Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nu ska Costa Concordia bärgas

Här bärgas Costa Concordia, som förliste den 13 januari 2012. Foto: Tony Gentile

Vid nio på måndagen inleddes den mest omfattande bärgningen av ett passagerarskepp någonsin – som hittills kostat 3,9 miljarder kronor.

Efter att knappt ha rört sig trots tre timmars dragande, lossnade skeppet från klipporna. Vid 04.00 på tisdagsmorgonen rapporterar AP att det stora skeppet står upprätt. Det tog 19 timmar.

Klockan nio på måndagsmorgonen inleddes bärgningen av Costa Concordia.

Hon ska dras loss, rätas upp – och bogseras i hamn.

Vid halv elva kunde ännu ingen förändring ses – trots att de många vajrarna dragit stadigt i över en timme.

– Det tar ett tag innan man ser någon förändring med blotta ögat, sade Sergio Girotto, projektansvarig på bärgningsbolaget Micoperi till Reuters.

Kommer läcka

Vid lunchtid lossnade Costa Concordia från undervattensklipporna – efter att en dragkraft på 6 000 ton hade satts in - och skeppet började sakta rätas upp.

Inuti finns flera giftiga ämnen – alltifrån tusentals liter bränsle till målarfärg och över åtta ton härsket kött - och skulle skeppet brytas innebär det en katastrof för Giglios marinliv.

Vid 04.00 på tisdagsmorgonen rapporterar AP att skeppet står upprätt och att allt hittills ska ha gått bra med bärgningen. Det finns i nuläget inga rapporterar om att farligt avfall skulle ha läckt ut i havet.

Bland de största

När Costa Concordia levererades år 2006 var hon ett av världens största kryssningsfartyg och att flytta henne är en unik operation som redan har skjutits upp flera gånger på grund av tekniska svårigheter.

Myndigheter har inte velat att skeppet sågas itu och för att det 290 meter långa och över 51 000 ton tunga fartyget inte ska brytas under bogsering har skrovet förstärks.

Runt Costa Concordia ligger nu flera pråmar och förlisningsplatsen liknar en byggarbetsplats.

Stål motsvarande fyra Eiffeltorn har gått åt till att bygga konstruktionen som ska lyfta skeppet.

Bärgningsarbetet kan ta upp till två dagar, enligt CNN, men bärgningsingenjören Sergio Girotto hoppas vara klar på tolv timmar.

– Jag tror inte vi fortsätter inpå natten, säger han till CNN

32 dog

Fartyget förliste den 13 januari 2012.

32 av de över 4200 passagerarna omkom och den numera ökände kaptenen Francesco Schettino lämnade det sjunkande skeppet i förtid. Han står nu åtalad för bland annat vållande till annans död – och riskerar 2697 år i fängelse.

Fram tills i dag har fartyget legat kvar där det kantrat, fastkilad på två klippavsatser under ytan i Tyrrenska havet – vilket retar invånarna på Giglio.

– Ju tidigare det försvinner desto bättre, för varje gång vi ser det tänker vi på de som omkom och det gör en ledsen, säger Gigliobon Adua Bancala till Expressen TV.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!