Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mystiske ryssen bakom fyndet

En av de som närvarar vid dagens dykexpedition är den ryske huvudägaren av Ixplorer, Alexey "Max” Mikhaylov – som inte vill avslöja hur projektet finansieras. Foto: Jonte Wentzel
"Du kommer in på hemlig information där. Jag är inte redo att berätta det för dig", säger Mikhaylov på frågan om hur han täcker kostnaderna. Foto: Jonte Wentzel
Ubåten är enligt vad Försvaret uppgivit sannolikt den ryska ubåten "Som" som förliste 1916. Foto: Ocean X Team

Statligt finansierade RT (tidigare Russia Today) bevakar expeditionen med ett team från Nyheteridag.se, uppger dess grundare Chang Frick.

Foto: Sven Lindwall

GRISSLEHAMN. Vrakletarna har genomfört nya dykningar vid den förlista ubåten.

Expressen kan avslöja att statsfinansierade tv-kanalen Russia Today bevakade expeditionen med hjälp av sajten Nyheteridag.se, vars grundare står nära SD och har jobbat för hatsajten Avpixlat.

Huvudägaren till isländska Ixplorer – ryssen Alexey "Max" Mikhaylov, 50, – vill dock inte avslöja hur han finansierar projektet.

Expressens granskning visar att hans bolag har tillgångar om endast 18 400 kronor.

– Du kommer in på hemlig information där. Jag är inte redo att berätta det för dig, ursäkta mig, säger Mikhaylov.

Expressen avslöjade i veckan att en förlist ubåt hittats i svenska vatten, och kunde sedan – efter att den sensationella nyheten refererats i alla stora medier – också först av all etablerad media berätta att den sannolikt kom från Ryssland och sjönk redan 1916.

I så kallade sociala medier har det spekulerats friskt om både ubåtsfyndet och nyhetsförmedlingen, men Expressen har fortsatt att granska fallet och kan nu redovisa nya uppgifter om historien som också fått internationell uppmärksamhet i bland annat BBC. Exempelvis:

## Alexey Mikhaylov, mannen bakom dykexpeditionerna, är utbildad av den ryska marinen.

## RT, den Moskvatrogna propagandakanalen, följer dykoperationerna genom att anlita Chang Frick som står SD nära.

Efter fyndet utanför Upplandskusten återvände vrakletarna från bolaget Ocean X Team och deras samarbetspartner, isländska Ixplorer, under lördagen till haveriplatsen. Planen var att med flera dykare ta sig ner till vraket för att få nya bilder av ubåten.

Ubåten är, enligt vad experter har uppgett för Expressen, och enligt Försvarsmaktens senare analys, sannolikt den ryska ubåten "Som".

Många har undrat om kopplingen

Detta blev dock känt först efter att Expressen berättat att Ocean X Team informerat försvaret om ubåtsfyndet, och många har därför undrat om kopplingen mellan Ocean X Team och dess uppdragsgivare Ixplorer?

En av de närvarande vid lördagens dykexpedition var den ryske huvudägaren av Ixplorer, Alexey "Max" Mikhaylov.

De svenska dykarna har anklagats för att inte ha redovisat alla – för dem – kända omständigheter kring sitt fynd, men har nekat till att ha haft information om vilken ubåt de sökt efter. De har hävdat att deras första uppgifter, om att ubåten såg modern ut, sades i god tro.

Dykarna har påstått att de inte var medvetna om vilken ubåt de hittat, men Peter Lindberg och Dennis Åsberg på Ocean X har bekräftat att de vetat att "Som" funnits i området och sökt efter uppgifter om vraket, men haft misstankar om att den legat längre norrut. Deras slutsats var därför, menar dykarna, att de kunde ha hittat en helt okänd ubåt.

– Ja, exakt. Det var därför vi kände att det var dags att kontakta Försvarsmakten. Hade vi kunnat identifiera den på en gång hade det inte varit någon poäng att kontakta Försvarsmakten, de är inte intresserade av ett förstavärldskrigs-vrak. Det är bara skrot för dem, sa dykaren Peter Lindberg på Ocean X Team till Expressen i tisdags.

