Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nämen, är det inte den distraherade pojkvännen

Foto: ANTONIO GUILLEM/SHUTTERSTOCK
Foto: ANTONIO GUILLEM/SHUTTERSTOCK
Foto: GABOR LIGETI

BUDAPEST. Ungerns regering har kört i gång en affischkampanj för premiärminister Viktor Orbans nya familjepolitik.

Men skarpsynta ungrare kände snart igen paret på bilden.

För är det inte den ”distraherade pojkvännen” och hans flickvän?

Bilden på den unge mannen som vänder sig om när han möter en vacker kvinna och för ett ögonblick helt ignorerar sin egen flickvän togs av den spanske fotografen Antonio Guillem och har blivit en av internets mest populära memes.

Det kan tyckas att just det paret kanske inte är så passande att använda i en regeringskampanj för traditionella familjevärderingar där budskapet är att ungrarna får finansiell hjälp om de skaffar sig många barn.

Det var en av nyheterna när premiärminister Viktor Orban höll sitt årliga tal till nationen förra månaden. Kvinnor som exempelvis lovar föda fyra barn slipper att för all framtid betala inkomstskatt.

Affischkampanjen som just satts upp är till för att sprida det budskapet. Men det lyckliga paret som kramar varandra på bilden kändes bekant för en del ungrare.

Och visst är samma par som Antonio Guillem fotograferade 2015. De har till och med exakt samma kläder på sig.

Guillem tog egentligen genrebilder på paret och bilden där mannen vänder sig om och tittar efter en annan kvinna beskrivs på Shutterstock - där den finns tillgänglig - som ”Illojal man går med sin flickvän och vänder sig förundrat om efter en annan förförisk kvinna”.

Bilden ställde till problem för internetleverantören Bahnhof i Sverige när de använde bilden i en reklamkampanj. Den användes för en jobbannons och Bahnhof fick kritik för det.

Denna gång är det i stället Ungerns regering som verkar ha gjort självmål.