Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nu ska satsningen på tunnelbanan snabbas på

"Vi har upplevt ett tryck i kommunerna och många vill komma i gång", säger Kristoffer Tamsons (M).
Foto: Pressbild
Foto: ANN JONASSSON
Totalt kommer satsningen på tunnelbana, pendeltåg och spårvagn kosta 25 miljarder kronor.
Foto: DENNIS YLIKANGAS / BILDBYRÅN

46 nya tunnelbanestationer ska byggas, som totalt sträcker sig över sex mil. 

Satsningen beräknas kosta uppemot 25 miljarder kronor. 

Nu har nya blågröna majoriteten i Stockholm beslutat att planerna ska skyndas på, skriver Dagens Industri. 

Det blir den största tunnelbanesatsningen sedan 1970-talet. 46 nya tunnelbanestationer ska byggas över en sträcka på sex mil, bland annat genom en helt ny tunnelbanelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan. 

Samtidigt ska ny räls och tunnlar byggas för spårvagnar och pendeltåg. Totalt beräknas paketet kosta uppemot 25 miljarder. Av dessa miljarder ska staten stå för 16 (inklusive intäkterna från den höjda trängselskatten), och regionen och kommunerna tillsammans för 9 miljarder. 

Vill se byggstart redan i år

Projektstart planerades till 2022 – men nu den blågröna majoriteten komma i gång med planerna redan i år. 

– Det här är en oerhört viktig framtidssatsning och om den nu går att tidigarelägga får det en enorm betydelse för hela regionen, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Stockholm, till DI och fortsätter.

– Vi har upplevt ett tryck i kommunerna och många vill komma i gång med det här. I de bästa av världar kan det gå ganska snabbt och vi borde kunna landa före sommaren, säger Kristoffer Tamsons till DI.

Då måste dock kommunerna hjälpa till att förskottsbetala, och det måste man fortfarande förhandla om. 

Regionstyrelsens ordförnade Irene Svenonius (M) säger att det bör vara kommunerna som skjuter till pengar i förväg.
Foto: ANN JONASSSON

– Eftersom regionen redan har 80 miljarder i stora kollektivtrafiksatsningar så bör det vara kommunerna som förskotterar. Men det här är sådant som vi nu får föra samtal om, säger Irene Svenonius (M), regionstyrelsens ordförande, till Dagens Industri.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.