Därför har inte ubåten sökts förrän nu

När Expressen möter Ixplore-ägaren Alexey "Max" Mikhaylov i Grisslehamn under lördagsmorgonen säger han att koordinaterna för fyndplatsen hittades för cirka tre år sedan i ryska dokument. Anledningen till att ubåten inte sökts förrän nu, förklarar Mikhaylov med att han har haft för mycket annat att göra. Mikhaylov förklarar fyndet med att han tog kontakt med dykarna i Ocean X Team och bad dem kontrollera platsen, vilket ledde till att ubåten hittades.

– Jag fick koordinaterna från ryska arkiv och gick även igenom en del svenska arkiv. Jag bad dem att bara passera förbi för att kolla. Sen hörde de av sig och sa att de hittat något.

Mikhaylov påstår att han inte informerat sina svenska samarbetspartners om att det var "Som", alltså den gamla ubåten från Tsar-Ryssland, som de alla letade efter.

– Jag visste det, ja. Men inte de, säger Mikhaylov.

Samtidigt säger han att han inte var helt övertygad om att det faktiskt var ubåten från 1916 som hade hittats.

– Skicket var väldigt bra och den här bokstaven är inte bara rysk, så jag var inte helt säker, säger Alexey "Max" Mikhaylov.

Expressens granskning visar att Mikhaylovs bolag Ixplore EHF grundades 2013 i staden Akureyri på norra Island. Enligt isländska myndigheter ägs företaget till 75 procent av Alexey Mikhaylov och till 25 procent av hans samarbetspartner Kristjan Eldjarn Johannesson. I styrelsen sitter även Helga Johanisdottir. Bolaget är registrerat på en adress på Island där Johanisdottir även driver en fiskrestaurang.

Enligt bolagets senaste årsredovisning var vinsten 2013 motsvarande 45 600 svenska kronor och bolagets tillgångar 18 400 kronor.

Mikhaylov vill dock inte kommentera hur han finansierar sina vrakletningsprojekt – eller var pengarna till ubåtsoperationen utanför Grisslehamn kommer ifrån.

Hur täcker du utgifterna för ett uppdrag som det här?

– Du kommer in på hemlig information där. Jag är inte redo att berätta det för dig, ursäkta mig, säger Mikhaylov.

Men många undrar just det…

– Låt dem räkna sina egna pengar först, sen kan de fråga vad som finns i mina fickor.

Har du tjänat något på det här projektet?

– Nej, inte riktigt. Jag tänker inte ens på det. Min uppgift är att föra samman släktingar till de som dog i detta.

Inte heller delägaren Kristjan Eldjarn Johannesson vill uppge hur projektet med att hitta den förlista ubåten har finansierats när Expressen når honom.

– Det är privat information, säger han.

RT beskrivs ofta som en propagandamaskin för ryska staten och har tagit stark ställning för de ryska upprorsmakarna i Ukraina. I samband med annekteringen av Krim skrev RT i tv-grafiken att ukrainska nationalister bett en tjetjensk extremistgrupp att agera mot Ryssland.

Handlar det om miljontals kronor?

– Det är privat information.

Har ni haft sponsorer som hjälpt till med finansieringen?

– Det är också privat information.

Varför är det privat?

– Det är information som bara stannar i vårt företag.

Finns det ryska sponsorer?

– Jag har aldrig hört något intresse från ryska sponsorer.

Delägaren Kristjan Eldjarn Johannesson vill inte ens svara på hur han och Alexey "Max" Mikhaylov träffats för att sedan ha affärer ihop.

– Det får du fråga honom om, det är också något som jag inte berättar för någon annan, säger han.

På sin hemsida kallar sig Alexey Mikhaylov för "Max Rite", vilket är hans smeknamn som dykare. Där står också att läsa att han deltagit vid flera dykexpeditioner, vraksökningar och utforskningar av skeppsvrak. Bland dessa nämns just ubåtar, sovjetiska och tyska, från andra världskriget. Han räknar också upp olika organisationer han är medlem i – och berättar att han har fått utmärkelser av organisationer under ryska och franska regeringen. På resumén finns även utbildning av militära dykare i Maldiverna, Singapore och på Island.

