Nedläggningen av Hjälplinjen upprör

Ta alltid självmordstankar eller planer på allvar.
Ulrika Westerberg är kritisk mot att Hjälplinjen stängt.
Foto: PRIVAT
Karin Schulz, föreningen Mind.
Foto: FÖRENINGEN MIND
Många mår psykiskt dåligt. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.
Foto: COLOURBOX

Hjälplinjen, som erbjudit samtalsstöd för personer i kris, lades ner på nyårsafton.

Något som upprör många.

– Det kan vara skillnaden mellan liv och död för folk som mår dåligt, säger Ulrika Westerberg, som länge kämpat mot psykisk ohälsa.

Även föreningen Mind är starkt kritisk till nedläggningen.

Hjälplinjen drevs av Inera, vars huvudägare är Sveriges kommuner och regioner, SKR.

Nu ska regionerna själv ta över ansvaret – 13 000 samtal har inkommit varje år till Hjälplinjen.

Ulrika Westerberg, 53, från Tumba söder om Stockholm har levt med depression sedan hon var liten. 

I dag har hon kontakt med privata kliniker, men behandlar inte sin depression med någon medicinering.

”Stöd via telefon en avgörande skillnad”

Med sin egen erfarenhet av missmod och förtvivlan har stöd via telefon medfört en avgörande skillnad.

– Utan det stödet hade lidandet varit svårare. Vid några tillfällen kanske jag också skadat mig själv eller till och med dött, säger Ulrika Westerberg.

– Stödlinjer erbjuder anonymitet. Även det tror jag räddar liv på fler och minskar lidandet. Stödlinjerna kan vara skillnaden mellan liv och död för folk som som mår dåligt.

Har mycket ringde du själv när du mådde som sämst?

– Under tre år var jag ångestfylld och deprimerad. Jag hade inga egna lösningar, och upplevde att jag var ensam i mitt tillfrisknande. Så jag ringde till flera linjer som erbjöds för att ingen skulle uppleva mig som jobbig eller klängig.

Mind: ”Hjälplinjen har minskat skam och stigma”

Föreningen Mind, som arbetar för psykisk hälsa, är mycket kritisk till nedläggningen av Hjälplinjen.

– Den har hänvisat människor till rätt instans. Den har minskat skam och stigma kring psykiska besvär och sjukdomar. Man har kunnat vända sig till Hjälplinjen anonymt. Det är väldigt positivt för då kan man prata om sina psykiska besvär med någon som inte vet vem man är, säger Karin Schulz, generalsekreterare på Mind.

Föreningen har själva en egen linje – Självmordslinjen – som tar emot drygt 30 000 samtal om året.

De 21 regionerna ska ansvara för Hjälplinjen

Nu är det alltså tänkt att de 21 regionerna i landet tar över ansvaret för Hjälplinjen.

– Vi har ännu inte hört något om att man kommer bygga upp hjälplinjer i de olika regionerna. Sådana strukturer är kostsamma. Det är ineffektivt rent ekonomiskt i stället för att ha en nationell struktur. Då kan man få hållbara och långsiktiga initiativ.

Hur tror du de som ringt Hjälplinjen känner sig nu?

– Det handlar om ganska få tillfällen när man träffar vården, så däremellan är man utlämnad till sig själv. Därför fungerar de olika hjälplinjerna som ett viktigt komplement. Man kan behöva lindra sin ångest och ensamhet genom att prata med en annan människa; alla har inte den möjligheten.

Psykiatrisamordnaren: ”Bättre med ett nummer”

Ing-Marie Wieselgren är psykiatrisamordnare på SKR.

– Vi har inte varit inblandade i det här, detta är inte ett beslut av SKR. Det är Inera som har tagit beslutet. Och när jag har frågat där, så säger de i sin tur att det är regionerna som tagit beslutet, förklarar Ing-Marie Wieselgren.

– Jag är orolig, eftersom jag känner att vi inte tar hela problematiken på fullaste allvar. Den ökade psykiska ohälsan med ett stort antal personer som försöker ta sitt liv och ett stort antal som lyckas är väldigt allvarligt. Vi motsvarar inte de behov som finns i samhället.

Ser du några andra saker som en nedlagd Hjälplinje kan leda till?

– Att någon i ett krisläge inte vet var man ska ringa. Det skulle vara bättre och tydligare om man bara kunde ringa ett nationellt nummer. Så man alltid kommer fram, och når någon snabbt som är tillräckligt kunnig. 

Ulrika: ”Etablerade vården inget alternativ”

För Ulrika Westerberg är den etablerade vården inget alternativ.

– Jag tror det blir en kompetensförsämring nu. Jag har för ofta stött på stressad personal, som inte har förmågan och reflektera över svaren. Ett samtal via en stödlinje kan vara den där skillnaden, som flyttar beslutet att ta sitt liv från timmar till dagar. Eller till dess en individ kan räddas från övertygelsen att livet måste ta slut.

– Det är ju ett sånt tryck på stödlinjerna i landet generellt, och de får inte tillräckligt med personal som kan täcka dygnet runt varje dag i veckan.

Inera: ”Finns inget nytt att säga”

Expressen har sökt ansvariga på Inera, företaget utvecklar e-hälsotjänster på uppdrag av samtliga landsting och regioner.

 I ett mejl skriver avdelningschefen på Inera, Tomas Lithner:

”Inget nytt finns att säga beträffande Hjälplinjen som inte redan sagts i otaliga intervjuer redan.”

För SVT Nyheter förklarade han i slutet av förra året:

– Inera jobbar på uppdrag av regionerna. De har rekommenderat att Inera avvecklar tjänsten och att man flyttar hem den till regionerna.

MÅR DU DÅLIGT? HÄR FINNS HJÄLP ATT FÅ

Ta alltid självmordstankar eller planer på allvar. Bevara lugnet, men vidta åtgärder.

Prata och våga lyssna. Uttryck din oro och ställ frågor. Ge konkreta exempel på varför du tror att det finns en självmordsrisk. Visa empati och döm aldrig.

Men vidhåll att alla har ett eget ansvar för sina handlingar.

En självmordsnära person behöver träffa någon från psykiatrin på en gång.

Ring 112 eller åk till en akutmottagning. Om möjligt – lämna inte personen ensam.

Självmord är ofta impulshandlingar.

Självmordsnära människor är ofta ambivalenta in i det sista. Det går att påverka dem. Betona att det går att få hjälp och att saker och ting kommer att bli bättre.


Bris: 116 111, bris.se.

Bris vuxentelefon: 077-150 50 50.

Jourhavande präst: Nås via 112.

Mind: chatt på mind.se

Minds stödtelefon Självmordslinjen: 90101

Minds föräldratelefon: 020-85 20 00.

Röda korset: redcross.se.

Jourhavande kompis: Chattjour finns på jourhavandekompis.se

SPES (Riksförbundet för suicidprevention och efterlevandes stöd): spes.nu.

Telefonjouren: 08-34 58 73.

Källa: mind.se och www.spesistockholm.se

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.