Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nu släpps Barbie i fler olika kroppstyper

På torsdagen släpps Barbie-dockan i tre nya kroppsformer: petite, kurvig och lång. Foto: AP/MATTEL

Den klassiska dockan har upprört i decennier med sin späda kroppshydda.

Men nu blir det ändring på det.

På torsdagen släpps Barbie-dockan i tre nya kroppsformer: petite, kurvig och lång.

– Det är personligt för nästan alla kvinnor har ägt en Barbie, säger chefsdesignern Kim Culmone till Times om vad hon tyckte om att designa dockorna.

De nya dockorna kommer att börja säljas på torsdagen via Barbies hemsida. De kommer alla att säljas under originalnamnet "Barbie". Företaget Mattel, som äger dockan, hoppas nu att de som leker med barbies lättare ska kunna känna igen sig själva i dem.

Den ursprungliga dockan kommer ändå att vara kvar. Detta trots att den har fått utstå mycket kritik under åren. Barn ska bland annat ha börjat oroa sig mer över sin egen kropp efter att ha lekt med dockan.

"Symboliserar kvinnlig makt"

Men Mattels operativa chef tillbakavisar kritiken.

– Vårt märke symboliserar kvinnlig makt, säger företagets operativa chef Richard Dickson till Times.

Mattel är förberedda på att de nya dockorna kan orsaka problem. Times skriver att företaget länge brottades med vad de skulle kalla de olika kroppsformerna. Risken fanns att någon skulle kunna känna sig kränkt. Ett annat problem skulle kunna vara att de nya dockorna inte kan använda de kläder som sålts till de tidigare dockorna.

"Ät inte"

Den smärta dockan började säljas redan 1959 och har upprört människor sedan dess. År 1963 såldes dockan exempelvis med en dietbok, där barnen fick tipset: "ät inte".

Barbie-dockor säljs i över 150 länder och drar in över åtta och en halv miljard svenska kronor till Mattel.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!