Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nu väljer ÄNNU fler Expressen

"Expressen har alltid varit en tidning avsedd att nå ut brett. Att vi i dag är större än Aftonbladet i en storstadsregion som Malmö visar att vår digitala strategi med bland annat en kraftfull live-tv-satsning fungerar," Säger Karin Olsson.

Foto: Cornelia Nordström
Expressen TV sände förhandprogram och analys i samband med republikanernas debatt i Las Vegas.
Expressens Anne-Sofie Näslund rapporterade direkt från republikanernas valrörelse.

Nya siffror från Sifo visar att Expressens läsare fortsätter att bli allt fler.

Nu är ni över 2,4 miljoner som väljer Expressen en genomsnittlig dag.

På flera orter är Expressen större än Aftonbladet i mobilen och på datorn.

Sifo presenterade i går färsk publikstatistik från november månad som visade att Expressen har 2 414 000 läsare per dag. Det är en ökning med 14 procent jämfört i fjol, alltså 304 000 fler läsare, och aldrig tidigare har Expressen haft så stor räckvidd.

"Växer snabbt och stadigt"

Karin Olsson, ställföreträdande ansvarig utgivare och kulturchef, säger:

– Expressen växer snabbt och stadigt. Vi tar det som intäkt för att publiken uppskattar vår bredd, med till exempel fördjupande utrikesjournalistik av internationell klass jämte en intensiv digital nyhetsrapportering.

Expressens tidningsupplaga är större än Aftonbladet, men de senaste åren har Expressen också ökat marknadsandelen digitalt.

Några exempel på mediekonsumtionen under en vecka:

I Malmö, Lund och Trelleborg är det fler som läser Expressen i mobiltelefonen än den andra kvällstidningen. I Oskarshamn är det lika många.

I Lycksele är det fler som väljer Expressen.se än Aftonbladet.se i sin dator och i Örnsköldsvik, Haparanda och Kalix är det helt jämnt mellan kvällstidningarna.

Det här är ett trendbrott, länge har Aftonbladet setts som en ohotad etta på digitala plattformar men så är det inte längre.

46 procent av marknaden

Förra veckan exempelvis, siffror som alltså inte ingår i novemberstatistiken, hade Expressen totalt sett 46 procent av kvällstidningsmarknaden mobilt. Att jämföra med bara 19 procent för två år sedan.

Karin Olsson igen:

– Expressen har alltid varit en tidning avsedd att nå ut brett. Att vi i dag är större än Aftonbladet i en storstadsregion som Malmö visar att vår digitala strategi med bland annat en kraftfull live-tv-satsning fungerar.

Snabb digital utveckling

Förklaringen till att Expressen vinner marknadsandelar är den snabba digitala utvecklingen. Bara i mobilen har Expressen 1,2 miljoner läsare per dag - en ökning med 71 procent jämfört med i fjol, samtidigt som konkurrenten ökar med 33 procent.

Också på desktop, alltså den traditionella datorn, minskar gapet tack vare att Expressen har 1,3 miljoner läsare per dag och ökar med 27 procent.

I print, alltså pappers- tidningen, minskar båda tidningarna. Nettoräckvidden, alltså rensat för att samma person kan ta del av flera mediekanaler en och samma dag, var 2 414 000 individer per dag för Expressen.