Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nu rankas Apple som största varumärket

1. Apple rankas som världens största varumärke på listan. Foto: Russel A. Daniels
2. Google. Foto: Paul Sakuma
3. Coca-Cola. Har tidigare toppat listan.
4. IBM. Foto: Bob Goldberg
5. Microsoft. Här företrädda av Steve Ballmer 2012. Foto: Damian Dovarganes

Coca Colas tid på tronen är över – åtminstone som världens mest värdefulla varumärke.

Enligt Interbrands rankning av världens största globala varumärken 2013 är nu Apple störst.

De senaste åren har Apple befunnit sig i toppskiktet när världens största varumärken rankats. Enligt en studie av Millward Brown, som publicerades i maj 2011, var Apple då världens största konsumentinriktade varumärke.

I Interbrands rankning från 2012 hamnade Apple på andraplats på listan över världens mest värdefulla varumärken.

Apple ligger nu i topp

Men nu rankas Apple alltså som världens mest värdefulla varumärke och värderas till närmare 632 miljarder svenska kronor.

Resan till toppen har de senaste åren gått väldigt fort. Enligt Interbrand ökade Apple värdet på sitt varumärke med 129 procent mellan 2011 och 2012, snabbare än något annat varumärke på listan. För bara två år sedan hade Apple plats nummer åtta.