Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nya beskedet: Spotify dominerar i branschen

Foto: Spencer Platt

Skivbolagsdirektörernas leenden blir allt bredare. För tredje året i rad växer försäljningen.

Men närmare 70 procent av pengarna kommer nu från en enda återförsäljare. Spotify dominerar den svenska musikförsäljningen.

Ludvig Werner, vd på skivbolagens branschorganisation Ifpi, tycker att siffrorna ler mot honom när han ser på branschens försäljningssiffror för 2013. Även om försäljningen av fysiska skivor fortsätter att falla rejält så motsvaras nedgången av ett fortsatt lyft på intäkterna från strömmande musik.

Totalt stiger branschens intäkter med ytterligare drygt 5 procent till nästan 1 miljard kronor.

– Det är superpositivt, tredje året i rad med tillväxt, säger Werner även om det fortfarande är långt kvar till branschens toppnivåer i början av 2000-talet. Men eftersom alla siffror nu ändå pekar uppåt vill Werner gärna se dagsläget som början till en ny skivbransch, med framtiden för sig.

– Om vi ser oss som den nya ekonomins musikbransch så är det en bransch i tillväxt, säger Werner hoppfullt.

70 procent från Spotify

Den strömmande musiken, läs Spotify, har på några år ätit upp stora delar av den fysiska skivförsäljningen. Strömmande musik stod för drygt 700 av de 991 miljoner kronor som branschen drog in förra året, över 70 procent. Somliga skulle kalla det monopol för Spotify, andra kanske skulle nöja sig med att säga dominans.

– Vi vet inte exakt hur stor del av streamingsiffrorna som kommer från de olika streamingtjänsterna, men vi vet ju att det i princip är en jättestor aktör. Spotify har slutat vara ett varumärke och blivit vårt nya format, ungefär som cd eller vinyl. Man kan tycka att det är problem med en jättestor leverantör, i alla fall om de skulle sluta vara good guys och bli bad guys i stället, säger Werner.

Samtidigt tror Werner att konkurrensen kommer och pekar på att ett antal nya musiktjänster har startats runtom i världen och som kanske också kommer till Sverige.

– Det är logiskt. Ju större Spotify blir, desto fler entreprenörer och affärsbyggare kommer att se att det finns plats på marknaden även för dem. Ju mer lönsam en bransch blir, desto fler konkurrenter dyker upp och det tycker jag är bra, säger Werner.

Konkurrenterna kommer

Musikbranschforskaren Daniel Johansson på Linnéuniversitetet konstaterar att Spotifys dominans i Sverige inte har någon motsvarighet i andra länder. Men snart kommer musiktjänsternas konkurrens ta fart, inte minst internationellt, tror Johansson.

– Kriget om streamingtjänsterna kommer att dra i gång på allvar under 2014. Och de som har bäst förutsättningar är de som inte är beroende av externt kapital. Aktörer som Google, Sony, Microsoft som har finansiella muskler och råd att blöda på musiksidan några år. Och även den svenska marknaden kommer absolut att förändras, spår Johansson.