Nu har de första paketen med varningsbilder, av märket Prince, kommit ut i handeln. En förändring utöver varningsbilderna är att de nya paketen innehåller 20 cigaretter, medan de gamla innehöll 19. Därför kostar också de nya paketen några kronor mer.
Adem Hassoun på Pressbyrån välkomnar de nya bilderna.
– Som företagare ska man inte älska pengar så mycket. Människors liv och hälsa är viktigare, säger han.
År 2013 beslutade EU-parlamentet att alla cigarettpaket måste förses med varningsbilder som täcker huvuddelen av paketens yta. I våras började den nya lagen gälla i Sverige men det är under en övergångsperiod tillåtet att sälja de gamla paketen.
"De som vill röka gör det ändå"
Jesper Strandh, 18, är själv inte rökare, men tvivlar på att varningsbilderna kommer att göra så stor skillnad.
– De som vill röka cigaretter gör det även om de flesta vet att det är farligt, säger han.
De nya paketen är ett försök från politikerna i EU att minska rökningen bland unga.
– Orsaken till det här direktivet är att vi vill undvika att nästa generation utsätts för tobaksindustrins marknadsföring. Vi ska skydda barnen, sa dåvarande EU-parlamentarikern Carl Schlyter (MP) till Expressen när de nya reglerna klubbades.
– Tittar man globalt på de länder som har valt att gå på en hårdare reglering av paketen så finns det ett samband mellan att man inför hårdare regler för paketen och att antalet rökare minskar.