Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nordea i nytt haveri under mellandagarna

Nordea-kunderna har fortsatta problem med både nät- och kontokortstjänster.

Under nyårsaftonsmorgonen havererade sajten, och tidigt på förmiddagen gick det inte att betala med bankkorten.

– Det här bakslaget har kommit den senaste veckan, säger bankens informationschef Helena Östman.

Samtidigt fick även Handelsbankens kunder problem sina bankkort på nyårsafton.

Nordeas kunder har haft problem med såväl internetbanken som sina kontokort vid upprepade tillfällen under mellandagarna. Och nu kan det bli svårt för den som vill inhandla det sista till nyårsfirandet att få igenom sitt köp.

Flera upprörda Nordea-kunder hörde under morgonen av sig till Expressen för att berätta att de inte kunde komma in på internetbanken, eller betala med sitt kontokort.

– Vi har arbetat hela året med att få en bättre och säkrare digitalplattform. Sedan kom det här bakslaget nu den senaste veckan, säger Helena Östman och fortsätter:

– Vi upptäckte att internetbanken inte fungerade tidigt imorse, men nu ska den fungera igen. Men det är fortfarande problem med korten, men det ska vara åtgärdat snart.

Det här kan innebära att vissa av era kunder kanske inte kan köpa det de behöver till nyårsafton?

– Nej. Så ska det inte behöva bli. Korten kommer att fungera snart igen.

Senare under eftermiddagen uppstod även problem för Handelsbankens kunder. Många hörde av sig till Expressen och berättade att de inte kunde betala med sina kontokort.

– Vi har problem med vissa kontokort, och har haft i någon timme nu, sedan 14-tiden. Vi försöker att lösa det här så snabbt som möjligt.

Vad händer med de kunder som inte kommer att kunna göra de sista inköpen till sitt nyårsfirande?

– Oavsett när något sådant här inträffar så blir det ju besvärligt för våra kunder. Vi hoppas därför att problemet kommer att kunna lösas så snart som möjligt.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.