Jag läste i en gammal artikel att du har en historia i den sovjetiska marinen, stämmer det?

– Självklart inte. Jag har aldrig varit i den ryska marinen, säger Mikhaylov, men förklarar senare under intervjun att han har varit i det militära:

– I Ryssland måste du vara i militären för ett tag. Jag var i sprängpatrullen. När jag var på universitetet tränade vi i ungefär fem år för det, säger Mikhaylov.

Alexey "Max" Mikhaylov i ett tv-inslag som RT:s utsände Chang Frick gjorde, som publicerades på Youtube.

I en gammal artikel av Carl Douglas om S-8 utanför Öland står att du tjänstgjorde som dykare i flottan i Sovjet nära Kolahalvön?

– Det var inte riktigt Kolahalvön, utan i Vita havet. Vi hade ett divisionsområde där och jag lyckades bli en kemisk specialist så att jag tjänstgjorde där som dykare. Den avdelningen tjänstgjorde under flottan.

Vilket år var detta?

– 1987.

Efter det har du inte varit aktiv i militären?

– Nej, lyckligtvis inte.

Har din far varit i sovjetiska armén?

– Ja, min far var först skeppsgosse. Det var en grupp unga människor som började i marinen när kriget startade, han var där 1943. Efter ett års studier gick han in i armen 1944–1945. 1946, när han förstörde minor i Svarta havet, blev han svårt skadad i en explosion och bar metalldelar efter det hela livet.

Försvarsmakten informerades i måndags av de svenska vrakletarna att ubåten hade hittats och marinen fick ta del av det filmmaterial som tagits vid platsen. Efter analys av materialet meddelade försvaret i tisdags att det sannolikt rör sig om den ryska Catfish-ubåten "Som", som förliste efter en kollision med ett svenskt fartyg 1916.

"För att helt säkerställa identiteten krävs dock att en teknisk analys görs, men något sådant behov finns inte från Försvarsmaktens sida. Detta då förlisningen mer är att betrakta som ett krigshistoriskt eller marinarkeologiskt ärende där platsen kan vara en krigskyrkogård", skrev Försvarsmakten på sin sajt.

Försvarsmakten ser inga problem med att dykarna skulle ta sig ner till vraket igen.

– De är ju de enda som vet var det ligger. Är det några som kan dyka så är det företaget, säger Anders Kallin, operativ informatör.

Även Kustbevakningen uppger att det inte finns några problem kring att dyka vid platsen.

– Den är inte att betrakta som grav ännu. Det finns flera vrak som liknar det här som folk dyker på, säger Ulrik Sörehall, operativ ledare vid Kustbevakningen.

Fyndet av ubåten har väckt stort intresse i både Sverige, Ryssland och andra länder. Flera stora medier – som BBC, New York Times, Time och Wall Street Journal – har rapporterat om fyndet.

I hamnen i Grisslehamn väntade i går inte bara dykarna under förmiddagen på att kunna bege sig ut på båten. Den ryska tv-kanalen RT (tidigare Russia Today) – finansierad av den ryska staten – bevakade dykexpeditionen i hamnen med ett team från den kontroversiella sajten Nyheteridag.se, uppger dess grundare Chang Frick för Expressen.

Kontroversiell sajt

Sajten publicerar gärna nyheter om exempelvis om Sverigedemokraterna. Den 23 juli publicerade Nyheteridag.se exempelvis en ifrågasatt opinionsmätning, som visade att Sverigedemokraterna blivit Sveriges andra största parti och låg 0,8 procentenheter bakom Socialdemokraterna. Bland övriga artiklar som publicerats finns bland annat även "Här är tuttbilderna på nya kulturministern".

Chang Frick var tidigare medlem i Sverigedemokraterna och sajten, som Jakob Bergman är ansvarig utgivare för, har också tidigare sålt material till den ryska tv-kanalen RT. Enligt tidningen Expo har Frick även arbetat för sajten Avpixlat.

