Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ny utredning: Hammarskjölds plan kraschade medvetet

FN-rapporten som presenterats tidigare i veckan fastslår att det är troligt att planet kraschade på grund av en yttre attack. Foto: UPI / SCANPIX SWEDEN
Den störtade DC-6:an som Dag Hammarskjöld och 15 andra personer från FN reste i natten mellan den 17 och 18 september 1961Foto: AP / AP

Tidigare i höstas läckte uppgifter om att en ny FN-rapport innehöll uppgifter som stöder teorierna att Dag Hammarsköljd blev mördad.
Nu har rapporten släppts i sin helhet. 

Olyckan kan mycket väl ha varit ett attentat, enligt rapporten.

Få fall har gäckat såväl allmänhet som utredare så mycket som Dag Hammarskjölds död för 56 år sedan. 

Dag Hammarskjöld, som är en av de mest kända svenskarna ute i världen, var generalsekreterare i FN mellan 1953 och sin död 1961. Han fick det året även Nobels fredspris – postumt.

Natten mellan den 17 och 18 september 1961 störtade det DC-6 flygplan som Dag Hammarskjöld och 15 andra personer från FN reste i. Ingen ombord överlevde kraschen i Zambia. 

 

LÄS MER : Hemlig loggbok kan lösa gåta kring Dag Hammarskjölds död 

 

Troligt att det var en attack

FN-rapporten som presenterats tidigare i veckan fastslår att det är troligt att planet kraschade på grund av en yttre attack. 

Juristen Mohamed Chande Othman från Tanzania har lett arbetet och hans 63 sidor långa rapport landar i slutsatsen att planet som Dag Hammarskjöld och 15 andra personer reste i avsiktligt kraschade – antingen som ett resultat av en direkt attack eller genom att medvetet distrahera piloterna vid det kritiska ögonblick då planet skulle påbörja nedgång. 

Den störtade DC-6:an som Dag Hammarskjöld och 15 andra personer från FN reste i natten mellan den 17 och 18 september 1961. Ingen ombord överlevde kraschen.Foto: AP / AP

De nya bevisen inkluderar nya vittnesmål, dokument och information om bland annat att rebeller i området hade större flygplansresurser än tidigare trott; att både Storbritannien, USA och Belgien hade agenter i och omkring Kongo vid tiden för attacken; och vittnesmål om två plan setts i luften. 

Othman skriver: 

"Det har funnit en betydande mängd bevis från ögonvittnen som observerat fler en ett flygplan i luften och att det andra flygplanet kan ha varit ett jetplan, att SE-BDY (flightnumret, red. anm.) brann innan det störtade mot marken och/eller att SE-BDY var under beskjutning eller på annat sätt aktivt påverkat av det andra planet" 

Den Tanzaniske juristen fortsätter:

"Baserat på den sammanlagda informationen vi har tillgänglig framstår det som troligt att det var en utomstående attack eller hot som kan ha varit orsaken till kraschen"

Othman och hans grupp har också visat intresse för de amerikanska underrättelsemilitärerna som under natten för händelsen båda uppgav att de hade överhört radiokommunikation som tydde på att DC-6:an hade skjutits ned. 

Bomb på planet

Tidigare teorier har varierat från att kraschen skulle varit orsakad av en paramillitär organisation från Sydarfika som skulle ha placerat en bomb på planet,  "operation Celeste", eller att planet blev nedskjutet av en belgisk pilot. Othmans grupp avfärdade teorin att det skulle funnits en bomb ombord på planet. 

Dag Hammarskjöld.Foto: / OKÄND

Men sa samtidigt att de inte kunde avgöra om sabotage var orsaken till de 16 personernas död då teamet inte hade tillgång till originaldokumenten från Sydafrika rörande "Operation Celeste." 

Othman avslutar rapporten med en uppmaning till FN:s stater att omgående göra dokument rörande händelsen tillgängliga för att i framtiden kunna få ytterligare kunskap om vad som verkligen hände. 

En i lång rad av utredningar

Redan i oktober 1961 inleddes en intern utredning av FN för att undersöka ifall planet hade utsatts för sabotage, flygangrepp, eller drabbats av ett tekniskt fel. Utredningen kom upp tomhänt – den kunde varken styrka eller dementera ryktena om att kraschen inte var en olyckshändelse.   

Misstankarna om att Dag Hammarskjöld blivit mördad kvarstod och utredningen från 1961 kom inte att bli den sista. I början av 1990-talet utredde svenska Utrikesdepartementet flygkraschen och landade i att det mesta tydde på att piloten felbedömt höjden och flugit in i skogen. Men innan 1990-talet var över granskades händelsen igen. Då av en säkerhetskommission i Sydafrika. Även de påstod att uppgifterna tyder på att den berömde svensken blivit mördad.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.