar var det en läkare som uppmanade henne att ta ett cannabisuppehåll för att se om det hjälpte. Alice Moon bestämde sig för en sista femrätters middag – tillagad med cannabis.

– Efter det slutade jag inte kräkas på 2,5 vecka, berättar hon. Jag var så uttorkad att jag hamnade på sjukhus två gånger och gick ner sju kilo. Min mamma fick komma och ta hand om mig.

Trots det märkte hon att många kollegor inte gärna pratar om sjukdomen och att den ses som ett hot mot industrin.

– Många vill inte se några bieffekter. Men det är inget hot! Lösningen är bara ett uppehåll på tre till sex månader så kroppen får starta om. Sen är du ”good to go”, säger hon.

 

FAKTA

1996 blev Kalifornien USA:s första delstat att legalisera cannabis för medicinskt bruk.

I november 2016 röstade invånarna ja till lagförslaget ”Proposition 64” som tillåter innehav, bruk och försäljning utifrån ett regelverk som började gälla vid årsskiftet.

Lagen tillåter vuxna över 21 att köpa och inneha upp till 28 gram marijuana och odla max sex marijuanaplantor per hushåll.

Kalifornien är USA:s största delstat med nästan 40 miljoner invånare, världens sjätte största ekonomi – och en delstat som ofta går i bräschen, inte minst tack vare populärkulturen. Enligt researchfirman BDS Analytics som är specialiserade på cannabisindustrin kommer försäljningen i Kalifornien att nå 3,7 miljarder dollar under 2018 och 5,1 miljarder dollar under nästa år – lika mycket som delstatens ölförsäljning.

Enligt siffror från LA Times är industrin redan värderad till omkring 7 miljarder dollar och kommer fortsätta att stadigt uppåt i flera år framöver.

 

Här är det lagligt:

En majoritet av USA:s delstater har nu lagar som tillåter bruk eller medicinskt bruk men cannabis är fortfarande olagligt på federal nivå.

Karta till redigeringen http://www.governing.com/gov-data/state-marijuana-laws-map-medical-recreational.html

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!