Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

New York Times: Internationellt nätverk stöder extrema högersajter i Sverige

New York Times redaktion.
Foto: JULIO CORTEZ / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: MARY ALTAFFER / AP TT NYHETSBYRÅN

SD:s framgångar hänger samman med det stora genomslag som några populära svenska sajter på yttersta högerkanten har.

Och dessa sajter får i sin tur stöd av ett internationellt nätverk med kopplingar till högextremister i USA och till Putins Ryssland. 

Det skriver New York Times i en lång artikel om den svenska ”digitala ekokammaren”.

Sverige spelar en central roll som ”varnande exempel” i invandringsfientliga nationalisters propaganda över hela världen, enligt New York Times. 

Extrema nationalister hävdar att invandringen lett till brottslighet och kaos i Sverige – och deras budskap ”dryper av skadeglädje” över hur det har gått för Sverige, skriver tidningen.

Fyra stora sajter

New York Times har granskat den högerpopulistiska opinionsbildningen i Sverige och finner att den fungerar som en ”ekokammare” med kopplingar till ett internationellt nätverk.

Fyra sajter med stor publik – Samhällsnytt, Nyheter i dag, Fria tider och Nya tider – sprider invandringskritiska och främlingsfientliga texter som når många svenska läsare. Dessa texter citeras och sprids över världen av en lång rad internationella högerextrema sajter – som i sin tur länkar tillbaka till de svenska sajterna, enligt New York Times.

Tidningen har identifierat 356 domäner i USA och Europa som länkar till de fyra svenska sajterna. Denna internationella trafik gör att de svenska sajterna växer snabbt, enligt New York Times.

”Viralt momentum”

Bland dem som länkar märks många högerextrema, antimuslimska och rasistiska sajter i USA, till exempel Gatestone Institute och Stormfront. Liksom sajter med liknande inriktning i Ryssland och Tyskland.

”Om man gräver under ytan till det som händer i Sverige hittar man en en internationell disinformationsmaskin som odlar, provocerar och förstärker högerextrema och invandringsfientliga passioner och politiska krafter”, skriver New York Times.

Utländska såväl statliga och icke-statliga aktörer ger ”viralt momentum” till de svenska högerextrema sajterna, enligt den amerikanska tidningen. 

Reservdelsbutik annonserar

New York Times skriver att en ”märklig” koppling till Ryssland är att sex svenska högextrema sajter får annonsintäkter från nätbutikerna Autodoc GmbH som säljer bilreservdelar. Dessa butiker är baserade i Tyskland och ägs av fyra affärsmän från Ryssland och Ukraina.

Tidningen påpekar att Dagens Nyheter först noterade denna koppling. 

New York Times granskning visar att reservdelsföretaget också har placerat annonser på antisemitiska och andra extremistiska sajter i Tyskland, Ungern, Österrike och flera andra europeiska länder. Talesmän för företaget förnekar att man skulle ha några politiska syften, skriver tidningen.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.