Nyheteridag.se publicerade nyligen en ifrågasatt opinionsmätning, som visade att Sverigedemokraterna blivit Sveriges andra största parti.

Avpixlats nuvarande chefredaktör, Mats Dagerlind, vill i dag inte kännas vid att Chang Frick jobbat för hatsajten innan Dagerlind tillträdde där, trots att Frick själv uppgivit detta i ett mejl till Expo.

Hatsajten Avpixlat har starka kopplingar till Sverigedemokraterna, bland annat genom SD-riksdagsmannen Kent Ekeroth som upplåtit sitt privata konto för donationer till sajten. Avpixlat har ofta betecknats som rasistisk, främlingsfientlig och högerextrem. Sajten Nyheteridag.se anses tillhöra samma genre av propagandasajter, och Chang Frick har bland annat gjort sig känd för att ha spridit filmen på när SD-ledaren Jimmie Åkesson tårtades.

Nyheteridag.se:s koppling till regimtrogna tv-kanalen RT, som finansieras av Moskva, är också intressant. Sverigedemokraterna har tidigare bland annat kritiserats för att i frågor om Ryssland ha röstat på samma sätt som rysslandsvänliga partier, som exempelvis brittiska Ukip och franska Nationella Fronten.

Expressen frågar Chang Frick:

Vilket uppdrag har du fått av Russia Today?

– Att göra ett videopaket, ett nyhetspaket. Det var jag som fixade det till dem. Jag fixade idén till dem, jag hade tänkt åka ut ändå. Jag har en vinkel på hela den här storyn som jag håller på att skriva. Jag tänkte att det kunde vara en idé att träffa den där Max eller han som kallar sig Max. Då kan jag lika gärna höra med dem samtidigt, ifall de ville ha något… de brukar vara intresserade. Och det var de. Så tog jag med videokameran samtidigt.

Hur ser du på att jobba för en Putin-vänlig, Moskva-finansierad verksamhet samtidigt som Ryssland på olika sätt försöker sprida sin propaganda till bland annat Sverige?

– Jag behandlar alla medier lika. Du kan resonera likadant om ett amerikanskt bolag… Jaha, säljer du videoklipp till en Irak-krigande verksamhet? Hur känns det? Har jag något som de kan vara intresserade av, så kollar jag ju så klart. Det är ju bara bilder. De köper ju också bilder av TT, ring och fråga TT. Försäljning som försäljning, jag är frilans och jag tar det jag kan få, säger Chang Frick.

Efter att ubåtsfyndet blev känt i måndags kontaktade svenska utrikesdepartementet, UD, den ryska ambassaden i Stockholm. Därefter har organisationen Rysslands geografiska sällskap – med Vladimir Putin som ordförande! – föreslagit en svensk-rysk expedition dit. I ett telegram från den officiella ryska nyhetsbyrån Ria Novosti uppgav sällskapets ordförande Sergej Sjojgu, som även är landets försvarsminister:

– Det ryska geografiska sällskapet skulle förbereda och genomföra en sådan expedition, om detta skulle intressera de svenska kollegerna.

Dykexpeditionen på lördagen avslutades vid 21-tiden under lördagskvällen. Dykaren Stefan Hogeborn från Ocean X Team sa efter att ha kommit upp från vraket:

– Vi har identifierat i princip hela vraket. Vi kom in ganska exakt på propellern i aktern. Propellerkonen som brukar vara en bra identifieringsplats var för liten för att identifiera. Men vi har kunnat identifiera namnet. Det är kristallklart "Som" (COM) och den kyrilliska bokstaven efter, säger han.

Så: då vet vi, enligt Ocean X, vilken den förlista ubåten är. Men hur den kunde hittas så enkelt – tack vare "ryska arkiv" – är fortfarande oklart.

Och vem betalar för Alexey "Max" Mikhaylov och hans dykningar?

Och varför arbetar den SD-anstrukna sajten Nyheteridag.se för den ryska statsfinansierade tv-kanalen RT i denna ubåtsfråga?

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!