Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mystiska bilderna på ryska specialfartyget

Foto: Per Fransson
Foto: Per Fransson
Foto: Per Fransson

STOCKHOLM/SANKT PETERSBURG. Här är bilderna på ryska statsfartyget Professor Logachev - som sammankopplats med ubåtsjakten och följts av holländska stridsfartyg.

Bilderna togs av sjökapten Per Fransson i går vid lunchtid när fartyget hade kurs mot Kaliningrad.

Samtidigt avfärdar fartygsledningen nu allt samröre med ubåtsjakten.

- Det är struntprat, säger Michail Maslov på statliga bolaget som äger fartyget, till Expressen.

Kapten Per Fransson, på lastfartyget Tidan, mötte Professor Logachev vid 10-tiden på tisdagen.

- Min första upptäckt vara att jag såg den klockan 10 och då var den vid svenskryska ekonomigränsen. Det var internationellt vatten men rysk ekonomizon.

- Jag ser att den har en kurs från Sverige. Kurs på 165 grader och en fart på 3,7 knop, vilket är extremt lite. Den kör väldigt sakta raka vägen in mot Kaliningrad.

Kursen var från Ölands södra spets mot Kaliningrad.

Per Fransson reagerade, bland annat på informationen i spårningssystemet AIS, och bestämde sig för att närma sig fartyget.

Han säger att han vid tillfället reagerade utan att ha läst något om fartyget.

- Det står inte i AIS att den ska till Kaliningrad utan det står fortfarande Las Palmas, vilket är konstigt. Jag smög mig lite närmare för det verkade konstigt. Jag var på ryskt vatten så ville inte vara för aggressiv. Styrde upp mot honom, men kunde inte gå föra nära. Drog om lite, svängde upp för att kolla in. Då drog de också av lite och ville ha distans.

Fransson uppger också att något såg ut att hänga ner i vattnet från fartyget.

- Jag tog bilder genom en kikarlins. På deras styrbordsida ser jag att det ser ut som att det hänger något i aktern som går ner i vattnet.

Fartyget ska också ha gått ut med information i AIS-systemet att den har begränsad styrförmåga..

- Alla fartyg måste väja för fartyget, för att den uppger att det finns ett fel.

"Professor Logachev" lyder direkt under den ryska regeringen och är utrustad med "en hangar för mindre undervattensfarkoster" enligt fartygsbeskrivningen. Fartyget, som först aktualiserades sedan det följts av holländska stridsfartyg på kurs mot Sverige, har dock försvunnit från de officiella spårningssystemen för sjöfarten.

Robert Primus på svenska kustbevakningen uppger att han genom myndighetens interna system - som han "inte vill beskriva närmare" - senaste kunde lokalisera fartyget klockan 14.50 i går.

- Då befann den sig mitt mellan Hoburgen och Kaliningrad.

Primus uppger att fartyget kan ha stängt av sin transponder för att inte synas på det så kallade AIS-systemet.

- Den tycks ha stängt av, säger Primus.

Men i en intervju med Expressen förnekar nu fartygsledningen i Sankt Petersburg allt samröre med ubåtsjakten i Stockholms skärgård.

Michail Maslov är chefsingenjör på Polar Marine Geosurvey Expedition, det statliga ryska bolag som äger båten och uppger att båten är under reparation.

- Forskarfartyget Professor Logachev avseglade från Sankt Petersburg den 18 oktober. Den befinner sig nu till havs nära Kaliningrad, där reparationer av en propeller pågår.

Enligt Maslov kommer fartyget sedan att åter ta kurs mot den officiella destinationen - Las Palmas.

– Efter att propellern reparerats så kommer Professor Logachev att återuppta kursen mot Las Palmas och planerar passera Kiel-kanalen den 24 oktober. Fartyget har inget att göra med operationen i den svenska skärgården. Det måste jag understryka! Det är struntprat.

Ryska chefen: ”Nonsens”

Maslov är irriterad över sammankopplingen med ubåtsjakten.

– Jag vet inte vem som kom med sådana påståenden, vi är trötta att svara reportrars frågor om detta och förklara för dem all denna nonsens.
Även fartyget Concord, som ursprungligen pekades ut som ett "moderskepp" för en eventuell ubåt i den svenska skärgården har rört sig.

NS Concord cirklade i ut i Östersjön i flera dagar, i ett område rakt österut från sökområdet. Under tisdagen lämnade Concord området för att gå mot hamnen Primorsk nära St Petersburg för att lasta olja för frakt mot USA enligt de uppgifter rederiet lämnade.

Expressen kontaktade i går Sovcomflot och ansökte om att få komma ombord på NS Concord när den anlöper hamnen i Primorsk för att intervjua kaptenen.

Några timmar senare återkommer pressansvariga Anna Bolkina med följande besked.

- Vi har sänt er ansökan till agenten. Det kommer att ta tio dagar för denna procedur att eventuellt få besöka hamnen i Primorsk.

Kan i så fall kaptenen lämna hamnen, så kan vi träffa honom utanför för en intervju?

- Nej, det är inte möjligt. Kaptenen måste befinna sig ombord på fartyget under hela lastningen.

Kan vi ringa honom då?

- Nej. Låt oss göra detta i enlighet med proceduren. Det tar tio dagar.

Kan någon annan i så fall kommentera uppgifterna att "NS Concord uppträtt konstigt de senaste dagarna och möjligen har ett samband med operationen i Stockholms skärgård?

– Nej. Vi har redan gjort ett uttalande på vår webbsida.
I praktiken betyder det förstås att det inte blir något. Om tio dagar kommer "NS Concord" att vara ute till havs igen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!