Foto: Getty ImagesFoto: Getty Images
 Foto: Getty Images
Foto: Tommy DesmetFoto: Tommy Desmet
 Foto: Tommy Desmet

Nedklottrade lappar kan vara ledtrådar

Publicerad

De svarta lådorna styrker utredarnas teori: Andreas Lubitz tog medvetet 149 personer med sig i döden.

Men det finns fortfarande inget svar på vad som låg bakom. 

Utredare försöker nu hitta fler ledtrådar – bland annat i flera lappar med några ord nedklottrade på, uppger CNN.

Utredarnas granskning av de båda svarta lådor som hittats efter tragedin bekräftar deras tidiga misstankar om att andrepiloten Andreas Lubitz medvetet kraschade planet. Den första analysen av informationen visar att autopiloten ställts in på att sjunka till 30 meter, samtidigt som Lubitz flera gånger ökat planets hastighet innan planet kraschade.

Mycket tyder på att han ville ta sitt eget liv. Tyska åklagare bekräftade i torsdags att Andreas Lubitz gjort research på självmordsmetoder och hur säker dörren till cockpit är. Sökhistoriken i hans Ipad, som beslagtogs i bostaden, hade inte raderats. 

- Under åtminstone en dag, spenderade personen det gäller flera minuter med att söka på ord som gällde cockpit-dörrar och säkerheten kring dessa, säger den tyske åklagaren Christoph Kumpa. 

Det finns dock ännu inget svar på varför han ville döda de övriga 149 ombord. 

Sedan tidigare är det känt att Lubitz haft stora problem med depressioner. Sönderrivna sjukintyg har visat att han var sjukskriven samma dag kraschen inträffade. 

Andreas Lubitz ska bland annat ha lidit av svåra sömnproblem, vilket var en av anledningarna till att han sökte medicinsk hjälp kort tid före kraschen. Han träffade en specialist på sömnsvårigheter och berättade i samtal med läkare om rädslan för att förlora sin pilotlicens, uppger en källa med insyn i utredningen för CNN. 

Lubitz hade fått mycket starka mediciner utskrivna, bland annat mot depression. Dock finns inget som tyder på att han använt medicinerna när han flög. Utredare har förhört en pilot Andreas Lubitz flög med dagen före kraschen, som uppgett att han då uppträdde helt normalt. 

Källan uppger också att man hittat ett antal lappar med några få ord nedklottrade på – "stress" och "pilotlicens". 

Stannade kvar på planet

Polis har också försökt kartlägga timmarna inför kraschen i de franska alperna. Germanwingsplanet lyfte från Düsseldorf klockan 06.48 samma morgon med 122 passagerare och landade i Barcelona klockan 8.57. Enligt den spanska tidningen El Confidencial har spansk polis kartlagt vad som hände under de 64 minuter planet stod på spansk mark. Enligt tidningen stannade Andreas Lubitz kvar ombord på flygplanet under hela stoppet i Barcelona, samtidigt som kaptenen lämnade cockpit och utförde den utvändiga kontrollen av flygplanet. 

Flight 4U9525 lyfte från El Prat-flygplatsen i Barcelona klockan 10.01. En dryg halvtimme senare hade den 34-årige kaptenen Patrick Sondheimer låsts ute från cockpit. 

– För guds skull, öppna dörren! skrek han enligt inspelningen som utredarna har lyssnat på. 

Några minuter senare hördes kaptenen skrika igen:

– Öppna den förbannade dörren!

Klockan 10.41 kraschade planet i de franska alperna. 

Andreas Lubitz familj förhördes av utredare i samband med att de besökte platsen för kraschen, i närheten av orten Seyne-les-Alpes. Bernard Bartolini, borgmästare i närliggande Prads-Haute-Bléone, mötte fadern under besöket.

– Han är en man vars liv har slagits i spillror. Jag tyckte mycket synd om honom när han berättade om hur han kände, han utryckte känslor för att ha förlorat en av sina käraste. Men också för att hans son förmodligen är ansvarig för denna tragedi, säger Bartolini till franska BFMTV.

Tomas Kvarnkullen
Tomas Kvarnkullen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag