Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ny studie: Det ljusnar för morgontidningarna

Morgontidningsföretagen kan jubla försiktigt – den nedåtgående trenden i läsandet har vänt. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Däremot har allt fler övergett papperstidningen – för att i stället läsa morgontidningar digitalt. Foto: TT NYHETSBYRÅN / Jessica Gow
Ett tidningsbud delar ut morgontidningen. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Trenden för morgontidningarna kan vara på väg att vända.

Den tidigare nedgången bland läsare har nu stannat av, visar 2018 års mediebarometer.

– Vi kan se att allt fler läser morgontidningen digitalt, säger Ulrika Facht vid Nordicom. 

Nordicom vid Göteborgs universitet genomför årligen undersökningen Mediebarometern.

Nu har undersökningen för 2018 kommit, och den visar på en ljusning för Sveriges morgontidningar:

Den nedåtgående trenden – som har präglat läsandet av morgontidningar i flera år – har stannat av. 

Fler läser morgontidning digitalt

Visserligen fortsätter läsandet av tidningar i pappersform att minska, men allt fler väljer att läsa tidningen digitalt, enligt Nordicom. Det gör att läsningen är ”stabil” från föregående år.

– Trots att nedgången för den tryckta papperstidningen fortsätter kan vi nu se att allt fler läser morgontidningen digitalt. I den viktiga åldersgruppen 25 till 44 år har läsningen ökat med fyra procentenheter från 2017, säger Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom, i en kommentar.

Det är inte bara läsningen som har ökat – även de digitala prenumerationerna har blivit fler bland dem som är 25-44 år. Närmare en femtedel prenumererar på en digital morgontidning.

– Det här är goda nyheter för landets tidningsföretag. Förmågan att locka tidningsläsarna till att betala på nätet kommer på sikt att vara avgörande för många dagstidningars överlevnad, säger Jonas Ohlsson, föreståndare för Nordicom, i en kommentar.

Digitalt uppsving för radio och tv

Även tv och radio har fått ett digitalt uppsving.

De traditionella plattformarna backar dock.

Enligt Mediebarometern ser 57 procent av det svenska folket på tablålagd tv i dag – jämfört med cirka 80 procent för fem år sedan.

Däremot väljer ungefär var tredje svensk att titta på strömmat innehåll.

– Människor vill själva bestämma vad de ska se och när, och det gäller inte bara ungdomar. Bland personer upp till 45 år kan vi nu se att det är vanligare att de ser på strömmat innehåll än på tablålagd tv, säger Karin Hellingwerf, medieanalytiker på Nordicom.

Trenden är lika tydlig när det kommer till radion:

Svenskarna lyssnar mindre på fm-radio – men allt fler lyssnar på strömmad radio och poddar.

 

Här kan du läsa hela Mediebarometern.

Så genomförs Mediebarometern

En undersökning som genomförs årligen av Nordicom vid Göteborgs universitet. Mediebarometern undersöker hur stor del av den svenska befolkningen mellan nio och 79 år som en genomsnittlig dag tar del av medier, både traditionellt och digitalt.

Genomfördes första gången 1979.

Bygger på telefonintervjuer som genomförs under hela året, på ett slumpmässigt urval av den svenska befolkningen. År 2018 deltog 6 094 personer i intervjuerna.

Har som syfte att ”beskriva tendenser och förändringar i människors användning av medier”.